کلیدر جلد دهم

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
کلیدر جلد دهم (nbookcity.com)

خلاصه رمان کلیدر جلد دهم

در کتاب کلیدر جلد دهم می خوانیم: «مارال دختر جوانی از عشایر کُرد ساکن خراسان به شهر (سبزوار) می آید تا پدرش عبدوس و نامزدش دلاور را که به جرم شرکت در قتل زندانی هستند، ملاقات کند.

مارال و مادرش در طول یک سالی که این دو در زندان بوده اند، بر اثر خشکسالی زندگی دشواری را گذرانده اند. مادر بعد از بیماری سختی مرده است و مارال که تنها مانده است، تصمیم گرفته پیش عمه اش بلقیس همسر کلمیشی به کلاته سوزن ده برود. خانواده کلمیشی مثل بیشتر ایلیاتی های آن سامان بین منطقه کلیدر و قلعه ها و کلاته های پراکنده آن نواحی بر حسب فصل، در رفت و آمدند. مارال درخانواده عمه به خوبی پذیرفته می شو د و روز بعد برای درو کردن کشتگاه کوچک خانواده با آنها همراه می شود.
همان روز گل محمد (پسر بلقیس) با دایی خود مدیار و چند تن دیگر از اعضای خانواده همراه می شود تا صوقی خواهرزاده حاج حسین چارگوشلی را که مدیار عاشق اوست، از خانه حاج حسین بدزدند. صوقی نامزد نادعلی پسر حاج حسین است. در این ماجرا مدیار و حاج حسین چارگوشلی کشته می شوند. در غیبت مردان خانواده، شیرو (دختر جوان بلقیس) طبق قراری که با ماه درویش –جوانی که هر سال بر ای روضه خوانی و شمایل گردانی به سیاه چادرها می آید- دارد، فرار می کند. وقتی گل محمد به سوزن ده برمی گردد برای پیدا کردن شیرو تا نیشابور می رود و در آنجا باخبر میشود که آن دو با هم ازدواج کرده اند و به قلعه چمن رفته اند. خانواده بعد از درو کردن کشت دیم کم حاصل خود در سوزن ده به چادرها برمی گردند و وقتی با بیماری گوسفندها روبرو می شوند، گل محمد بر ای گرفتن کمک از اداره های دولتی به سبزوار می رود، اما هیچ اداره ای به او توجهی نمی کند و او خسته و ناامید به چادرها برمی گردد و ناچار می شود از بابقلی بندار مباشر ارباب آلاجاقی که در قلعه چمن دکانی دارد، مبلغی قرض بگیرد.
ماه درویش و شیرو در قلعه چمن بر ای گذران زندگی به خدمت بابقلی بندار درمی آیند. شیرو در کارگاهی که بابقلی بندار در زیرزمین خانه خود د ایر کرده، همراه با مو سی و عده ای از بچه های قلعه، قالیبافی می کند. نادعلی برای یافتن نشانه هایی از قاتل پدر خود سیاه چادرها و قلعه های اطراف را زیر پا می گذارد، اما بی نتیجه بر می گردد. گورکن قلعه برکشاهی به سراغش می آید تا به ازای روغن و گندمی که از او می گیرد، گور مدیار را که در شب حادثه پنهانی در گورستان قلعه برکشاهی دفن شده، به او نشان بدهد تا نادعلی بتواند با نبش قبر او، ردی از قاتل پدر خود به دست آورد اما منظره فجیعی که نادعلی در گور می بیند، بر اعصاب او اثر می گذارد و نادعلی سلامت روح خود را از دست می دهد.
با فرار سیدن فصل پاییز خانواده کلمیشی به قشلاق می روند. بر اثر مرگ و میر احشام و تنگدستی، گل محمد و بیک محمد (برادر کوچکتر) ناچار به هیزم کشی می روند. مارال که خود را در آن موقعیت سربار خانواده می بیند، پیشنهاد می دهد که گل محمد را در این کار کمک کند. گل محمد که از اولین دیدار به مارال دلبسته است، با آنکه ز نی به نام زیور دارد، مارال را به زنی می گیرد. گل محمد د ر یکی از سفرهایی که بر ای فروش هیزم به شهر رفته است، با ستار جوان پینه دوزی آشنا می شود که گاه گاه برای کار به میان ایلات و به دهات اطراف می آید. در غروب شبی برفی، دو امنیه چی برای گرفتن مالیات به چادر کلمیشی ها می آیند، اما در وضعیت بدی که خشکسالی و مرگ و میر گوسفندها پیش آورده، امکانی برای پرداخت مالیات نیست …

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. کلیدر جلد اول
  2. کلیدر جلد دوم
  3. کلیدر جلد سوم
  4. کلیدر جلد چهارم
  5. کلیدر جلد پنجم
  6. کلیدر جلد ششم
  7. کلیدر جلد هفتم
  8. کلیدر جلد هشتم
  9. کلیدر جلد نهم

تعداد بازدید: 2,043 بار

Mahmoud Dowlatabadi محمود دولت آبادی2

عنوان کتاب: کلیدر جلد دهم

نویسنده: محمود دولت آبادی

تعداد صفحات کتاب: 298 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.24 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

شهرکتاب مرجع کامل کتابهای الکترونیک

لینک دانلود رایگان کتاب به درخواست ناشر کتاب حذف شد!

نوشته‌های مشابه

بسیاری از جنبه های رمان کلیدر تحسین منتقدین را برانگیخت. پیچیده به تصویر کشیدن شخصیت های داستان که نقش حقیقی آن ها از طریق ویژگی ها و ظاهرشان آشکار می شود ....
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1489
این رمان بلند ایرانی یک شاهکار بتمام معنا بود. پر از جذابیت داستانی و شخصیتی و خلاقیت نویسندگی. داستان چند خانواده که از سال ۱۳۰۰ شروع میشه و تا تقریبا اواسط دهه ۶۰.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 4044

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *