کلیدر جلد چهارم

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
کلیدر جلد چهارم (nbookcity.com)

دانلود کتاب کلیدر جلد چهارم

نویسنده رمان کلیدر، محمود دولت آبادی رمان نویسی است که از هنر نویسندگی اش با مهارت تمام استفاده می کند. داستان را با سرعت یکنواختی پیش می برد، شخصیت ها را با ظرافتی مثال زدنی ترسیم می کند حتی با در نظر گرفتن این نکته که او زیاد به ویژگی های فیزیکی شخصیت ها نمی پردازد. از فلش بک و تک گویی بهره می برد و زبردستانه گفتگوهای بین شخصیت ها را تنظیم می کند. کلیدر در مجموع اثر موفقی است اما نه از هر لحاظ. تعدد شخصیت ها و زیاده نویسی و اطناب به کلیدر آسیب وارد کرده است. تعداد زیادی شخصیت در کلیدر وجود دارد که برای روایت داستان اصلی نیازی به آن ها نبوده و حتی برخی برای داستان های فرعی رمان هم ضروری به نظر نمی رسند.

اما مهم ترین تصمیمی که نویسنده گرفته شخصیت پردازی کردن گل محمد به عنوان یک قهرمان اسطوره ای و روایت کردن داستان او نه به شکل خلاصه و منسجم بلکه در خلال منظره ای فراخ از رویدادهای اجتماعی و اقتصادی است؛ و از این روست که در کلیدر تعداد کثیری شخصیت، پس زمینه های مختلف (محیط شهری، روستایی، و ایلاتی)، صحنه های گوناگون، و توصیفات طویلی آفریده شده است؛ و همچنین از این روست که دولت آبادی نوعی زبان روایی را برای نقل کلیدر به کار برده که از هر لحاظ متفاوت از تمامی نوشته های پیشین است؛ و در همین نکته است که نقاط قوت و ضعف این اثر حماسه ای نهفته است.

درون مایه داستان کلیدر جلد چهارم

هسته اصلی کلیدر سرگذشت تراژیک جوانی یاغی به نام گل محمد است که در نقش رابین هود ظاهر شده و برای رهایی دهقانان ستمکش از ظلم و جور اربابان و خانان دیوسیرت علیه حکومت به پا می خیزد اما دیری نمی پاید که نهضت او از درون شکست می خورد و سرانجام او و همراهانش به مرگ با رگبار مسلسل ختم می شود. اما رمان در فضایی بسیار پرشاخ وبرگ تر و فراخ تر از این هسته اصلی روی می دهد به گونه ای که نزدیک به ۱۰۰ شخصیت مختلف برای نقش آفرینی در فضای فراخ داستان خلق شده اند.

درون مایه کلیدر همچون اغلب آثار دولت آبادی مبارزه برای حصول عدالت اجتماعی و بازداشتن ظلم از قشرها ضعیف و ستم دیده جامعه و رسیدن به مدینه فاضله ای است که در آن نعمت ها و مواهب زندگی به طرز منصفانه ای بین اعضای جامعه تقسیم شده است؛ بنابراین کلیدر علاوه بر آفرینش ادبی، درون مایه هایی سیاسی و اجتماعی نیز دارد و نویسنده در آن خواستار تغییرات اساسی در وضعیت و نحوه اداره جامعه است. اما دولت آبادی آنقدر واقع گرا هست که عدم موفقیت جنبش چپ در ایران را به گردن دولت مردان و عوامل بیگانه نیندازد بلکه به پای جهل و ترس و طمع و دورویی خود مردم بگذارد. دولت آبادی با خلق کلیدر عزم آن دارد که جوامع روستایی و ایلیاتی را در دوره ای به تصویر بکشد که تغییرات اجتماعی به سرعت در حال وقوع است. شاید در آن دوره و زمانه در جامعه ای طبقه محور و پیچیده چون جامعه کلیدر، مبارزه مسلحانه بهترین شیوه مبارزه نباشد. شاید دوره و زمانه مبارزه دهقانی به سر رسیده باشد و تغییرات اجتماعی سریع در مناطق شهری، روستاها را نیز متأثر از خود کرده باشد. شاید اگر حزب توده نقش فعالانه تری در سازمان دهی و آموزش مردم ایفا می کرد و همه کارها را بر دوش گل محمد نمی گذاشت، سرانجامی خوش تر برای نهضت گل محمد رقم می خورد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. کلیدر جلد اول
  2. کلیدر جلد دوم
  3. کلیدر جلد سوم
  4. کلیدر جلد پنجم
  5. کلیدر جلد ششم
  6. کلیدر جلد هفتم
  7. کلیدر جلد هشتم
  8. کلیدر جلد نهم
  9. کلیدر جلد دهم

تعداد بازدید: 1,687 بار

Mahmoud Dowlatabadi محمود دولت آبادی2

عنوان کتاب: کلیدر جلد چهارم

نویسنده: محمود دولت آبادی

تعداد صفحات کتاب: 214 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.25 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

لینک دانلود رایگان کتاب به درخواست ناشر کتاب حذف شد!

نوشته‌های مشابه

در کتاب، دولت آبادی آن چنان زیبا احساسات و مشکلات زندگی مِرگان، زن سلوچ را به تصویر می کشد که همتا ندارد. او از روح سرکش پسران سلوچ صحبت می کند و دردهای هاجر، دختر نوجوان سلوچ را در ازدواج با مردی که...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 13238
رمان کلیدر سرنوشت تراژیک رعیت های ایرانی و قبایل چادرنشین را در دوره ای که سیاست زور حاکم است به تصویر می کشد و براساس حوادث واقعی نگاشته شده است ...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 10117

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *