کلیدر جلد ششم

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
کلیدر جلد ششم (nbookcity.com)

 دانلود کتاب کلیدر جلد ششم

بسیاری از جنبه های رمان کلیدر تحسین منتقدین را برانگیخت. پیچیده به تصویر کشیدن شخصیت های داستان که نقش حقیقی آن ها از طریق ویژگی ها و ظاهرشان آشکار می شود، توصیفات واضح و دقیق، توانایی فوق العاده دولت آبادی در تجسم بخشیدن به ویژگی های فیزیکی، اجتماعی و سیاسی منطقه، خلق ریتم های زبانی و اوج گیری های تدریجی آن به منظور برجسته نمودن لحظه های دراماتیک داستان از نقاط قوت محمود دولت آبادی در خلق کلیدر به شمار می آیند. مفسرین، کلیدر را نقطه عطفی در تاریخ ادبیات مدرن فارسی می دانند؛ بدان حد که یکی از مفسرین، کلیدر را «حماسه زوال» می خواند. نگارش کلیدر، محمود دولت آبادی را به کسب جایزه نوبل ادبیات بسیار نزدیک کرد.

با این حال دولت آبادی تاکنون به کسب آن نائل نشده است.همه منتقدین با تحسین ها و تمجیدهای طرفداران کلیدر موافق نیستند. هوشنگ گلشیری، داستان نویس برجسته، یکی از اولین منتقدان جلدهای آغازین کلیدر بود. گلشیری معتقد بود تکنیک های سنتی داستان گویی شفاهی با احتیاجات و بایسته های ژانر رمان هم خوانی و سازگاری ندارد و بر این باور بود که کلیدر سیر قهقرایی را در تاریخ تکامل رمان نویسی مدرن فارسی پیموده است.

مهشید امیرشاهی پیکان تیز انتقادهایش را به سوی تحسین شده ترین جنبه رمان، یعنی زبان آن نشانه گرفته است و از نادرست بودن دستورهای زبانی، تلفظ ها و املای واژگان کلیدر انتقاد می کند. استفاده از اصطلاحات انگلیسی و فرانسوی توسط شخصیت های رمان که دایره واژگانشان احتمالاً خالی از آن وام واژه هاست و حتی نابهنگامی های زبانی از دیگر انتقادات امیرشاهی نسبت به اثر تحسین شده کلیدر است. جمال میرصادقی عقیده دارد، زبان روایی کلیدر که با وام گرفتن از واژگان کلاسیک تاریخ بیهقی آراسته شده با وجود زیبایی های زبانی «اغلب با موضوع های ساده و مضامین روستایی داستان هماهنگی ندارد».

انتشار رمان کلیدر جلد ششم

رمان کلیدر با ۲۸۳۶ صفحه بزرگ ترین رمان فارسی است که ده جلد و پنج مجلد قطور به چاپ رسیده است. اولین جلد آن در سال ۱۳۵۷ و آخرین آن در سال ۱۳۶۳ منتشر شد. در سال ۱۳۶۳ مجموعه کامل پنج جلدی کلیدر و همچنین مجموعه تکمیلی سه جلدی آن برای کسانی که پیشتر دو جلد آغازین را خریده بودند، عرضه شد. دو مجلد نخست پیش از بیرون آمدن سه مجلد پایانی هر کدام ۲۰٬۰۰۰ نسخه فروخته بودند و پس از انتشار سه مجلد پایانی، در عرض کمتر از پنج سال ۲۰٬۰۰۰ نسخه کامل (مجموعه پنج جلدی) و ۷٬۰۰۰ نسخه تکمیلی (مجموعه سه جلدی) دیگر نیز از آن به فروش رفت. حق تألیفی که به جهت نگارش رمان نصیب دولت آبادی شد، اعلام نشده است اما شایعه ها حکایت از اختصاص حق تألیف ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ تومانی به او دارد.

این حق تألیف آنقدر بوده که خانواده دولت آبادی به کمک آن به خانه ای بزرگ تر و مجلل تر در شمال شهر تهران نقل مکان کند. کلیدر پس از انتشار رکورد حجیم ترین، پرفروش ترین، و گران ترین حق تألیف برای یک رمان را شکست. کلیدر به سرعت محبوبیت یافت و حتی پیش از انتشار جلدهای پایانی سروصداهای زیادی در محافل آکادمیک و روشن فکری به راه انداخت.

جلدهای اول تا ششم کلیدر در همان روزهای پرتلاطم انقلاب ۱۳۵۷ منتشر شد و با این وجود، خیلی خوب به فروش رفت. پیش از انتشار کامل دوره ده جلدی کلیدر در سال ۱۳۶۳، بیست هزار نسخه از آن فروخته شد. دولت آبادی خود گفته است که پیش نویس کلیدر را پیش از آنکه برای چاپ به بنگاه نشر بدهد به هیچ کس دیگری حتی نشان هم نداده است. کریم امامی از این موضوع احساس تأسف می کند و می گوید که به نظرش می توان حجم کلیدر را به یک چهارم حجم اصلی تقلیل داد بدون آنکه زیانی متوجه آن بشود. ترجمه آلمانی رمان کلیدر توسط زیگرید لطفی، همسر آلمانی محمدحسن لطفی، در سال ۱۹۹۹ در زوریخ منتشر شد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. کلیدر جلد اول
  2. کلیدر جلد دوم
  3. کلیدر جلد سوم
  4. کلیدر جلد چهارم
  5. کلیدر جلد پنجم
  6. کلیدر جلد هفتم
  7. کلیدر جلد هشتم
  8. کلیدر جلد نهم
  9. کلیدر جلد دهم

 

تعداد بازدید: 1,489 بار

Mahmoud Dowlatabadi محمود دولت آبادی2

عنوان کتاب: کلیدر جلد ششم

نویسنده: محمود دولت آبادی

تعداد صفحات کتاب: 298 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.22 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

لینک دانلود رایگان کتاب به درخواست ناشر کتاب حذف شد!

نوشته‌های مشابه

رمان کلیدر به سبک واقع گرایی نوشته شده است و نویسنده به طور ضمنی ادعا می کند که وقایع و شخصیت های داستان، همه بر پایه واقعیت اند. بکارگیری واژگان و اصطلاحات نامأنوس محلی تلاشی برای اثبات این مدعاست.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2411
گلدسته‌ها و سایه نوشته‌ی محمود دولت آبادی است. این کتاب برای نخستین بار در سال 1384 به‌صورت مستقل توسط انتشارات نگاه منتشر شد. این کتاب شامل دو داستان بلند است، نخستین داستان پای گلدسته امامزاده شعیب نام دارد و دومین داستان سایه‌های خسته نامیده شده است. 
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 975

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *