یک اتفاق نحس

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
یک اتفاق نحس (nbookcity.com)

دانلود کتاب یک اتفاق نحس

کتاب یک اتفاق نحس در آغاز برای مجله «ورمیا» نوشته شد که داستانی نیمه‌ طنز و نیمه‌ انتقادی بود.

موضوع آن شرح عروسی یک کارمند دون‌پایه و حضور یافتن رییس متمول اداره در این عروسی است. او بنا داشت تا با این عمل انسان‌دوستانه، به زیردستان خود محبتی کرده باشد اما برعکس، موجب ناراحتی و آزار آن‌ها می‌گردد. وحشت حضور او و ترسی که کارمندان مدعو در مهمانی بر خود احساس می کنند، باعث اتفاقات ناخوشایندی می‌شود.

این یک داستان بی‌پرده از اخلاق و مرام فردگرایی لیبرال‌هاست. خود فئودور داستایوفسکی سابقا در شمار علاقمندان به لیبرالیسم بود اما رفته‌ رفته از آن احساس تنفر کرد.  کتاب حاضر با عناوین یک داستان کثیف ، یک اتفاق مسخره و اسم های مشابه نیز به چاپ رسیده است.

خلاصه کتاب

«ایوان ایلیچ پرالینسکی» ژنرالی‌ست اشرافی و جاه‌طلب. داستان یک اتفاق نحس از جایی شروع می شود که او با دوستی به باده‌ گساری مشغول است و از لزوم مهربانی و شفقت با فرودستان داد سخن می‌دهد. بعداز ترک مجلس، به طور اتفاقی متوجه می شود در خانه کارمند فقیرش «پسل دونیموف» عروسی برپاست. ایوان ایلیچ فرصت را مغتنم می شمرد تا تئوری‌اش را در عمل آزمایش کند.

وارد مهمانی می شود و مشغول نوشیدن و معاشرت با آدم‌هایی می‌شود که از طبقه او نیستند. دیری نمی گذرد که معلوم می شود حرف هایش در طرفداری از طبقه فرودست همه باد هوا بوده و او در حقیقت این جماعت را لایق دوستی با خود نمی داند.

اتفاقاتی که در این شب می افتد به او می فهماند که ادعاهای نوع‌ دوستانه‌اش مشتی توهمات خودفریبانه بود. او پس از شب عروسی، افسرده و شرمسار، خود را در خانه حبس می کند چون می‌ترسد اتفاقات جشن عروسی به گوش همه دوستان و همکارانش رسیده باشد. وقتی بالاخره بعد از هشت روز به اداره برمی گردد با اتفاقات عجیبی مواجه می شود…

بخشی از متن کتاب

این اتفاق بدیمن درست زمانی رخ داد که شور و شوقی سرکش و انگیزه ای ملموس و بی آلایش آغاز شد. تجدید حیات گرامی مام میهن و انگیزش ضمیر ابناء دلیر وطن، با انتظار و امیدی نو به نسل های نو. در یک شب صاف و یخبندان زمستان، حدود ساعت یازده، سه مرد عالی رتبه و متشخص در اتاقی راحت و بی کم و کاست که در نهایت تجمل آراسته شده بود، از یک عمارت اربابی دو طبقه مجلل در نزدیکی های پترزبورگ گرد آمده و با غرور و متانتی خاص سرگرم بحث و گفتگو در باب موضوع مورد علاقه خود بودند.

هر سه نفر که درجه ژنرالی داشتند، روی صندلی هایی بسیار شیک و راحت دور یک میز کوچک نشسته بودند و در ضمن صحبتی آرام و راحت، نم نم شامپاین می نوشیدند. بطری داخل یک سطل نقرۀ تا نیمه از یخ و روی میز قرار داشت. میزبان، استپان نیکی فورویچ نیکی فوروف، مشاور دربار که پیرمردی شصت و پنج ساله بود، مراسم سالگرد تولدش را – که تصادفا با مراسم استقرار در منزل جدیدش مقارن شده بود و تاکنون نیز برگزار نشده، جشن گرفته بود، البته از یک جشن تولد چیزی هم اضافه نداشت…

نقد کتاب یک اتفاق نحس

داستایفسکی در زندگی خود، فراز و نشیب‌های زیادی تجربه کرد و تقریبا همه کتاب‌های او در شرایط خاصی نوشته شده‌اند. کتاب یک اتفاق مسخره نیز از این نظر مستثنی نیست و زمانی نوشته شد که «که تجدید حیات مام مهربان میهنمان با نیرویی مهارناپذیر آغاز شده بود».کتاب یک اتفاق مسخره داستان بلندی از فئودور داستایفسکی، نویسنده بزرگ روس است که در سال ۱۸۶۲ منتشر شد.

این آخرین داستانی بود که داستایفسکی به تاثیر از نخستین استادش، گوگول، نوشت. داستانی که آن را همتراز شاهکارهایی مانند «شنل» و «بلوار نفسکی» دانسته‌اند.

مطالعه کتاب یک اتفاق نحس را به دوست‌ داران رمان‌های جذاب و علاقمندان به مطالعه شاهکارهای ادبیات کلاسیک پیشنهاد می‌کنیم.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 1,994 بار

Fyodor%20Dostoevsky%20 %D9%81%DB%8C%D9%88%D8%AF%D9%88%D8%B1%20%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%81%D8%B3%DA%A9%DB%8C 13

عنوان کتاب: یک اتفاق نحس (یک اتفاق مسخره)

نویسنده: فئودور داستایفسکی

مترجم: مجید عقیلی

تعداد صفحات کتاب: 107 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این کتاب مانند دریچه‌ای است که به دنیای دیگر گشوده می‌شود. دنیایی که با قوانین خاص خودش، به ما کمک می‌کند تا در زندگی حس آرامش، رضایت خاطر، عشق و آسودگی را احساس کنیم. کتاب قانون جذابیت همچنین به شما کمک می‌کند تا با تکیه...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 981
در این نمایشنامه شکسپیر تلاش بیهوده بازیگران و تظاهر آنها را به مقاومت در برابر کشش عشق و بالاخره شکستن آنان را در مقابل این قدرت عظیم نشان می دهد. او در لفافه ی طنز طبیعت واقعی انسان و انحراف از آن را می نمایاند.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 3426

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *