تحلیل رفتار متقابل

تحلیل رفتار متقابل (nbookcity.com)

دانلود کتاب تحلیل رفتار متقابل

اریک برن روان درمان‌گر کانادایی است که عموماً او را به خاطر ابداع مدل تحلیل رفتار متقابل می‌ شناسند. او ریشه‌ی روسی-لهستانی داشت.

نام کامل و واقعی او اریک لئونارد برنشتین بود. اما در همان سال‌های نخست فعالیت حرفه‌ای و زمانی که اقامت آمریکا را دریافت کرد، ترجیح داد از عنوان خلاصه‌تر اریک برن استفاده کند.اریک برن در دانشگاه مک گیل کانادا، به تحصیل در رشته‌ی پزشکی و جراحی پرداخت و سپس در آمریکا، در دانشگاه ییل، دوره‌ی رزیدنت روان‌درمانی را گذراند. اریک برن باقی عمر خود را به درمان بیماران و تالیف کتاب (در دهه‌ی آخر زندگی) گذراند و آنچه ما امروز از او می‌شناسیم بیشتر حاصل نگارش این کتابهاست.

کتاب حاضر هم یکی دیگر از کتاب‌ های درخشان روانشناسی است که در آن اریک برن راه جدیدی برای تحلیل روان انسان‌ها ارائه داده است. او روان انسان‌ها را در تقابل‌شان با یکدیگر تحلیل می‌کند. معتقد است که انسان‌ها وقتی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند در جلد جلاد، قربانی یا معصوم ظاهر می‌شوند. و هر کدام از ما با انتخاب اینکه کدام نقش را در چه رابطه‌ای بپذیریم سرنوشت خودمان را رقم می‌زنیم.

هدف از نگارش این کـتاب

کتاب «تحلیل رفتار متقابل» کمک می‌کند که به نقش‌هایی  که بازی می‌کنید آگاه شوید و در تله‌هایی که خودتان انتخاب  می‌کنید نیفتید. اریک برن روان‌درمانگر کانادایی بود که خودش مبدع تحلیل رفتار متقابل بود. تحلیل رفتـار متقابل آنقدر روش ساده‌ای است که خیلی از روانشناسان به این ماجرا ایراد گرفته‌اند که برن بیش از اندازه  ساده‌انگاری کرده است ولی با این حال برای اولین قدم‌های روانشناسی مفید است.

بخشی از متن کتاب

خانم تتار، در دوران پیش ـروان‌پریشی خود، و همچنین در جریان بهبودیهایی که در طی دوران درمان صورت می‌گرفت، نسبت به جنونها و هراسها و وسواسهای بخصوصی آگاهی داشت که برای او «خود ناهمگون» بود. در این مواقع خانم تتار جنون نظافت و ترس از آلودگی و وسواس شستن دستهایش به‌دفعات معین را بخشی از «خودِ واقعی» اش نمی‌دانست. در این رابطه، ذهن او به دو سیستم تقسیم می‌شد: «خود واقعی» و «خودِ غیرواقعی». «خودِ واقعی» در رابطه با آلودگی و نظافت قادر به واقعیت‌آزمایی بود، حال آنکه «خودِ غیرواقعی» ناتوان بود.

«خودِ واقعی» چیزهایی در مورد بهداشت می‌دانست که در درک یک بچه نمی‌گنجد. (خصوصاً که شوهر خانم تتار از مسئولین بهداشت عمومی شهر بود). حال آنکه «خودِ غیرواقعی» او از طرز فکر «سحرآمیز» خاص کودکان در مراحل ویژه‌ای از رشد، پیروی می‌نمود. بدین ترتیب «خودِ واقعی» مشخصاً «بالغ» و «خودِ غیرواقعی» مشخصاً «کودک» بود. نظر خود خانم تتار در مورد این دو جنبه متفاوت شخصیتش حاکی از وجود حد و مرزی بین آنها است، زیرا در ذهن او بعضی از شکلهای خاص از رفتار و احساس مربوط به سیستمی بودند که او آن را «خود واقعی» اش می‌دانست، و شکلهای دیگر مربوط به سیستمی بودند که خارج از «خود واقعی» اش قرار داشتند.

تعدد چنین گزارشهایی مؤید این فرضیه است که هر «حالتِ من»، نوعی هستی است که به‌نحوی از محتویات یا مضامین روانی دیگر، از جمله «حالاتِ من» دیگری که مثلاً سالها پیش یا چند لحظه پیش وجود داشتند، یا در حال حاضر فعال هستند، متمایز می‌شود. مناسب‌ترین و شاید دقیق‌ترین راه بیان این مطلب این است که هر «حالتِ من» را دارای حد و مرزی مشخص بدانیم که آن را از «حالاتِ من» دیگر مجزا می‌سازد: بدین صورت مجموعه‌ای از دایره‌ها، مانند آنچه در تصویر ۱ ارائه شده، می‌تواند نماد خوبی برای نشان دادن ساختار شخصیت باشد.»

کاربرد تحلیل رفتار متقابل

تحلیل رفتارمتقابل یکی از شاخه‌های روان‌پزشکی مدرن است که توسط دکتر اریک برن ، پایه‌گذاری شده است. این شاخه از روان‌شناسی به مطالعه‌ی چگونگی ارتباط و تعامل افراد می‌پردازد.دکتربرن باالهام از تئوری‌های فروید پیرامون شخصیت وترکیب آنها با مشاهدات شخصی خود پیرامون تعامل انسان‌ها، تکنیک تحلیل متقابل را توسعه داد. تحلیل رفتارمتقابل به‌عنوان یک روش درمانی با پرده برداشتن از لایه‌های پنهانی مشکلات در تعامل و ارتباط افراد معتقد است که همه از ظرفیت تغییر مثبت و رشد شخصیتی برخوردارند. تحلیل رفتار متقابل فرد را قادر می‌سازد تا خود و افکار و احساساتش را بهتر بشناسد و در جهت ارتقای شخصیت خویش، رفتارهای سالم و سازنده‌ای را اتخاذ کند.

با استفاده از این تکنیک بسیاری از کمبودها و مشکلات در روابط میان‌فردی قابل شناسایی و حل خواهد بود.  سادگی این تکنیک سبب کاربرد گسترده‌ی آن در زمینه‌های ارتباطات، تعلیم وتربیت، مدیریت کسب‌وکار و … شده است. در این مقاله با کلیاتی از این تکنیک آشنا می‌شوید.

فایل pdf کتاب تحلیل رفتار متقابل از همین صفحه برای کاربران vip شهر کتاب قابل مشاهده و دانلود می باشد.

تعداد بازدید: 15,564 بار

Eric Berne اریک برن

عنوان کتاب: تحلیل رفتار متقابل

به همراه متن کامل بازی ها

از پرفروش ترین کتاب ها در ایران

جز برترین آثار روانشناسی

نویسنده: اریک برن

مترجم: اسماعیل فصیح

تعداد صفحات کتاب: 366 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 44.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهر کتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب ” پایتون مقدماتی ” برای افرادی طراحی شده که می خوان از صفر شروع کنند و به صورت کاملا مقدماتی و ابتدایی به توضیحات مورد نیاز پرداخته شده است
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2124
« کتاب چراغ ها را من خاموش میکنم » که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است.
بروزرسانی: 2 روز قبل
تعداد بازدید: 9441

8 پاسخ

  1. نوشتید کتاب رو رایگان دانلود کنید ولی از کجا ؟لینک دانلود پیدا نمیکنم.ثبت نام هم کردم

  2. ضمن تشکر فراوان
    بنظرم این نسخه ی کامل از کتاب تحلیل رفتار متقابل نیست.
    لطفا در اطلاعات کتاب این نکته رو ذکر کنید.
    چقدددر جای نسخه ی اصلی کتاب، تو این سایت خوب، خاااالیه

      1. چرا من نمیتونم بخرم پی دی افش رو همه اطلاعات کارتم رو میزنم واریز نمیشه خطا میده میشه رسیدگی کنین

        1. با سلام. لطفا بررسی کنید که موقع خرید، حتما فیلترشکن غیرفعال باشد و در صورت امکان، با کارت بانکی دیگر امتحان کنید.

          از آنجایی که خطای مربوطه را ذکر نکرده اید، برای راهنمایی دقیق تر می توانید در تلگرام از آیدی chamirali@ یا parniya_par@ درخواست پشتیبانی کنید. سایر راه های ارتباطی:

          آیدی در اینستا: nbookcity
          ایمیل: info.nbookcity@gmail.com

          لطفا بررسی کنید، در صورت بروز هرگونه سوالی با کمال میل در خدمتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *