از ندارد تا دارا

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
از ندارد تا دارا (nbookcity.com)

دانلود کتاب از ندارد تا دارا

کتاب از ندارد تا دارا برگزیده ای از داستان های علی اشرف درویشیان است که از سال 1352 تا 1373 را در بر می گیرد و شامل 37 داستان است. بسیاری از داستانهای این مجموعه به زبان انگلیسی، فرانسوی، روسی، آلمانی، عربی، کردی، ارمنی و نروژی ترجمه شده اند.

اولین داستان این مجموعه ندارد از مجموعه از این ولایت انتخاب شده و دارا آخرین داستان است که در هیچ مجموعه ای به چاپ نرسیده است. این دو داستان که اولین و اخرین داستان های چاپ شده نویسنده است ، تفاوت ها و شباهت هایی با هم دارند. مجموعه از این ولایت اولین تجربه های نویسندگی “درویشیان” را در بر دارد، که از نظر تنوع موضوع و عناصر داستانی ، غنی تراز داستان های کوتاه بعدی نویسنده است. عمدۀ داستان ها در روستاها اتفاق می افتد و ضعف و کاستی هایی که نویسنده در روزگار معلمی خود شاهد بوده است، در آنها جلوه گر است.

سخن نویسنده

در زندگی پای قصه‌ های خیلی از قصه‌ گویان نشسته‌ام،‌ اما مادربزرگم از همه‌ آنها بهتر بود و به آنچه می‌ گفت آگاهی کافی داشت‌. افسانه را با آب و تاب و با سود جستن از مثل‌ها و اصطلا‌حات محلی بیان می‌ کرد‌. آن‌ها را با مسائل روز و نکته‌های مورد علا‌قه ما می‌آمیخت،‌ آرام و بی‌شتاب قصه می‌گفت و عقیده داشت که گفتن متل در روز سبب کسالت و خستگی می‌شود، ‌بنابراین همیشه شب‌ها و به ویژه پیش از خواب برای ما قصه می‌ گفت‌.

پدرم هم قصه‌ گوی خوبی بود، اما نه به اندازه مادربزرگم‌. او کم‌ سواد بود و برای ما اشعار حافظ و باباطاهر را می‌خواند‌. نخستین کتاب داستانی که به خانه‌ ما آمد، امیرارسلا‌ن نامدار بود که من در ۹ سالگی در شب‌های زمستان برای خانواده می‌خواندم

بخشی از متن کتاب

مریم شاگرد کلاس پنجم ابتدایی، زیر کرسی دراز کشیده بود. کتاب و دفترش کنار دستش بود. گربه کوچولوی او یک دست زیر پوزه گذاشته بود و با دست دیگر با دفتر مشق مریم ور می‌رفت. پدر مریم اسم بچه گربه را (صاحب منصب) گذاشته بود. چون بچه گربه دم درازی داشت و هر وقت می‌نشست دمش را مثل شمشیری که غلاف شده باشد در کنار خود قرار می‌ داد. بچه گربه آرام نداشت و زود از زیر کرسی بیرون می‌دوید و پشت سرش هوای گرم زیر کرسی از لوله‌ای که با لحاف درست شده بود، بیرون می‌رفت و فریاد مادر مریم بلند می‌ شد:

«آهای مریم آن سوراخ دوروبرت را بپوشان. کرسی یخ کرده. الان سرما می‌خوریم. گور پدر این صاحب منصب هم کرده که نمی‌تواند یک جا بند شود. خودت هم که آرام و قرار نداری. بنشین و کارت را بکن. مشقت را بنویس. می‌دانم که آخرش امسال صاحب منصب رفوزه‌ات می‌کند.» مریم بلند شد و رفت صاحب منصب را از پشت پرده بیرون آورد و با خود به زیر کرسی برد. لحاف را دور بدن گربه محکم کرد و سر او را از لحاف بیرون گذاشت. صاحب منصب ابتدا یک گوش را از زیر لحاف بیرون آورد و بعد گوش دیگر را و سپس تکانی به سر خود داد که گوش‌ها را صاف کند.

نقد کتاب از ندارد تا دارا

نویسنده موضوع داستان‌هایش را به هنگام آموزگاری در ده، تجربه و احساس کرده‌ است. در داستان‌های کتاب از ندارد تا دارا، زندگی فاجعه بار مردم غرب کشور با نثری روان، به شکلی صریح و گزارشی، توصیف می‌ شود. علی اشرف درویشیان ضمن توجه به بیکاری و نداری مردان و صبوری زنان، به تأثیر فقر و بیماری و جهل، به کودکان توجهی ویژه نشان می‌ دهد. خواندن این کتاب را به هر کسی که می خواهد لایه های بیشتری از زندگی را بفهمد پیشنهاد می کنیم. کتاب آبشوران نیز از این نویسنده توانا بسیار خواندنی است.

تعداد بازدید: 898 بار

Ali%20Ashraf%20Darvishian%20 %D8%B9%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D8%B4%D8%B1%D9%81%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D9%86

عنوان کتاب: از ندارد تا دارا

برگزیده داستان های کوتاه

نویسنده: علی اشرف درویشیان

تعداد صفحات کتاب: 339 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

علی اشرف درویشیان در این داستان تصویری زیبا از انواع مبارزه را به خواننده نشان می دهد. کتاب پیش رو، گزارش وضعیت افرادی از طبقه محروم زندگی است. فقرایی که به جز غم نان در فکر رهایی از ظلم و...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 189
کتاب اصلی، شامل دوازده داستان کوتاه بوده که در چاپ بعد از انقلاب، یکی از داستانها به نام «تیشه» حذف شده است. شخصیت مرفه بی درد این داستان، یک حاج آقاست که مدام در حال ذکر گفتن است...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 206

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *