بارون درخت نشین

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
بارون درخت نشین (nbookcity.com)

دانلود کتاب بارون درخت نشین

بارون درخت نشین یکی از شاهکارهای ایتالو کالوینو محسوب می‌شود. این مجموعه شامل کتابهای شوالیه ناموجود، ویکنت دونیم شده و بارون درخت نشین است. متن ساده و داستان جذاب این کتاب خوانندگان را جذب میکند و به همین دلیل است که این کتاب سالهاست که در فهرست پرفروش‌ترین کتابهای ادبیات ایتالیا قرار دارد.

بارون درخت نشین بی‌تردید یکی از شاهکارهای مهم ادبیات جهان و از برترین آثار ایتالو کالوینو نویسنده بزرگ ایتالیایی است. کالوینو به خاطر تخیل نیرومند، طنز ظریف و توجه نزدیک به واقعیت و تاریخ شهره است. آثارش سرشار از تمثیل و استعاره است. نگرش موشکافانه، واقعیت و طنز و افسانه پردازی و تخیل شاعرانه همه به یک حد در او هست. این اثر بهترین نمونه از سبک کار اوست.

چکیده رمان

رمان بارون درخت نشین، اثر ایتالو کالوینو، به داستان پسری ایتالیایی به نام کوزیمو می پردازد که خانه ی اشرافی خانواده اش را به منظور زندگی در درختان انبوه احاطه کننده ی شهر ترک گفته و باقی عمرش را در دنیای درختان سپری می کند. کوزیمو، نبوغ و فکر باز و درخشانش را به کار می گیرد تا آموختن را ادامه دهد، زندگی خودش و مردم پایین درخت ها را با راه های خلاقانه بهبود بخشد و زندگی عاشقانه ی پرشور و منحصربه فردی داشته باشد.

داستان کوزیمو توسط برادر کوچکتر و همراه همیشگی دوران کودکی او در اکتشاف و شیطنت، بیاجیو، روایت می شود. بیاجیو، اتفاقات را هم به شکلی که در خاطرش مانده و هم به صورتی که کوزیمو برایش تعریف کرده نقل می کند. داستان زیبای رمان بارون درخت نشین، خیلی زود مخاطب را وادار می کند که خواسته یا ناخواسته، عاشق قهرمان این قصه ی جذاب شود.

بخشی از متن بارون درخت نشین

راه پرپیچ‌وخم بالای شاخه‌های زیتون برای کوزیمو راهی راحت و یکنواخت بود: زیتون درخت میهمان نوازی است که، گرچه تنه زبر و خشنی دارد،برای کسی که روی شاخه های آن بنشیند یا بگذرد خوشایند است. در عوض شاخه‌های ستبر آن اندک است و انواع گوناگونی ندارد. انجیر درختی است که باید همواره مواظب شاخه‌هایش باشی که مبادا بشکند، اما تا بخواهی جا برای گشت‌وگذار دارد. کوزیمو زیر طاقی برگهای انجیر می‌نشست، گذر خورشید را از لای مویرگهای برگ تماشا می‌کرد، میوه‌های سبز و گرد را می‌دید که اندک‌اندک درشت می‌شد، بوی شیری را که از دم میوه به درونش سرازیر بود می‌شنید. انجیر درختی است که با آدم یکی می‌شود، شیره‌اش و وزوز زنبورهایش با جان آدم می‌آمیزد. چیزی نمی‌گذشت که کوزیمو خود را نیز انجیر حس می‌کرد: دستپاچه می‌شد و میرفت.

بالای انجیر، بالای توت، خوش جایی است؛ افسوس که درختانی کمیاب‌اند. همین را دربارهی گردو می‌توان گفت. شاید هیچ درختی به‌اندازه گردو درخت نیست! با چه نیرو و اطمینانی درخت بودن خودش را به رخ می‌کشد! با چه پشتکاری قد برمی‌افرازد و سخت و سنگین می‌شود؛ پشتکاری که در برگ برگش پیداست… هر بار که گشت‌وگذار کوزیمو را در میان شاخسار بیکران گردویی کهنه می‌دیدم. آن‌گونه که پنداری در اتاقهای کاخی چند اشکوبه قدم می‌زد، دلم می‌خواست من هم چون او بروم و آن بالا زندگی کنم…

کوزیمو از گشتن میان شاخ و برگ‌های موج در موج بلوط خوشش می‌آمد؛ تنه شیار شیار آن را دوست داشت و هربار که از چیزی نگران بود با نوک انگشتانش ورقههای پوک تنه آن را میکند. از این کار قصد بدی نداشت، پنداری میخواست در کار همیشگی نوسازی تنه به درخت کمک کند. به همین گونه، پوستههای سفید چنار را میکند و لایههای کهنهی طلای پوسیده زیر آنها را آشکار میکرد. تنهی نارون را نیز دوست می‌داشت، تنهی خمیدهای که از هر گره آن ترکههای نرمی با انبوه برگهای دندانه دندانه و میوههای خشک کاغذین بیرون میزند. اما رفت‌وآمد بر فراز نارون کار سادهای نیست. شاخههایش آن‌چنان نازک و درهم‌پیچیده است که راهی برای گذر نمیگذارد.

نقد و بررسی رمان

ایتالو کالوینو یکی از برجسته‌ترین نویسندگان ایتالیا بود که همواره شیوه‌ی خاص و منحصر به فرد خودش را در نوشتن داشت. سه گانه‌ی معروف او که شامل شوالیه‌ی ناموجود، وینکنت دو نیم شده و بارون درخت نشین می‌باشد، همیشه از سوی منتقدان مورد تحسین قرار گرفته شده است که در میان آن‌ها بارون درخت‌نشین همواره از جایگاهی بالاتر و مهم‌تر برخوردار بوده است. در این کتاب با سرگذشت پسری از یک خانواده‌ی ثروتمند آشنا می‌شویم که در محیطی خشک و سخت‌گیرانه زندگی می‌کند و یک روز پس از آن که احساس می‌کند دیگر تحمل فضای خانه را ندارد، تصمیم می‌گیرد از درختی بالا برود و دیگر هیچ وقت پایش را بر روی زمین نگذارد.

وجود درختان انبوه و پیوسته به او این  اجازه را می‌دهد تا بی آن که پایش را زمین بگذارد به جاهایی دور سفر کند. او از درختی به درختی دیگر می‌رود و این گونه پادشاهی درختی خود را بنیان می‌کند، همان جا عاشق می‌شود و همان جا برای ادامه‌ی مسیر زندگی‌اش تلاش می‌کند. بارون درخت نشین رویای خلاقانه‌ی ایتالو کالوینو، تا انتها مخاطبش را همراهی می‌کند و از او می‌خواهد تصمیم بگیرد تا با ادامه‌ی زندگی‌اش چه کاری می‌خواهد انجام دهد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 2,319 بار

Italo%20Calvino%20 %D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84%D9%88%20%DA%A9%D8%A7%D9%84%D9%88%DB%8C%D9%86%D9%88 1

عنوان کتاب: بارون درخت نشین

نویسنده: ایتالو کالوینو

مترجم: مهدی سحابی

تعداد صفحات کتاب: 259 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

شناخته شده ترین مقاله این مجموعه پیرمرد چشم ما بود نام دارد که نویسنده آن را در رثای نیما یوشیج نوشته است. بسیاری از منتقدان این اثر را یکی از تاثیر گذارترین و جذاب‌ ترین سوگنامه‌های ادبیات معاصر...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 368
نویسنده کتاب هم پیمان از دید واقعا جالبی به زندگی و انسان ها نگاه کرده است. هر کدام از شخصیت ها نمادی از انسان های اطرافمان هستند. این کتاب برای هر خواننده ای، پنجره ای به یک دنیای جدید است که...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 223

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *