بهانه ای برای بیکارها

آخرین ویرایش: 9 ماه قبل
بهانه ای برای بیکارها (nbookcity.com)

دانلود کتاب بهانه ای برای بیکارها

کتاب بهانه ای برای بیکارها برخلاف عنوانش فقط درباره‌ی بیکاری نیست؛ بلکه نویسنده درباره‌ی عاشق‌ شدن، کهن‌ سالی، جوانی و چند موضوع دیگر هم نوشته است.

قهرمانان داستان های رابرت لوئیس استیونسون، اغلب دست و پنجه نرم کردن با خطرات و ناشناخته ها را به زندگی عادی و روزمره روزگار خود ترجیح می دهند. او که مخالف هرگونه واقع‌ گرایی در ادبیات داستانی بود، در دفاع از شیوه‌ی کارش می گوید: «میل به کسب تجربه، وسوسه پنهان هر خواننده‌ است که در چنین داستان هایی بیش از دیگران سیراب نمی شود.»

خلاصه کتاب

زمانی که همگان خود را موظف می دانند که برای رهایی از محکوم‌ شدن به توطئه علیه سنت‌ها، سخت برای کسب حرفه‌ای سودمند تلاش کنند و با تلاشی مضاعف در آن پیشرفت نمایند، ندایی از گروهِ مقابل به گوش می رسد؛ گروه مقابل یعنی همان کسانی که از داشتن وقت کافی و این آسایش خشنودند و در این میان شنیدن اندک داستانی‌ های پهلوان‌ پنبه‌ها و لاف‌ زدن‌ها برایشان خوشایند است؛ و البته نباید این گونه باشد. بیکاری آن چنان که از نامش برمی آید به‌ معنای انجام‌ ندادن کار نیست، بلکه انجام کارهای بسیاری است که در چارچوب متعصبانهٔ طبقه حاکم نمی‌گنجد.

کتاب بهانه ای برای بیکارها، با بازی‌ کردن با مفهوم بیکاری آغاز می شود. بیکاری بد است یا خوب؟ چرا حتماً همه باید کار کنند؟ بیکارها همان چیزی هستند که همه تصور می کنند؟ نویسنده در اسکاتلند به دنیا آمد. از کودکی، ضعیف و رنجور بود. پس از تحصیلات متوسطه، برای تحصیل در رشتهٔ مهندسی راه‌ و ساختمان، وارد دانشگاه ادینبورگ شد؛ اما ابتلا به بیماری سل وی را از ادامهٔ راهِ پدر باز داشت و به‌ همین دلیل پس از چندی به تحصیل در رشتهٔ حقوق پرداخت و پس از آن هم به کانون وکلای اسکاتلند فراخوانده شد. با وجود اینکه هر روز ضعف جسمی بر وی مستولی می‌شد، هیچگاه از نوشتن دست نکشید و با یکی‌ دو مجله نیز همکاری می‌کرد تا اینکه ازدواج کرد و برای سرگرم‌کردن پسر خوانده‌اش، لوید آزبورن داستان جزیره گنج را نوشت.

مهارت استیونسن، در واقعی جلوه‌ دادن حادثه‌ های داستان است؛ قهرمانان داستان کارهای عجیب و غریبی انجام می دهند نمی توان آن را باور کرد اما استیونسن طوری آن را نشان می دهد که واقعی می‌نمایند. استیونسن سعی می کند، حادثه‌ها را در چارچوب کامل واقعیت قرار دهد. نویسنده کتاب بهانه ای برای بیکارها به عنوان یک واقعگرا و رئالیست، هرگز نمی کوشد تا عکس برگردانی از حادثه را، فرا روی ما قرار دهد، بلکه می‌کوشد چنان چشم‌اندازی از حادثه‌ها را در اختیار ما نهد که حتی از خود واقعیت حیات هم پربارتر، زنده‌تر و واقعی‌تر جلوه کند.

بخشی از متن کتاب

اما زمانی که دوران عاشقی می‌گذرد حس عجیبی بر آدم مستولی می‌شود، حسی شبیه به حسادت. البته این حس دقیقا حسادت نیست. درست است که پیدا کردن دسته‌ای نامه مربوط به دوران خوش گشته هیچ تزلزلی در زمان حال پدید نمی‌آورد اما با این حال تلخی گدازنده‌ای در قلب ایجاد می‌کند. دو نفری که هرگز تردید مبتذلی را از سوی طرف مقابل خود نمی‌پذیرفتند، اما این فراق دوسویه به نظر خیلی سخت و سنگین می‌آید. برای این که عشاق همدیگر را درک کنند بایستی همانند دوقلوهایی باشند که در یک زمان متولد شده‌اند، در یک زمان و با احساسی واحد که آن‌ها را به هم پیوند می‌زند.

در واقع تنها در این صورت است که رابطه میان آن دو ساده، کامل و بدون هرگونه احتیاط و حزم اندیشی خواهد بود، در این صورت است که آن دو چنان درک و شناختی از هم خواهند داشت که بعید است در مورد فرد دیگری چنان درکی داشته باشند. آن‌گاه هیچ چیزی نخواهد توانست سد راه وصال آن دو باشد. دیگر درگیر آن مقایسه‌ها و احتیاط‌هایی که احساس را از میان می‌برند، نخواهند شد. و دست آخر آن‌ها خواهند دانست که هیچ زمانی را از دست نداده‌اند و برای همیشه همچون گذشته در کنار هم خواهند بود.

زیرا علاوه بر وحشتی که از این جدایی چه در لحظه جدایی و چه پس از آن به سراغ هر دو می‌رود، هنگامی که به فراغ طولانی واپسین می‌اندیشیند حسی از خشم و ندامت تمام وجودشان را دربرمی گیرد. کسی در جایی نوشته بود، عشق باور ابدیت را در انسان‌ها تقویت می‌کند زیرا این حیات مادی ظرفیت پذیرش چنان شیدایی بزرگی را ندارد، و نمی‌توان پذیرفت که عالی‌ترین احساس آدمی سرنوشتی جز فراق بعد از گذران چندین سال، نداشته باشد. در واقع امری غریب به نظر می‌رسد اما اگر به بررسی تناسبات آن بپردازیم می‌بینیم که چندان هم غیر محتمل نیست.

نقد کتاب بهانه ای برای بیکارها

کتاب بهانه ای برای بیکارها مقاله‌ی زیرکانه و برجسته‌ی رابرت لوئیس استیونسون در باب لذت بردن از بیکاری و تنبلی محسوب می‌شود که با سایر نوشته‌های وی در خصوص بالا رفتن سن، دیدار از مکان‌های ناخوشایند و تجربه‌ی تأثیر گذار عاشق شدن همراه شده است.

اگر از خواندن کتاب اولالا از این نویسنده لذت برده اید، رمان حاضر نیز برای شما لذت بخش خواهد بود.

تعداد بازدید: 270 بار

Robert%20Louis%20Stevenson%20 %D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%AA%20%D9%84%D9%88%DB%8C%DB%8C%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%B3%D9%86 2

عنوان کتاب: بهانه ای برای بیکارها

نویسنده: رابرت لویی استیونسن

مترجم: مرضیه خسروی

تعداد صفحات کتاب: 59 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.94 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب حاضر به زبان ساده برای ارتباط با اکثریت نوشته شده است و به خواننده زندگی ماجراجویانه، آزادی و حرکت از موفقیت به حائز اهمیت بودن و درخشش را نشان می دهد. به طور کلی این اثر خوانشی فوق العاده است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1866
شما با یک روایت مرموزانه منحصر به فرد طرف هستید که شاید بشود گفت در جاهایی داستان بنظر می رسد از منطق واقع گرایانه خود خارج شده است. این سبک نگارش بیش از هرچیز دیگری رمان...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 213

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *