تو بی نظیری

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
تو بی نظیری (nbookcity.com)

دانلود کتاب تو بی نظیری

بابت انتخاب کتاب تو بی نظیری به شما تبریک می گوییم. با مطالعه ی این داستان، گامی در جهت پرورش عزت نفس و تفکری عمیق تر درباره ی زندگی برداشته اید. در بیشتر داستان های این مجموعه، ومی کیها که همان مردم جامعه هستند و پانچلو که کودک درون همه ی انسان هاست گرفتار وضعیتی نامطلوب می شوند که خروج از آن، تنها با تکیه بر توانایی های خودشان امکان پذیر نیست. در یک داستان به قضاوت درباره ی یکدیگر می پردازند و به یکدیگر ستاره و دایره می دهند؛ در داستان دیگر، به جمع آوری توپ و جعبه می پردازند و در داستان دیگر، بینی هایشان را رنگ می کنند.

در همه ی این موقعیت ها، به دانایی و خرد سازنده ی خود نیاز دارند تا بتوانند از وضعی که در آن گرفتار هستند نجات یابند. بیشتر ومی کیها توجهی به سازنده شان که بالای تپه زندگی می کند، ندارند، تنها تعداد کمی از آنها می دانند که نجار سازنده شان بالای تپه زندگی می کند و به دیدار او می روند. تنها آنهایی می توانند از این سردرگمی ها خارج شوند که مرتب نزد او می روند و از دیدگاههای کسی بهره مند هستند که بالاتر و قدرتمندتر از همه ی ومی کیهاست و همه ی حقایق را می داند. به رغم کوته نظری و نادانی ومی کیها در برابر خرد و اطمینان بی پایان سازنده آنها خود را بسیار باهوش، عاقل و روشنفکر می دانند، اما هدف مکس لوکیدو بیان رفتار درست در قالب رفتار ومی کیهای متواضع و متفکر است.

خلاصه کتاب

کتاب تو بی نظیری، داستان سرگذشت کودک درون هر کدام از ماست، تا باور کنیم کسی وجود دارد که بدون توجه به ظاهر، دارایی‌ها یا مهارت‌هایمان به ما عشق می‌ورزد تا با اطمینان به عشق او ارزش وجودی خود را فراموش نکنیم، به قضاوت‌های دیگران اهمیت ندهیم و در مسیر او حرکت کنیم. دنیا به ما می‌گوید: «تو ارزشمند هستی فقط اگر باهوش باشی، زیبا باشی، یا مهارت‌های مختلف داشته باشی.» اما خدا به ما می‌گوید: «تو بی‌نظیر هستی فقط به این خاطر که بنده‌ی من هستی و تلاش می‌کنی در مسیر من حرکت کنی.

در کتاب تو بی نظیری ، «ومی‌کی‌ها» آدم چوبی‌هایی هستند که «ایلای» نجار دهکده آن‌ها را ساخته است. در بیشتر داستان‌های این مجموعه، «ومی‌کی‌ها» گرفتار وضعیت ناخوشایندی می‎شوند، که با دانایی و خرد «ایلای» از وضعیتی که در آن گرفتار شده اند، رهایی پیدا می‌کنند. مفاهیم بنیادین روان‌شناسی، مانند: عزت‌نفس، خود دوستی و عشق به دیگران، در این مجموعه، به شکلی غیرمستقیم و در لابه‌لای داستان، آموزش داده شده‌اند.

متن، دارای ترجمه روان و واژگان مناسب است. تصویرهای رنگی و جذاب، متن را همراهی می‌کنند که از نقاط قوت این مجموعه هستند. در داستان تو بی نظیری اهالی شهر «ومی‌کی‌ها» مرتب همدیگر را قضاوت می‌کنند. به واسطه توانمندی‌های جسمی به هم ستاره می‌دهند و بابت ناتوانایی‌ها، به هم برچسب دایره می‌چسبانند. «پانچلو» هر کار می‌کند، نمی‌تواند ستاره بگیرد. به او فقط دایره می‌چسبانند و روز به روز از جمع کسانی که ستاره گرفته‌اند، دورتر می‌شود و به همین دلیل بسیار غمگین است…

بخشی از متن کتاب

روزی پانچلو آدم چوبی ای دید که با همه ی آدم چوبی هایی که قبلا دیده بود، فرق داشت. او هیچ دایره یا ستاره ای نداشت؛ فقط یک آدم خوبی بود. اسم او لوسیا بود. نه این که دیگران سعی نکرده باشند به او برچسب بزنند، نه؛ بلکه هیچ برچسبی به او نمی چسبید! بعضی از آدم چوبی ها، لوسیا را به خاطر نداشتن دایره تحسین می کردند، آنها می دویدند و سعی می کردند به لوسیا ستاره بچسبانند، اما ستاره ها هم به او نمی چسبیدند و می افتادند. گروهی دیگر، او را به خاطر نداشتن ستاره سرزنش می کردند و به همین دلیل سعی می کردند به او دایره بدهند، اما دایره ها هم به او نمی چسبیدند.

پانچلو با خودش گفت: «من هم دوست دارم مثل او باشم، می خواهم برچسب و نمرهی هیچ کس به بدنم نچسبد.»  پانچلو از او پرسید: «چه کار باید بکنم که برچسب ها به من نچسبند؟ » لوسیا پاسخ داد: «خیلی آسان است. من هر روز به دیدن ایلای می روم.» پانچلو پرسید: «ایلای کیست؟» لوسیا گفت: «ایلای نجار است. من در کارگاه کنارش مینشینم و با او صحبت می کنم.» پانچلو پرسید: «چرا؟» لوسیا گفت: «می توانی خودت پیش او بروی تا بفهمی…

نقد کتاب تو بی نظیری

امید است که فرزندان این سرزمین به یاری داستان هایی از این دست، بیشتر فکر کنند و با نگاه نقادانه نگرش ها و عادتهای نادرست جامعه را مورد بازنگری قرار دهند؛ همچنین با توکل به عشق پروردگار و اتکا به توانمندی های بی نظیر خود، انتخاب هایی درست و مناسب داشته باشند. یکی از خوانندگان این کتاب می گفت: با وجود اینکه چندین بار، کتاب تو بی نظیری را خوانده‌ام، اما هنوز هر بار آن را می‌خوانم باز هم اشک‌هایم سرازیر می‌شود. هر وقت که احساس تنهایی و دوری از خدا بکنم، یا احساس بی‌ارزشی بکنم، این کتاب را می‌خوانم. اصلا به یاد ندارم چند نسخه از این کتاب‌ها را به دوستانم (که کودک نیستند) هدیه داده‌ام.

تعداد بازدید: 2,584 بار

عنوان کتاب: تو بی نظیری

نویسنده: مکس لوکیدو

مترجم: لیلا کاشانی وحید 

تعداد صفحات کتاب: 32 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

داستان اصلی در این مجموعه همان است که نامش روی جلد کتاب است؛ اما پیش از آن، دو داستان کوتاه را پیش رو داریم و بعد از آن یک نمایشنامه‌ را می‌خوانیم. رابطه‌ای که چوبک بین یک میمون و یک انسان شکل می‌دهد...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 451
کتابی شورانگیز، جذاب و سرشار از بینش دقیقاً همان چیزی که از پل بلوم، یکی از بهترین نویسندگان جهان و یکی از عمیق ترین متفکران در زمینه رفتار انسان انتظار دارید. خواندن استدلال او در مورد اینکه چرا...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 265

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *