حیف که حرف نمی زنند

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
حیف که حرف نمی زنند (nbookcity.com)

دانلود کتاب حیف که حرف نمی زنند

نویسنده در کتاب حیف که حرف نمی زنند، داستان‌هایی را نوشته که همگی از ماجراهای خنده‌ دار بین یک دامپزشک و دام‌ها می گوید.

جیمز آلفرد اَلف وایت با نام مستعار جیمز هری یت، جراح دامپزشک و نویسنده‌ی بریتانیایی است که سال‌ها تجربه‌ی خود در درمان دام‌ها را به صورت مجموعه‌ای کتاب به رشته‌ی تحریر درآورده و هر یک شامل داستان‌هایی در مورد دام‌ها و صاحبان آن‌ها است که مورد اقتباس‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی هم قرار گرفته‌ است. کتاب پیش رو اولین کتاب این مجموعه محسوب می شود.

خلاصه کتاب

این رمان حول محور شخصیت جیمز هری یت دامپزشک جوانی می چرخد که بلافاصله پس از تمام کردن تحصیل در دانشکده برای کار حرفه‌ای راهی شهری کوچک به نام «داروبی» در «یورک شر» می شود و روابطش را با دو همکار دامپزشک‌اش و نیز مردم بومی منطقه و چگونگی درمان دام‌ها شرح می دهد. علاقه‌مندان به ادبیات داستانی و داستان‌های طنز از خواندن کتاب حیف که حرف نمی زنند لذت می برند.

داستان این اثر داستانی از این قرار است که: جیمز هریوت ، به عنوان یک دامپزشک باهوش به دهکده کوچک در یورکشایر درروبی می رود. او در ابتدا تصوری از دوستان جدیدی که با آنها ملاقات خواهد کرد یا ماجراهای پیش رو ندارد.  در ادامه او با چالش های مختلفی رو به رو خواهد شد که از قبل تصوری از آنها نداشته است.

طبیعت بکر کوهستانی یورک‌ شِر هم یکی از عناصر مهم کتاب حیف که حرف نمی زنند است که در کنار کار سخت و طاقت‌فرسای جیمز هری‌یِت در درمان دام‌ها، نقش مثبتی در تجدید نیروی روحی و روانی او بازی می‌کند؛ طوری که در جایی می گوید: به خودم می‌گفتم انصاف نیست برای کار در چنین محیطی حقوق هم بگیرم.

بخشی از متن کتاب

رفتم سراغ سطل آب که حالا سرد بود و خون‌آلود و در سکوت، دست‌ها و بازوهام را با صابون شستم. بعد دوباره دراز کشیدم و سنگ‌فرش کف طویله را سخت‌تر از قبل بر سینه‌ام حس کردم. انگشت‌های پاهام را بین سنگ‌ها جاگیر کردم و عرقِ جمع‌شده روی چشم‌ها را با حرکت سر تکاندم و برای صدمین بار دستم را که مثل رشته‌ای ماکارونی به‌نظر می‌آمد، داخل گاو فرو کردم به موازات پاهای کوچک و خشک گوساله که پوستم را عین سمباده خراش می‌داد بعد انحنای گردن و در ادامه گوش و بعد با عذابی الیم از کنار صورتش به طرف فک پایین که در آن لحظه شده بود هدف اصلی زندگی‌ام.

باورش سخت بود که حدود دو ساعتی می‌شد مشغول بودم. درحالی‌که نیرویم تحلیل می‌رفت تقلا می‌کردم کمند کوچکی را دور فک گوساله بیندازم. همه‌جور کاری را امتحان کرده بودم: عقب راندن یک پا، کشیدن ملایم چنگکی نوک‌گِرد و کُند در کاسهٔ چشم اما برگشتم به کمند. این کار از همان اول نکبت‌بار بود. مزرعه‌دار، آقای دینزدِیل، مردی بود دراز، غمگین، ساکت و کم‌حرف که انگار همیشه منتظر بود بدترین اتفاقِ ممکن رخ بدهد. پسر قدبلند، غمگین و ساکتش هم کنار او بود و هر دو تلاش‌های مرا با غمی فزاینده تماشا کرده بودند.

از همه بدتر عمو بود. وقتی به طویلهٔ واقع در شیب تپه وارد شدم، از دیدن پیرمرد ریزنقشی با چشم‌های زیرک که کلاه شاپو سرش بود و راحت روی یک عدل کاه جا خوش کرده بود، یکه خوردم. داشت پیپش را پر می‌کرد و پیدا بود بی‌صبرانه منتظر شروع نمایش است. با صدای تودماغی و لهجهٔ وِست رایدینگی فریاد زد: «خُب خُب، جوون. من داداش آقای دینزدیل‌ام. توی لیسِن‌دِیل کشاورزی می‌کنم.» ابزار کارم را زمین گذاشتم و سری تکان دادم: «از آشنایی‌تون خوشبختم. اسم منم هِری‌یِته.»

پیرمرد با نگاهی نافذ مرا ورانداز کرد و گفت: «دامپزشک من آقای برومفیلده. فکر کنم اسمشو شنیدی. البته همه شنیدن. معرکه‌س آقای برومفیلد، بخصوص توی به‌دنیا آوردن گوساله. می‌دونی تا حالا ندیدم وسط کار درمونده بشه.» لبخند سردی تحویلش دادم. اگر موقعیت دیگری بود، از شنیدن حاذق بودن یک همکار خوشحال می‌شدم اما به‌دلیلی در آن شرایط خوشحال نشدم. درواقع حرف‌های او انگار ناقوس عزای کوچکی را در درونم به‌صدا درمی‌آورد. کتم را درآوردم و با اکراه پیراهنم را از روی سر بیرون کشیدم و گفتم: «نه، متأسفانه آقای برومفیلد رو نمی‌شناسم. خُب آخه زمان زیادی نیست این دوروبرام.»

نقد کتاب حیف که حرف نمی زنند

کتاب حیف که حرف نمی زنند شرح جیمز هری یت در اولین سالهای طبابت او به عنوان دامپزشک است. این کتابی است برای همه کسانی که خنده و شادی را در حیوانات می بینند و جادوی مکان های روستایی و حومه زیبا را می دانند و درک می کنند. کتاب حاضر در ژانری نیمه خودآگاهانه نوشته شده است. جیمز هری یت در این کتاب تجربیات خود را در دوره ای که به درمان دام های مختلف در روستاهای انگلیس می گذراند با بیانی شیرین و طنز آلود روایت کرده است.

کتاب لحنی دلنشین و روان را دارد که همان آرامش فضاهای روستایی را به خوانندگان منتقل می کند.

تعداد بازدید: 267 بار

James%20Herriot%20 %D8%AC%DB%8C%D9%85%D8%B2%20%D9%87%D8%B1%DB%8C%20%DB%8C%D8%AA

عنوان کتاب: حیف که حرف نمی زنند

نویسنده: جیمز هری یت

مترجم: سیروس قهرمانی

تعداد صفحات کتاب: 196 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 14.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

گیلیان باتلر و تونی هوپ در کتاب پیش رو، شما را با ابعاد جدیدتر بیماری افسردگی آشنا می کنند و راه‌های مقابله و درمان این اختلال روانی را برایتان شرح می دهند. این اثر ترجمه بخش افسردگی کتاب بر فراز قله های موفقیت است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 769
این کتاب با زبانی ساده و روان که برای عموم مردم به راحتی قابل فهم است درکی تازه از اهمیت حیاتی خواب و رویا در زندگی ما را به ما نشان می‌دهد. کتاب چرا می خوابیم بسیار پرطرفدار بوده و برای مدت ها پرفروشترین کتاب در نیویورک تایمز و سایت آمازون بوده است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1695

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *