شاه گوش می کند

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
شاه گوش می کند (nbookcity.com)

دانلود کتاب شاه گوش می کند

کتاب شاه گوش می کند حاوی داستان هایی با حال و هوای فانتزی است که از درونمایه ی سیاسی بهره می برد.

ایتالو کالوینو از نویسندگان پست مدرن ادبیات به شمار می رود. علاقه اش به افسانه – فانتزی و سیاست از او نویسنده ی بی نظیری ساخته است که خواندن داستان هایش با لذت و بهره ی فراوانی همراه می باشد. خود کالوینو هیچ گاه کتابی با چنین اسمی منتشر نکرده بلکه همسرش تعدادی از داستان های او را گلچین کرده و در این کتاب عرضه نموده است.

خلاصه کتاب

کتاب حاضر مجموعه ای از داستان های کوتاه ایتالو کالوینو است که توسط فرزاد همتی و محمدرضا فرزاد ترجمه شده و به همت انتشارات قدیمی و پرکار مروارید منتشر شده است. در این کتاب داستان های متعددی با نامهای شاه گوش می کند، همبستگی، سرهنگ در کتابخانه، آدم به درد نخور، وجدان، گوسفند سیاه، بازی، عشق دور از خانه و  اعداد در تاریکی می خوانیم.

بخشی از متن کتاب

شهری بود که در آن همه چیز ممنوع بود. و چون تنها چیزی که ممنوع نبود بازی الک دولک بود، اهالی شهر هر روز به صحراهای اطراف می رفتند و اوقات خود را با بازی الک دولک می گذراندند. و چون قوانین ممنوعیت نه یکباره بلکه به‌ تدریج و همیشه با دلایل کافی وضع شده بودند، کسی دلیلی برای گلایه و شکایت نداشت و اهالی مشکلی هم برای سازگاری با این قوانین نداشتند. سال‌ها گذشت.

یک روز بزرگان شهر دیدند ضرورتی وجود ندارد که همه چیز ممنوع باشد و جارچی‌ها را روانه‌ی کوچه و بازار کردند تا به مردم اطلاع بدهند که می توانند هر کاری دلشان می خواهد بکنند. جارچی‌ها برای رساندن این خبر به مردم، به مراکز تجمع اهالی شهر رفتند و با صدای بلند به مردم گفتند: «آهای مردم! آهای…! بدانید و آگاه باشید که از حالا به بعد هیچ کاری ممنوع نیست.» مردم که دور جارچی‌ها جمع شده بودند، پس از شنیدن اطلاعیه، پراکنده شدند و بازی الک دولک‌شان را از سر گرفتند. جارچی‌ها دوباره اعلام کردند: «می فهمید؟ شما حالا آزاد هستید که هر کاری دلتان می خواهد، بکنید.» اهالی جواب دادند: «خب! ما داریم الک دولک بازی می کنیم.»

جارچی‌ها کارهای جالب و مفید متعددی را به یادشان آوردند که آن‌ها قبلاً انجام می دادند و حالا دوباره می توانستند به آن بپردازند. ولی اهالی گوش نکردند و همچنان به بازی الک دولکشان ادامه دادند؛ بدون لحظه‌ای درنگ. جارچی‌ها که دیدند تلاش‌شان بی نتیجه است، رفتند که به اُمرا اطلاع دهند. اُمرا گفتند: «کاری ندارد! الک دولک را ممنوع می کنیم.» آن وقت بود که مردم دست به شورش زدند و همه‌ی امرای شهر را کشتند و بید رنگ برگشتند و بازی الک دولکشان را از سر گرفتند.

نقد کتاب شاه گوش می کند

این مجموعه شامل 20داستان کوتاه است که یکی از آنها شاه گوش می کند نام دارد: راوی داستان چهره پادشاهی را ترسیم می کند که مهمترین کارش از زمان تاجگذاری این بوده که بی حرکت بر روی تخت بنشیند. در قصر هر از گاهی صدای ارتعاشی می آید راوی حکایت می کند شاید قصر مملو از دشمن است و ای بسا تشخیص دوست از دشمن مشکل تر شده باشد. شهر همچون یک اقیانوس در حرکت است, اما در قصر همه چیز ساکت و آرام است و شاید هم این نظم و ترتیب قصر حاکی از یک کودتا باشد.

خطر, بیش تر ناشی از سکوت است; اما راوی به پادشاه قوت قلب می دهد که این همه ناشی از خیالات اوست. قصر پادشاه روی سردابه هایی بنا شده که در آن کسی زنده به گور شده است. صدایی می آید, صدا می تواند نشان دهنده حرکت یک انسان باشد در بیرون ولوله است دشمنان به قصر حمله می کنند پادشاه در حین فرار با یک زندانی روبه رو می شود . او عاقبت به بیرون از قصر فرار می کند و نفس راحتی می کشد.

کتاب شاه گوش می کند

عنوان کتاب: شاه گوش می کند

مجموعه داستان کوتاه

نویسنده: ایتالو کالوینو

مترجمان: فرزاد همتی و محمدرضا فرزاد

تعداد صفحات کتاب: 205 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

فضا، نمونه‌ها، موضوعات عرضه شده توسط نویسندگان کتاب ده داستان کوتاه از نویسندگان بزرگ روس همه مربوط به گذشته است که توسط انقلاب محو و نابود شده، اما آثار آنان براى ابد و براى همه فصول ماندگار خواهد ماند. روسیه بعد از...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 487
کتاب آشپزی عروس همانطور که از نامش پیداست یک کتابی آشپزی تقریبا منحصر به فرد از خانم عطیه صادق کوهستانی است که در آن حدود ۱۵۰ دستور پخت  غذاها و دسرها و ... آموزش داده شده است. در زیر طرز تهیه سوفله سبزیجات و پنیرگوسفندی را به عنوان نمونه آموزش برای...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 1232

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *