رهایی از وابستگی روانی

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
رهایی از وابستگی روانی (nbookcity.com)

دانلود کتاب رهایی از وابستگی روانی

کتاب حاضر می تواند توسط درمانگرها و «کودکان بالغ» در جهت رهایی از وابستگی روانی مورد استفاده قرار گیرد.

این کتاب شامل مسائل سنین رشد، تعیین الگوهای رفتاری جایگزین و برنامه درمانی برای برآورده نمودن نیازهای «کودک درونی» می باشد. «کودکان بالغ» در شرایطی هستند که سعی میکنند زندگی بالغانه خود را برپایه تصمیم هایی بنا سازند که توسط کودک آنها در دورانی اتخاذ گردیده که مورد آزار و بدرفتاری قرار گرفته بودند.

بعضی مواقع درد ناشی از بار تصمیم هائی که در تمام طول زندگی موجب سرکوب فرد شده است، آنچنان مستأصل کننده است که فرد تلاش میکند خود به درمان آن بپردازد. در نتیجه به مواد مخدر روی می آورد و یا رفتارهای جایگزین غیرارادی پیش میگیرد و به وضوح نیازهای واقعی «کودک درونی» را انکار می نماید؛ تا حدی که وضع را از آنچه هست وخیم تر میسازد…

خلاصه کتاب

«کودکان بالغ» اصطلاحی است که جاناتان وایز به دفعات استفاده کرده است. این مفهوم در مقابل «کودک درون» قرار می‌گیرد. کتاب رهایی از وابستگی درونی مانند یک نقشه راه است و در 18 فصل به نگارش درآمده است. نویسندگان در سه فصل اول کتاب به تعریف و توضیح مفهوم وابستگی روانی پرداخته‌اند. علاوه بر آن، لوری و جاناتان وایز به مسائل اساسی درمان اشاره می‌کنند که هر روانکاوی در جلسات خود با آنها روبه‌رو می‌گردد.

در فصل چهار تا هفتم ابتدا به تحلیل مبادلات تم و پاسخ به اساسی ترین سوالات کودک درونی پرداخته می‌شود. سپس بر اساس هر مشکل یک هدف به منظور درمان تعریف می‌گردد. الگوهای درک احساسات در فصل 8 آغاز می‌شود و تا پایان فصل 15 ادامه پیدا می‌کند. در این فصول خشم و اندوه کودک درون تعریف می‌گردد و برای هر احساس یک نقشه راه توصیف می‌شود. در فصل 9 مشکلات روزمره فرد که وابسته به دوران رشد اون بود است بررسی می‌گردد.

در هر مرحله کمبودهای دوران کودکی و عملکرد فعلی فرد بالغ تشخیص داده می‌شود و درمان‌ های مخصوص به آن ارائه می‌گردد. انتهای کتاب رهایی از وابستگی درونی به تصمیم گیری درباره‌ی به کار بردن اطلاعات جدید فرد در طول دوره‌ی درمان اختصاص دارد. در واقع این تصمیم‌ها با تصمیم‌ های قبل از شروع درمان مقایسه می‌گردد. درمان زمانی به پایان می‌رسد که مراجعه کننده یاد بگیرد خود را دوست داشته باشد و خود را مورد تقدیر قرار دهد.

کودک درون و کودک بالغ

اغلب افراد  به طور تصادفی و در یک لحظه با کودک درون خود روبه‌رو می‌شوند. این حالت زمانی پیش می‌آید که رفتار و احساسات آنها درست مانند یک کودک 5 ساله می‌شود. اگرچه برگشت به دوران کودکی برای شخص به شکل غیر ارادی رخ می‌دهد، اما کاملا مرتبط با خاطره‌ای در دوران کودکی اوست و از تجربیاتش نشات می‌گیرد. کودک درون بر اساس نظریات اریک برن، حالت نفسانی کودک نامیده می‌شود.

در این حالت، کودک از یک الگوی ثابت پیروی می‌کند. این الگوی آگاهانه بر اساس تفکرات و تجربیات دوران کودکی شکل می‌گیرد. آزار کودکان و نادیده گرفتن آنها یکی از مشکلات شایع در بین خانواده‌هاست. گاهی اوقات آزارها و رها کردن توسط والدین آغاز می‌گردد. در چنین شرایطی کودکان با انواع احساسات سرکوب شده رشد پیدا می‌کنند. احساس گناه دائمی و عدم توجه به احساسات خود نیز یکی دیگر از مشکلات رایج در بین کودکان بالغ است.

اگرچه افراد بالغ می‌شوند اما آسیب های روانی ناشی از دوران کودکی با آنها باقی می‌ماند و به یک زنجیره کودک آزاری تبدیل می‌گردد. وابستگی روانی به سادگی می تواند زندگی انسان را به جهنم تبدیل کند. سرمنشأ وابستگی های خود را  به کمک کتاب رهایی از وابستگی روانی یکی یکی کشف کنید. حس اینکه می توانید وابستگی را در خود از بین ببرید، فوق‌العاده ست. بینش جدیدی را که به خود و روابطتتان پیدا خواهید کرد، مدیون این کتابید!

بخشی از متن کتاب

آزار، نادیده گرفتن و رها کردن «کودک درونی» در فرهنگ ما به میزان زیادی وجود دارد و نتیجه آن وابستگی روانی است. ما به طور معمول سعی میکنیم از خودمان مواظبت کنیم تا نیازهای نسبی مان به روشی که والدین ما انجام می دادند برآورده گردد، چه روش آنها عملی بوده باشد یا نه. اگر اختلالی در کار ما پیش می آمد سعی میکردیم درد ناشی از برآورده نشدن نیازهای اولیه خود را از طریق اعتیادهای مختلف، اجبارها و ایجاد روابط حاوی وابستگی روانی، فرو نشانیم و سرکوب کنیم.

ما پیوسته در جستجوی عشق هستیم زیرا هرگز یاد نگرفته ایم که خود را دوست بداریم. عشق، به صورت انتزاعی برای درمان زخم های «کودک درونی» کافی نیست. اگر به مردم بگوئیم خود را دوست بدارند اغلب ممکن است در بسیاری از افراد، که اگر راه آن را بدانند با کمال میل آن را انجام می دهند، ایجاد درماندگی و پریشان حالی بکند.

در کتاب رهایی از وابستگی روانی راه های خاصی ارائه گردیده است که انجام آنها به خوانندگان کمک میکند «چگونگی» دوست داشتن خود را بیاموزند. عشق از نظر شکل، طعم و شدت و ضعف متفاوت است. آنچه که به عنوان عشق احساس میشود، در مورد افراد مختلف و در زمان های مختلف بسیار متفاوت است.

بعلاوه «کودک درونی» فقط مختص سن خاصی نیست. دوست داشتن در سنین مختلف کودکان به طور کامل، متفاوت است. علاوه بر آن ایجاد محدودیت ها، قوانین و مرزهای خاص برای افراد، تجربه دوست داشتن را در آنها ایجاد نمی کند بلکه جزء جدائی ناپذیر یک حس درونی سالم ماندن در دنیا است.

نقد کتاب رهایی از وابستگی روانی

کتاب رهایی از وابستگی روانی، برای کسانی مفید است که احساس سردرگمی دارند، در درک و بیان علایق، نیازها و احساسات خودشان مشکل دارند، توانایی نه گفتن را ندارند و یا درکنترل خشم خود مشکل دارند. حق دارید که با شما با احترام رفتار شود، شما حق دارید راجع به احساساتتان فکر کنید و راجع به فکرهایتان احساس داشته باشید و به نیازهای خود توجه کنید. برای داشتن کودکی شاد هیچ وقت دیر نیست و برای همه آنها در این کتاب راهکار علمی و عملی ارائه شده.

آسیب‌ های روانی در کودکان می‌تواند منجر به شکل گیری یک چرخه‌ی کودک آزاری گردد. آزار با یک چرخه به وجود می‌آید. کودک در سنین کم تحت آزار قرار می‌گیرد و نیازهای عاطفی و روانی‌اش نادیده گرفته می‌شود. در بزرگسالی، فرد برای کنار آمدن با آسیب‎‌ های دوران کودکی‌اش به اذیت کردن خود و دیگران روی  می‌آورد و با آسیب رساندن به غیر، آزار را برای همیشه حفظ می‌کند. به این ترتیب این رفتار به یک چرخه بدل می‌شود.

یکی از اهداف روان درمانی در کتاب رهایی از وابستگی روانی، پایان دادن به زنجیره آزار «کودک درون» و «کودک فعلی» است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 902 بار

Laurie%20Weiss%20(%D9%84%D9%88%D8%B1%DB%8C%20%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%B2)

عنوان کتاب: رهایی از وابستگی روانی

هرگز برای بازیابی کودک شاد شما دیر نیست

نویسندگان: لوری وایز و دکتر جاناتان وایز

مترجم: پروین عظیمی (قاسم زاده)

تعداد صفحات کتاب: 289 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 27 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

همیشه شوهر ٬ داستانی ست پیرو ِ مردی که ؛همیشه شوهر؛است! و به نظر نمی آید شخصیت اصلی ِ داستان باشد . به جای او ٬‌شخص ِ اصلی مردی ست به نام ولچانینف ٬‌مجرد ٬ ثروتمند کمی عیاش و البته مبادی ِ ادب در بیشتر مواقع ٬ که این روزهای کتابی٬ اوضاعش...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 2892
هنگامی که یک باور خاص و مخرب را در خود شناسایی می‌کنیم، قادر خواهیم بود ذهن خود را از آن جدا و از خارج آن را مشاهده کنیم و بدین ترتیب می‌توانیم راه بازگشت به خودمان را بیابیم. بسیاری از عقاید ما در بخش عمده‌ای...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 446

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *