روانشناسی توده ای و تحلیل اگو

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
روان شناسی توده ای و تحلیل اگو (nbookcity.com)

دانلود کتاب روانشناسی توده ای و تحلیل اگو

زیگموند فروید کتاب روانشناسی توده ای و تحلیل اگو را در سال ۱۹۲۱ نوشت. دوازده سال پیش از به قدرت رسیدن هیتلر و پیش از شکل گیری جنبش نازیسم در آلمان.

با این‌ حال، این کتاب را می توان پیشگویی‌ای حیرت آور از ظهور فاشیسم و نازیسم در اروپا دانست. فروید در کتاب حاضر با دقتی استادانه پیوندهایی را که منجر به شکل گیری و تداوم توده می شود ترسیم کرده است. اما کتاب از جهتی دیگر نیز اهمیت بسیار دارد. فروید در ابتدای کتاب وجود تمایز میان روان‌شناسی فردی و روان‌شناسی توده‌ای را رد می کند و سراسر مقاله نمونه‌ای درخشان از به‌ کارگیری مفاهیم روانکاوانه در توضیح پدیده‌ای اجتماعی است. این همان کاری است که فروید در کتاب‌های دیگر نظیر موسی و یکتاپرستی تمدن و ناخرسندی‌های آن, توتم و تابو و آیندهی یک توهم نیز انجام می‌دهد.

خلاصه کتاب

در کتاب روانشناسی توده ای و تحلیل اگو، فروید مانند گوستاو لوبون (فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی) عقیده دارد که فرد به عنوان بخشی از توده، حسی از قدرتی نامحدود را به دست می آورد و گستره ی کارهایی که می تواند انجام دهد نیز به دلیل وجود همین احساس قدرت، بسیار وسیع تر می شود. فروید، توده ها را به دو دسته تقسیم می کند.

نوع اول، توده هایی با عمر کوتاه هستند که علاقه ای ناگهانی، شدید و البته گذرا (مانند مدهای مختلف)، از ویژگی های اصلی آن ها به شمار می آید.  نوع دیگر، ماندگاری و ثبات بیشتری دارند و کاملا سازمان یافته هستند (مانند کلیسا یا ارتش). نویسنده در کتاب روانشناسی توده ای و تحلیل اگو، به نظریه ی غرایز بازمی گردد و بیان می کند که توده ها بر اساس پیوستگی های برآمده از لیبیدو در کنار یکدیگر باقی می مانند.

بخشی از متن کتاب

تقابل میان روان‌شناسی فردی و روان‌شناسی اجتماعی یا توده‌ای, که در نگاه اول بسیار مهم به نظر می‌رسد. با بررسی عمیق‌تر تا حدود زیادی رنگ می‌بازد. البته روان‌شناسی فردی انسان تنها را مدنظر دارد، و راه‌هایی را ردیابی میکند که فرد از طریق آنها در پی ارضای محرکهای غریزی خود است، اما این روانشناسی فقط به‌ ندرت و در وضعیتهای استثنایی خاصی قادر است روابط فرد و دیگران را نادیده گیرد. در زندگی ذهنی فرد، دیگری همواره در هیئت الگو، ابژه، حامی یا رقیب ظاهر میشود؛ بنابراین درآن‌واحد و از همان آغاز، روانشناسی فردی، در این معنای گسترده اما کاملاً موجه، روانشناسی اجتماعی نیز هست.

می‌توان ادعا کرد که روابط فرد با والدین، خواهران و برادران، ابژهی عشقی، معلم، و پزشکش -به‌عبارت‌دیگر همهی روابطی که تابه‌حال موضوع اصلی بررسی‌های روان‌کاوانه بوده‌اند- در ردهی پدیده‌های اجتماعی جای دارند، و ازاین‌جهت در تقابل با فرایندهای مشخصی قرار می‌گیرند که ما آن‌ها را خودشیفته منشانه می‌نامیم؛ فرایندهایی که در آن‌ها ارضای غرایز به‌طور جزئی یا کلی از نفوذ دیگران برکنار می‌مانند. بنابراین تقابل میان کنش‌های ذهنی اجتماعی و خودشیفته منشانه به طور کامل در حوزهی روان‌شناسی فردی جای می‌گیرد و برای تمایز گذاری میان روان‌شناسی فردی و روان‌شناسی اجتماعی یا توده‌ای به کار نمی‌آید.

در روابط یادشده با والدین، خواهران و برادران، معشوق، دوست، معلم و پزشک فرد همواره در معرض تأثیرپذیری از یک فرد يا تعداد بسیار کمی از افراد است که هر یک اهمیت فراوانی برای وی پیداکرده‌اند. حقیقت این است که مردم عادت کرده‌اند هنگام سخن گفتن از روان‌شناسی اجتماعی یا توده‌ای، این پیوندها را ازنظر بیندازند و تأثیرپذیری هم‌زمان فرد را از تعداد زیادی از افرادی که وی با آن‌ها به‌ نوعی رابطه دارد (هرچند از بسیاری جهات دیگر آن‌ها برای او غریبه باشند)، موضوع تحقیق جداگانه‌ای تلقی کنند.

نقد کتاب روانشناسی توده ای و تحلیل اگو

با وجود اینکه فهم و خوانش این کتاب کمی سخت و دشوار است اما مطالعهی آن بسیار مفید و لذت‌بخش خواهد بود. زیگموند فروید کتاب روانشناسی توده ای و تحلیل اگو را در دوازده فصل نگاشته است. ترجمهی آثار  فروید کاری به‌غایت دشوار و سخت است. اما آثار او در حوزهی فلسفه و روانکاوی آنقدر حائز اهمیت هستند  که تقریبا همهی آنها به فارسی ترجمه شدهاند.

اید بخشی از روان است که مسئول لذتهای انسانی شناخته میشود. اگو بخش حقیق روان انسان است، اگو در واقع بخش کنترلگر فرد شناخته میشود، چیزی شبیه به وجدان. سوپراگو بخشی از روان انسان است که در قید و بند اخلاقیات است، این بخش در واقع مسئول تنبیه و توجیحات جامعهای است که فرد در آن زندگی می کند.

تعداد بازدید: 857 بار

Sigmund Freud %D8%B2%DB%8C%DA%AF%D9%85%D9%88%D9%86%D8%AF %D9%81%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF

عنوان کتاب: روان شناسی توده ای و تحلیل اگو

جز برترین آثار روانشناسی

نویسنده: زیگموند فروید

مترجم: سایرا رفیعی

تعداد صفحات کتاب: 79 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب قهرمان درباره ی یک داستان است، داستانی که زندگی من و در طول تاریخ، زندگی بسیاری از مردم را تغییر داده است. این داستان از آغاز خلقت بشر گفته شده و به شکل های گوناگون در هر فرهنگ و کشوری منتشر شده است، اما همیشه اصل داستان یکی باقی می ماند. این داستان راجع به...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2626
اثر پرفروش و رمانی موفق در ژانر اجتماعی است که به موضوع ازدواج اجباری و تبعات ویرانگر آن پرداخته است. این اثر روایت‌گر زندگی دختری است که در سن نوجوانی حوادث تلخی را تجربه می‌کند و در طول زندگی‌اش با چالش‌هایی...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 271

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *