روی چرخ زندگی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
روی چرخ زندگی (nbookcity.com)

دانلود کتاب روی چرخ زندگی

نویسنده کتاب، جیمی سامنر دوست دارد در داستان هایش، استقامت و زیبایی وجود کودکان را تحسین کند. سامنر، پسری دارد که به فلج مغزی مبتلا است. کتاب روی چرخ زندگی هم راجع به دختری هست که معلولیت دارد و راجع به مشکلاتش در این داستان توضیح داده است.

الی کاون، دختری که به علت فلج مغزی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تواند راه برود، شکست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناپذیر، شجاع، بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پروا و مغرور است. شاید همه انتظار دارند دختر فلجی که روی صندلی چرخدار نشسته مظلوم، وابسته و بسیاری خجالتی باشد. اما الی این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور نیست و همین باعث تعجب دیگران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شود. الی و مادرش برای کمک به پدربزرگ بیمارش به شهر دیگری مهاجرت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنند. حالا، زندگی از نو شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شود: مدرسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای جدید، دوستانی جدید و خانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای جدید. آیا الی یک دختر عادی است؟ آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تواند مثل دخترهای عادی زندگی کند؟ آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تواند دوست پیدا کند، در مدرسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جدید دوام بیاورد و به آرزوهای بزرگش برسد؟

خلاصه کتاب

الی، ابتدا زندگی را به عهده می گیرد و روایت اول شخص و حال حاضر او شخصیتی پرکار و پویا را نشان می دهد که با شخصیت های به خوبی شکل گرفته احاطه شده است به همان اندازه او جذاب است. طرح به سرعت پیش می رود و این که تمرکز داستان کمتر بر معلولیت الی و بیشتر توانایی تدریجی او در یادگیری چگونگی وارد شدن به موقعیت هایی است که زندگی فرد را به خطر می اندازد، زندگی بخش است.

در کتاب روی چرخ زندگی ، الی معتقد است که زندگی را باید قبول کرد و با شرایط تغییرناپذیر، کنار آمد. از این رو، با فلج بودنش و استفاده از ویلچر هیچ مشکلی ندارد و مطمئن است که در آینده قرار است بدرخشد! قرار است تبدیل به یک شیرینی ‎پز درجه یک شود. اما پدربزرگش بیمار می ‎‌شود و الی و مادرش، مجبورند برای نگهداری از او، به شهری جدید نقل مکان کنند. ناگهان همه‌ ‎چیز تغییر می‎ کند و الی با چالش‌‎های جدیدی مواجه می‌‎ شود. اما او مطمئن است که از پس همه‌‎ی آن‎ها بر می‌ ‎آید. آیا این دختر کله‌ ‎شق موفق خواهد شد؟

بخشی از متن کتاب

یک جورهایی سخت است بنشینی و موقع خوردن لازانیای آماده ی استوفر، مسابقه ی کیک پزی بریتانیای کبیر” را تماشا کنی. لازانیا که مدتی در فریزر مانده، گوشه هایش خشک و سفت شده. اما مامان فقط همین قدر آشپزی می کند. می گوید دلش می خواهد این کار پیچیده را بگذارد به عهده ی من. البته حقیقت این است که حال و حوصله ندارد برای درست کردن چیزی تلاش کند که طرز پختش با دستور روی جعبه اش جور نیست. تلویزیونمان آن قدر کهنه و فسقلی است که مجبورم دولا شوم تا بفهمم چرا مری بری” لبهایش را اینطوری غنچه کرده.

شیرینی پزها دارند مافین انگلیسی درست می کنند و مری هم دارد به یکیشان که موهای قرمز دارد و خمیر کیکش به اندازه ی کافی پف نکرده، چپ چپ نگاه می کند. اگر من در این مسابقه شرکت می کردم، لازم نبود مری بهم بگوید چقدر طول می کشد تا مافین ها پف کنند.هر ابلهی که کتاب آشپزی بتی کراکره را داشته باشد یا بتواند در گوگل جست وجو کند، می داند باید آن قدر صبر کند تا خمیر مافین دوبرابر شود. با تکه پنیر خشکیده ی توی بشقابم بازی بازی می کنم و برای خودم خیال می بافم که اگر می شد نامه ای بفرستم آن طرف اقیانوس، در آن، چه می نوشتم.

خانم بری عزیزم! شیرینی پز بسیار مشتاقی هستم که در تنسی زندگی می کنم و می خواهم بهتان بگویم که تک تک دستورهای آشپزی شما را دوست دارم؛ اما بیشتر از همه، عاشق «کیک کاپوچینو»ی شما هستم. یک بار آن را برای مادرم پختم و او هم گفت که دیگر نه قهوه برایش مزه ی همیشگی را دارد، نه کیک. فکر کنم داشت از کیکم تعریف می کرد. راستی! می شود از شما خواهش کنم فوت و فن پختن یک «کیک چای» محشر را به من بگویید؟ چون : اینجا فقط بیسکویت «شیر و کره» پیدا می شود..

نقد کتاب روی چرخ زندگی

کتاب روی چرخ زندگی نگاهی صمیمانه و طنزآمیز به زندگی دختری است، که دچار فلج مغزی است و مصمم است که در جهانی که اغلب او را به دلیل ناتوانی خود محدود می داند ، تأثیر بگذارد. چالش هایی که جوانان مانند الی با آن روبرو هستند، در ادبیات کودکان کمتر دیده می شوند. این کتاب برای مجموعه های کودک و نوجوان بسیار توصیه می شود.

تعداد بازدید: 443 بار

Jamie%20Sumner%20 %D8%AC%DB%8C%D9%85%DB%8C%20%D8%B3%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%B1

عنوان کتاب: روی چرخ زندگی

نویسنده: جیمی سامنر

مترجم: مهسا خراسانی 

تعداد صفحات کتاب: 208 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 13.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

به عقیده‌ی من، تمام مردان نفرت‌انگیزند و باید تصدیق کنم که دریانوردها گاهی از هر موجودی روی زمین نفرت‌انگیزترند. حتا از چندش‌آورترین حیوانات که دست‌کم بهانه‌ی اطاعت از غرایزشان را می‌آورند...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 167
ترکیب ظاهرى غزل های شکسپير از سنت انگلیسى پیروى مى‌کند به این شکل که هر سانت چهارده سطرى از سه قسمت چهارتایى و یک قسمت دوتایى از نظر قافیه‌بندى تشکیل شده است. و امّا درباره...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 983

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *