یکشنبه های تابستان

آخرین ویرایش: 9 ماه قبل
یکشنبه های تابستان (nbookcity.com)

دانلود کتاب یکشنبه های تابستان

اگر به داستان های کوتاه خارجی علاقه‌مندید، کتاب یکشنبه های تابستان انتخاب خوبی برای شماست.

«شاید هر رمان‌ نویسی اول می‌خواهد شعر بگوید ولی می‌بیند نمی‌تواند. آن‌وقت به سراغ داستان کوتاه می‌رود که دشوارترین قالب بعد از شعر است. وقتی در آن‌هم موفق نمی‌شود تصمیم می‌گیرد رمان بنویسد.»

این شوخی فاکنر نشان می‌دهد داستان کوتاه نیازمند تمام توجهات خواننده است. متمرکز کردن ذهن بر روی تک‌تک جزییات برای دست یافتن به نهایت تأثیر. داستان کوتاه به خاص و مشخص وابسته است به دریافت‌های حسی که معنی‌شان را بدون اتلاف برسانند. مثل غزل قالبی مفید و مختصر است. انحراف را دوام نمی‌آورد و در دنیای آفریدۀ خود می‌ماند.

خلاصه کتاب

کتاب یکشنبه های تابستان، گزیده‌ای از داستان‌های کوتاه جهان است که مرتضی هاشم‌پور آنها را گردآوری و ترجمه کرده است. در این مجموعه‌ی ارزشمند، داستان‌ هایی کوتاه از نویسندگان مشهور جهان مانند: آلوارو رودریگز، ایتالو کالوینو، پیتر نیلسون، ایساک بابل، لارنس جیمز،  آنتوان چخوف و… آمده است.

رویداد داستان کوتاه متعارف در چارچوب زمانی و مکانی کوچک معمولاً پیوسته‌ای‌ای فشرده است. تعداد شخصیت‌ها کم است و به‌اندازۀ رمان پرورانده نمی‌شوند. زمینه و فضا رسانده می‌شوند، داده نمی‌شوند. رویداد داستان از بزنگاه شروع می‌شود. داستان با شتاب به راه می‌افتد. تأثیرها چنانکه پو می‌گوید شدید و کامل‌اند.

داستان گویی، همواره تجربه‌ی جدیدی به دنیا اضافه می‌کند. خواندن داستان‌ها، شناخت شخصیت‌ها و زندگی کردن با آن‌ها، باعث گسترده شدن جهان ما می‌شود و لذتی وصف‌ ناشدنی دارد. داستان های کوتاه کتاب یکشنبه های تابستان گاهی سراغ مسائل اجتماعی یا فرهنگی رفته‌اند، زمانی به درونیات شخصیت‌ها پرداخته‌اند و برخی دیگر به کنکاش در مسائل و روابط پیچیده‌ی مردم طبقه‌ی متوسط جامعه مشغول شده‌اند.

بخشی از متن کتاب

آن پل قدیمی روی رودخانه با اسکلت زنگ زده و تخته پوش‌های گم شده‌اش، بیشتر از همه به خاطرت می‌آید. وقتی به پایین و گنداب تیره و روغن نگاه می‌کردی، آب دم‌به‌دم تا زیر گلو و شکمت شتک می‌زد. از فلز پوسیده، گرما برمی تافت. قوس بلند پل به قدری زرق وبرق دار و مزخرف بود که پوسته های زنگ آن مثل پشه های ریزی دستت را می‌گزید. با خنده صدایت می‌زنند: «بیا نترس. طوری نیست. فرو نمی ریزد.»

پل با سه تیرک چوبی مسدود شده است. عبور! ممنوع در صورت تخلف جریمه می‌شوید. جای جای تابلو با گلوله سوراخ سوراخ شده است. هیچ کدام از دخترهای هم‌سن و سال تو از بالای پل به داخل رودخانه شیرجه نمی‌زدند، فقط گاه‌گاهی پسرهای گنده. اما حالا، چند سال بعد در عالم دیگری با خواب وحشتناکی ازجا می‌پری. خواب می‌بینی از بالای آن پل قدیمی به پایین و داخل گنداب پرت می‌شوی.

خوابی زشت و تکان دهنده است. نگاه کن، نگاه کن به من، نگاه کن مثل پسر عمویت، جودی که فاتحانه می‌خندد و موهای خیسش به کله‌اش می‌چسبد. تا زمان آن حادثه کافه‌ی بالای رودخانه دل پسندترین جای پدر و مادرت و هر کسی بود. چون یکشنبه های زیادی پسرها از پل قدیمی شیرجه زده و پریده بودند و کسی صدمه ندیده بود، حتا یک خراش هم برنداشته بود.

تا آن بعد از ظهر دم کرده و داغ که پسر عمویت جودی که همه‌اش دوازده سالش بود و یک قوطی آبجو دستش بود که داداش بزرگ‌هایش بهش داده بودند، مثل میمون از میله های آهنی پل بالا رفت و چهار دست و پا از کنار پل به جلو خزید و از بلندترین نقطه خودش را با لودگی به هوا پرتاب کرد، اما حواسش نبود که از مرکز پل به محل گود رودخانه بپرد و به جایی نزدیک ساحل پریده بود:

به محلی کم عمق که بخشی از ساختمان پل، آنجا ریزش کرده بود و پر از کابل و مفتول و بتنهای سفت بود. به یکی از مفتولها گیر کرده و از شکم به بالا دو پاره شده بود. اگر خوب فکر کنی، یادت می‌آید که از آنجا دور می‌شوی تا کمک بخواهی، حس می‌کنی نبضت تندتر می‌زند و بغض گلویت را می‌فشارد اما آن موقع تو با بقیه کنار پل نیستی و در کافه ی «ویکتوری» کنار مادرت روی صندلی نشسته ای…

نقد کتاب یکشنبه های تابستان

یکشنبه های تابستان یادآور خاطرات کودکی زنی است که تمامی تابستان را با خانواده‌اش در کافه‌ای، نزدیک محل سکونت‌شان می‌گذرانده است و در آن‌جا شاهد اتفاقات تلخ و شیرین بسیار؛ دعواهای مکرر پدر و مادر و مرگ پسرعموی نوجوان خویش بوده است.

برای زندگی پر مشغله‌ی امروز که شاید نتوانیم رمان‌های طولانی را تا پایان پیش ببریم، داستان کوتاه ادبی انتخاب مناسبی است تا علاوه بر اهمیت خود این داستان‌ها به لحاظ فرم نوشتاری، از خواندن کتاب هم غافل نمانیم و تجربه‌ی جادویی زندگی با شخصیت‌های نوشته شده را از دست ندهیم.

وقتی که قرار است چند داستان کوتاه خوب را بخوانیم، هر توضیحی اضافه است و خواندن داستان‌های کتاب یکشنبه های تابستان، بهترین راه برای درک و کشف چیستی و چگونگی این پدیده ادبی است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 165 بار

%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C%20%D8%A7%D8%B2%20%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86%20(nbookcity.com)

عنوان کتاب: یکشنبه های تابستان

و داستان های دیگر

گزیده داستان های کوتاه جهان

نویسنده: جمعی از نویسندگان

لیام او فلاهرتی ، ایساک بابل ، برایان ای ترنر ، یاسوناری کاواباتا ، جویس کرول اوتس ، فلانری اوکانر ، ایتالو کالوینو ، لارنس جیمز ، آنتوان چخوف ، آلبرتو موراویا ، لاری لین دراموند و دیگران

مترجم: مرتضی هاشم پور

تعداد صفحات کتاب: 176 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 12.08 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این مجموعه 231 شعر را دربردارد. احمدی درعرصه‌ی شعر نو، ادبیات فارسی و حوزه‌ی کودک و نوجوان فعالیت داشته و همچنین پژوهش‌ها، مصاحبه‌‌ها و ویراستاری‌هایش در زمینه‌ی موسیقی قابل‌ تقدیر...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 135
این کتاب طراحی شده است تا به همه‌ قربانیان جدایی‌های عاطفی کمک کند، چه شما که از یک تجربه‌ی از دست دادن در این اواخر رنج می برید و چه متأثر از زخم به‌ جا مانده از گذشته باشید؛ چه در الگوهای رفتاری‌...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3682

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *