کشف توانمندی ها

آخرین ویرایش: 9 ماه قبل
کشف توانمندی ها (nbookcity.com)

دانلود کتاب کشف توانمندی ها

کتاب کشف توانمندی ها دربارۀ راهبردهای عملی برای شناسایی و تقویت توانمندی‌های فردی ماست.

مارکوس باکینگهام چندین کتاب در مورد موضوعاتی مانند رهبری مبتنی بر نقاط قوت و توسعه شخصی نوشته است. یکی از کتاب های قابل توجه او همین کتاب پیش رو است که با همکاری دونالد او کلیفتون نوشته شده است. این کتاب بر شناسایی و استفاده از نقاط قوت فردی برای افزایش موفقیت شخصی و حرفه ای تمرکز دارد.

اگر ندانید چطور توانمندی‌های خود را پیدا کنید، بر آنها نام نهید و آنها را رشد دهید، نمی‌توانید انقلابی در توانمندی را رهبری کنید. اگر می‌خواهید قدرتمندترین استعدادهایتان را مشخص کنید، آنها را با مهارت و دانش اصلاح کنید تا در مسیر موفقیت قرار بگیرید، خواندن کتاب کشف توانمندی ها را از دست ندهید.

خلاصه کتاب

کتاب حاضر بر مفهوم توسعه مبتنی بر نقاط قوت تمرکز دارد و هدف آن، کمک به افراد برای شناسایی استعدادهای منحصر به‌فرد خود و استفاده از آنها برای موفقیت شخصی و حرفه ای است. باکینگهام و کلیفتون در کتاب کشف توانمندی ها، مفهوم روانشناسی مبتنی بر نقاط قوت را معرفی می‌کنند که نشان می‌دهد تمرکز بر توسعه توانایی‌های طبیعی فرد، منجر به رضایت و بهره‌وری بیشتر از تلاش برای رفع نقاط ضعف می‌شود.

نویسندگان استدلال می‌کنند که درک نقاط قوت شما می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را در زمینه‌هایی که در آن مزیت رقابتی دارید ارائه دهد و به شما امکان می‌دهد در زمینه انتخابی خود برتر باشید. این کتاب شامل یک ارزیابی آنلاین به نام ارزیابی CliftonStrengths است. این ابزار به خوانندگان کمک می کند تا از میان 34 موضوع استعداد بالقوه شناسایی شده توسط تحقیقات گالوپ، پنج موضوع اصلی خود را کشف کنند.

با شناسایی این مضامین، افراد می توانند درک عمیق تری از توانایی های ذاتی خود به دست آورند و یاد بگیرند که چگونه آنها را به طور موثر در جنبه های مختلف زندگی به کار گیرند. کتاب کشف توانمندی ها، به دلیل رویکرد عملی خود در جهت کشف خود و رشد شخصی مورد تحسین قرار گرفته است. این کتاب، راهنمایی است در مورد اینکه چگونه:

  • مسیر شغلی رضایت بخشی را ایجاد کنید.
  • نقاط قوت خود را با اهداف خود هماهنگ کنید.
  • تیم های قوی بر اساس استعدادهای مکمل بسازید.
  • و روابط را با استفاده از استراتژی های متمرکز بر نقاط قوت تقویت کنید.

به طور کلی، کتاب کشف توانمندی ها به عنوان یک منبع ارزشمند برای افرادی است که به دنبال راه هایی برای مهار استعدادهای طبیعی خود و باز کردن پتانسیل کامل خود در هر دو حوزه شخصی و حرفه ای هستند.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

آلبرت انیشتین می‌گوید: «همه افراد بااستعداد هستند ولی اگر یک ماهی را بر اساس تواناییش در بالا رفتن از درخت بسنجید، آن ماهی تمام عمرش را بر این باور خواهد گذارند که یک بی‌دست‌ و پای احمق است.» همه ما توانایی‌های خاص خودمان را داریم و منحصر به فرد هستیم. کافی است نقاط قوت و توانایی‌های خودمان را بشناسیم و روی آن‌ها تمرکز کنیم.

نویسندگان کتاب کشف توانمندی ها از خوانندگان می‌خواهند که تمرکز خود را از روی نقاط ضعف و مشکلات‌شان بردارند و در عوض روی نقاط قوت تمرکز کنند. شاید این نکته خیلی ساده به نظر برسد ولی حقیقتاً یکی از رمزهای مهمی است که می‌تواند ما را به آرامش، حال خوب و موفقیت برساند.

کتاب کشف توانمندی ها نتیجه سال‌ها پژوهش، بررسی و مصاحبه است. باکینگهام و کلیفتون برای نوشتن این اثر، حدود 400 شرکت موفق جهان را مورد بررسی قرار دادند و با بیش از 80 هزار مدیر موفق و بیش از یک میلیون کارمند مصاحبه کردند. از این رو این کتاب، یکی از بهترین و حرفه‌ای ترین کتاب‌هایی است که در حوزه رشد فردی و مدیریت منابع انسانی نوشته شده است.

پس از مطالعه کتاب کشف توانمندی ها هم به رشد و توسعه فردی خودتان کمک می‌کنید و هم می‌توانید کارکنان و افراد زیرمجموعه خود را با نگرش درست‌تر و اساسی‌تر ارزیابی کنید. این کتاب باعث می‌شود که تغییرات عمیقی در نگرش شما نسبت به نقاط قوت و توانمندی‌هایتان به وجود بیاید.

آیا تاکنون اتفاق افتاده که نقاط ضعف خود را بی‌خیال شوید و تمرکز خود را روی توانمندی‌ها خود بگذارید؟ از نظر شما چنین کاری، چه مزایایی برای افراد و سازمان‌ها دارد؟ در دنیای امروز، بسیاری از متخصصان و حتی کتاب‌ها، ما را به سمت برطرف کردن کاستی‌ها و نقاط ضعف‌مان سوق می‌دهند. کتاب‌هایی مثل کتاب کشف توانمندی ها که نگاه ما را روی نقاط قوت و توانمندی‌هایمان متمرکز کنند، بسیار اندک و محدود هستند.

بخشی از متن کتاب

تصور کنید اگر بتوانید با دو میلیون نفر در مورد توانمندی هایشان مصاحبه کنید چه چیزی ممکن است یاد بگیرید. تصور کنید با بهترین معلم‌های دنیا گفت وگو کنید و از آنها بپرسید چطور می‌توانند بچه‌ها را این قدر به چیزی علاقه‌مند نگه دارند که در غیر این صورت، شاید موضوعی خشک و بی روح باشد. تصور کنید از آنها بپرسید که چگونه می‌توانند چنین رابطه‌ی بر پایه‌ی اعتمادی با بچه هایی بسیار متفاوت بسازند.

تصور کنید از آنها بپرسید چطور در کلاس درس، میان خوش بودن و منضبط بودن تعادل برقرار می‌کنند. تصور کنید از آنها در مورد تمام کارهایی بپرسید که انجام می‌دهند تا در کاری که می‌کنند این قدر خوب باشند. و بعد تصور کنید اگر همین کار را با بهترین پزشکان و فروشندگان و وکلای دنیا و بازیکنان حرفه‌ای بسکتبال و کارگزاران بورس و حسابداران و هتلداران و رهبران و سربازان و مرشدان روحانی و مهندسان کامپیوتر و مدیر عامل‌ها انجام دهید، چه چیزها می توانید بیاموزید.

همه آن پرسش‌ها و مهم‌تر تمام آن پاسخ‌های روشن و صریح را تصور کنید. در سی سال گذشته مؤسسه گالوپ مطالعه ای نظام‌مند در مورد مهارت در هرجایی که می‌توانستیم آن را بیابیم انجام داده است. این فقط یک نظرسنجی غول پیکر نبود. هر کدام از این مصاحبه‌ها (در نهایت کمی بیش از دو میلیون مصاحبه انجام شد که هشتاد هزار مدیر در کتاب اول همه قوانین را بشکن، بخش کوچکی از آن بود) شامل پرسشهای تشریحی مانند آنچه در بالا ذکر شد بودند.

می‌خواستیم این افراد حرفه‌ایِ با مهارت، دقیقاً با کلمات خودشان توصیف کنند که چه کار می‌کنند. ما در تمامی این مشاغل متفاوت تنوع شگرفی از دانش، مهارت و استعداد یافتیم. اما همان طور که ممکن است انتظار داشته باشید طولی نکشید که الگوها را تشخیص دادیم.

ما به نگاه کردن و گوش دادن ادامه دادیم و به تدریج از این گنجینه‌ی توصیف‌ها، ۳۴ الگو یا «زمینه» (اسمی که برای این الگوها انتخاب کردیم) استخراج کردیم. این ۳۴ زمینه، متداول‌ترین زمینه های استعداد در انسان هستند. تحقیقات‌مان به ما می‌گوید که این ۳۴ زمینه در ترکیب‌های بسیارشان به بهترین شکل می توانند گسترده ترین دامنه ممکن برای عالی بودن در شغلی را توضیح دهند…

سخن نویسندگان

کتاب کشف توانمندی ها را نوشتیم تا آغازگر یک انقلاب باشیم، انقلاب توانمندی. این حکم ساده، هسته‌ی این انقلاب است: یک سازمان بزرگ نه‌تنها باید این حقیقت را بپذیرد که هر کارمندی متفاوت است، بلکه باید از این تفاوت‌ها بهره ببرد.

این سازمان باید به دنبال نشانه‌ی استعداد‌های طبیعی هر کارمند باشد و بعد هر کارمند را در جایگاهی قرار دهد و پرورش دهد که استعداد‌هایش به توانمندی‌هایی واقعی تبدیل شود. این سازمان انقلابی با تغییر روش انتخاب، پرورش و هدایت حرفه‌ی افرادش، باید تمام تشکیلاتش را حول توانمندی‌های هر فرد بسازد.

درس اول کتاب 

نخستین درسی که از کتاب کشف توانمندی ها می‌گیریم این است که باید در نگرش خود نسبت به نقاط قوت و ضعف خودمان یک انقلاب و دگرگونی به وجود بیاوریم؛ یعنی تمرکز خود را از روی کاستی‌ها، کمبودها و نقاط ضعف خود برداریم و روی نقاط قوت، استعدادها و توانمندی‌هایمان بگذاریم.

کتاب کشف توانمندی ها از سازمان‌ها می‌خواهد که در روش گزینش خود یک انقلاب به وجود بیاورند و افراد را بر اساس توانمندی‌هایشان استخدام کنند. مطالعاتی که روی کارمندان انجام شد نشان داد تنها 20 درصد از آن‌ها احساس می‌کنند که از توانمندی‌های آن‌ها به درستی استفاده می‌شود.

نویسندگان کتاب کشف توانمندی ها بر این باور هستند که دو فرض مهم و اساسی برای بنا نهادن یک سازمان بزرگ و موفق وجود دارد. در صورتی که سازمان‌ها این دو فرض را در نظر بگیرند، به سرعت می‌توانند به رشد و پیشرفتی چشمگیر و قابل توجه دست پیدا کنند:

  • هوشمندی هر فرد، پذیرفتی و بی‌همتاست: با توجه به این مسئله لازم است که سازمان‌ها از همان آغاز و در هنگام گزینش کارکنان، با صرف وقت و بودجه کافی، کسانی را انتخاب کنند که مناسب اجزای نقش خود باشند.
  • برترین منطقه رشد هر فرد در توانمندی‌های برتر اوست: با توجه به این اصل باید کاری کنید که هر فرد بتواند در همان زمینه‌های هوشمندی خودش، بدون نیاز به جابجایی، ترفیع گرفتن و بالا رفتن از پلکان هرم سازمانی، رشد کند و به درآمد بالاتر برسد. در چنین سازمانی، موقعیت اجتماعی، احترام شخصی، پاداش مالی و سایر نیازها از طریق رسیدن به عملکرد برتر در هر نقشی تأمین می‌شود.

درس دوم کتاب

پیش از آنکه بخواهیم با سه ابزار و راهکار برای ساختن زندگی بر مبنای توانمندی‌ها و نقاط قوت آشنا شویم، لازم است مفهوم توانمندی را به صورت اجمالی بررسی کنیم. از نظر کتاب کشف توانمندی ها، توانمندی، عملکردی پیوسته نزدیک به کامل در یک فعالیت است. توجه داشته باشید که فعالیتی توانمندانه است که بتوانید خود را پیوسته، با احساس خوشبختی و پیروزمندانه آماده انجام آن کنید.

توانمندان تنها با کارت‌هایی که در دست دارند، بهترین بازی را ارائه می‌دهند. برای رسیدن به برتری، نمی‌توان از رهگذر برطرف کردن کاستی‌ها حرکت کرد، بلکه باید توانمندی‌ها را به بیشترین مقدار ممکن رساند. در بخشی از کتاب آمده: «افراد موفق، کاستی‌های خود را فراموش نکرده‌اند ولی به جای پرداختن به آن‌ها، فعالیتی بس موثرتر را پی گرفته‌اند. آنان آموخته‌اند که با کاستی‌ها خود بسازند و با رها شدن از این بند، توانمندی‌های خود را برجسته‌تر نمایند.»

درس سوم کتاب

یکی از سوالاتی که هر خواننده و مخاطبی پس از مشاهده عنوان کتاب کشف توانمندی ها مطرح می‌کند این است که چگونه می‌توانیم هوشمندی‌ها و توانمندی‌های خود را بشناسیم؟ کتاب حاضر به ما می‌گوید که همواره باید به واکنش‌های ناگهانی افراد توجه کرد. آن‌ها از طریق این واکنش‌ها، توانمندی‌ های خود را نشان می‌دهند. به عنوان مثال به آخرین مهمانی که رفته‌اید توجه کنید:

اگر همواره وقت خود را با ناآشنایان گذرانده‌اید، مشخص می‌شود که فردی برونگرا هستید. اگر شخص بیماری را دیدید و خواستید بدانید که چه کسی و چگونه از او نگهداری می‌کند، «هوشمندی یکدلی» خود را نشان داده‌اید. یکی دیگر از راه‌های شناخت توانمندی‌های افراد این است که آرزوهای آن‌ها را درک کنیم. به عنوان مثال اگر می‌خواهید در یک مصاحبه کاری به توانمندی‌های متقاضیان استخدام پی ببرید می‌توانید از آنها بخواهد که آرزهای خود را برای شما بیان کنند.

طبق مطالب کتاب کشف توانمندی ها، یکی دیگر از نشانه‌های پی بردن به توانمندی‌ها، خوشنودی است. به گذشته فکر کنید و  ببینید که کدام کار را با خوشحالی و خشنودی انجام داده‌اید. همین مسئله نشان می‌دهد که شما در آن کار خاص، توانمند هستید. برخی از مهمان‌داری خشنود می‌شوند. برخی از پیروزی و موفقیت دیگران در کارشان به حس خشنودی می‌رسند.

توجه داشته باشید که برخی از هوشمندی‌ها خود را به این سادگی نشان نمی‌دهند و تنها در سال‌های دیرین زندگی، ناگهان از زیر خاکستر سر برمی‌کشند و با یادگیری پرشتاب مهارت یا هنری تازه، خود را با نیرومندی به ما می‌شناسانند.

نقد کتاب کشف توانمندی ها

زندگی باقدرت چه شکلی است؟ وقتی یک نفر موفق می‌شود زندگی‌اش را حول توانمندی‌هایش بسازد چگونه است؟ مارکوس باکینگهام و دونالد او. کلیفتون، کتاب کشف توانمندی ها را نوشتند تا آغازگر یک انقلاب باشند، انقلاب توانمندی.

بشر قرن‌ها با این باور که خوبی نقطه‌ی مقابل بدی‌ست، با تمرکز بر شکست و خطا، اهداف خود را پی گرفته است. پزشکان برای آموختن درمورد سلامتی، بیماری‌ها را مطالعه کرده‌اند. روانشناسان برای درک شادی، اندوه را بررسی کرده‌اند. درمانگرها برای یافتن راز ازدواج و زندگی شاد، علت‌های طلاق را کاوش کرده‌اند و هرکدام از ما در سراسر دنیا، در مدرسه‌ و محل کار، تشویق می‌شویم که ضعف‌های خود را تشخیص دهیم، تحلیل کنیم و برطرف سازیم تا قدرتمند شویم.

این توصیه، هرچند از نیتی خوب برمی‌آید، اما گمراه‌ کننده است. خطاها و شکست‌ها شایسته‌ی مطالعه‌اند اما اطلاعات چندانی درمورد توانمندی‌ها آشکار نمی‌کنند. توانمندی‌ها الگوی خاص خودشان را دارند. برای کسب مهارت در زمینه‌ی مورد نظرتان و دستیابی به خشنودی پایدار از رسیدن به این مهارت، باید الگوهای خاص خودتان را پیدا کنید.

باید در پیدا کردن، توصیف، به کار بستن، اعمال کردن و اصلاح توانمندی‌هایتان خبره شوید. بنابراین هنگام مطالعه‌ی کتاب کشف توانمندی ها، جهت تمرکز خود را تغییر دهید. به‌جای نقاط ضعفتان، در جزئیات مربوط به توانمندی‌هایتان دقیق شوید. اگر در پایان کتاب به اندازه‌ای خبره شدید که پی ببرید چه چیزی برای شما و کارمندانتان درست است، این کتاب به هدف خودش رسیده است.

وقتی این کتاب را مطالعه می‌کنید، این فکر را در ذهن داشته باشید: تراژدی حقیقی زندگی این نیست که هرکدام ما توانمندی‌های کافی ندارد، بلکه این است که نتوانیم از استعداد‌هایی که داریم استفاده کنیم.

کتاب کشف توانمندی ها با برنامه‌ی انقلابی گالوپ بر روی دو میلیون نفر از افراد موفق در زمینه‌های مختلف، تحقیق کرده است و با مثال‌هایی ملموس و ابزارهایی علمی به شما نشان می‌دهد که چطور با استفاده استعدادهای ذاتی خود، به فردی توانمند تبدیل شوید و راه موفقیت را هموارتر طی کنید.

کتاب کشف توانمندی ها یکی از جذاب‌ترین کتاب‌های حوزه رشد و توسعه فردی است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 689 بار

Marcus%20Buckingham%20 %D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B3%20%D8%A8%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%D9%85

عنوان کتاب: کشف توانمندی ها

(نقاط قوت خود را بیابید)

نویسندگان: مارکوس باکینگهام و دونالد او کلیفتون

مترجم: بهاره پژومند

تعداد صفحات کتاب: 231 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 20.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

اگر عشق نباشد هر چه دست به انواع اصلاحات و عملیات اجتماعی بزنید، هرچه بکوشید تا در وضع مردم فقیر تغییر و بهبود ایجاد کنید، وارد تشکیلات و فعالیت‌های سیاسی بشوید، کتاب بنویسید، شعر و...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 427
برای خواندن کتاب عشق ویرانگر هیچ محدودیتی وجود ندارد چرا که خواندن آن برای همه‌ی افراد جامعه که به دنبال شروع یک رابطه هستند مناسب می‌باشد. هر فردی می تواند با استفاده از این کتاب ، ویژگی‌های فرد مورد نظر...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 11753

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *