زندگی در سایه اساطیر

آخرین ویرایش: 11 ماه قبل
زندگی در سایه اساطیر (nbookcity.com)

دانلود کتاب زندگی در سایه اساطیر

مفاهیمی که جوزف کمبل در مورد ادیان در کتاب زندگی در سایه اساطیر آورده حاصل تفکرات شخصی و مطالعات اسطوره شناختی او در این حوزه است.

گرچه نمی‌کوشد مفاهیم دینی را رد کند اما برخی اندیشه‌ها و رویکردهای وی نادرست بوده و با نقدهای جدی مواجه است. مواردی چون تفسیر خاص از شیطان، عشق، خیر و شر، تبیین باورهای ماورا طبیعی از مسیر بیماری اسکیزوفرنی، تأیید نظریه احساس بیکرانگی فروید و تطبیق آنها بر تجربه‌های عرفانی نیز انکار معجزه و نقش دعا در شفای بیماران، انکار منجی، انکار ضرورت دین، انکار بهشت و دوزخ ماورایی. و همچنین ترجیح زندگی در سایه حکومت سکولار و تشبیه قهرمانان دین در دوران معاصر به فضانوردان.

امیدواریم که این کتاب رهیافتی باشد برای کسانی که به مفاهیم اسطوره ای علاقه مندند یا تحقیقی در این مورد انجام می‌دهند. جوزف کمبل اسطوره شناس نویسنده و سخنران آمریکایی است که بیشتر به خاطر مطالعه تطبیقی اسطوره و دین شناخته می‌شود. وی تحت تأثیر نویسندگان هنرمندان و فلاسفه زیادی بوده که از میان آنان می‌توان به جیمز جویس، توماس مان و پابلو پیکاسو اشاره کرد. آثار آرتور شوپنهاور و فردریش نیچه نیز تأثیر عمیقی بر اندیشه کمبل داشت.

خلاصه کتاب

کتاب زندگی در سایه اساطیر مجموعه مقالاتی از اسطوره شناس مشهور آمریکایی، جوزف کمبل است که در اصل به صورت سخنرانی در گردهمایی بنیاد کوپر بین سالهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۱ ارائه شد. قدرت ژرف اسطوره در زندگی درونی و معنوی انسان‌ها در تمامی دوران‌ها درونمایه اصلی این مقالات به شمار می‌رود. مفهوم «اسطوره واحد» كمبل، کل روایات اسطوره ای را یک داستان واحد بزرگ در نظر می‌گیرد.

طبق این نظریه صرف نظر از مبدأ یا زمان پیدایش الگوی مشخصی در لایه زیرین عناصر روایی بیشتر اساطیر بزرگ وجود دارد. الگوی اصلی که کمبل بر آن تأکید دارد «سفر قهرمان» است که برای اولین بار در کتاب «قهرمانی با هزاران چهره» مطرح شد. کمبل به وحدت روانی بشریت و نمود شاعرانه آن از طریق اسطوره‌ها اعتقاد داشت، به همین دلیل مفهوم «اسطوره واحد» را مطرح کرد تا نشان دهد کل نژاد بشری در طول دوران برای ساخت دنیایی متعالی کوشش کرده‌اند.

و این بدین معناست که در لایه زیرین دنیای پدیده‌ها منبعی لایتناهی وجود دارد که همیشه انرژی‌های خود را به این دنیای محصور در زمان رنج و درنهایت مرگ ساطع می‌کند. بنابراین برای تحقق چنین امر مهمی باید با زبانی فراتر از آنچه که به صورت استعاره در اسطوره ها نمود دارد، سخن گفت. این استعارات تا آنجا پیش می‌روند تا به عالمی متعالی اشاره داشته باشند.

«سفر قهرمان» داستان مرد یا زنی است که مخاطراتی را متحمل می‌شود، به سرچشمه‌ای ابدی دست می‌یابد، و سعادت را به سرزمین خود به ارمغان می آورد. به طور خلاصه می‌توان گفت کار عظیمی که کمبل در طول زندگی پربارش انجام داد نشان دادن این رموز بشری به خود بشر بوده است. زبان کمبل در کتاب زندگی در سایه اساطیر گهگاهی سخت به نظر می‌رسد که با اشارات و حکایتی، سختی آن را شیرین می‌کند و خواننده را به دنبال غایت مطلوب به سمت خود می‌کشد.

بخشی از متن کتاب

مثال آوردن از اساطیر جنگ بنا به دلیلی مشخص راحت‌تر از اساطیر صلح است؛ زیرا نه تنها ناسازگاری بین اقوام جزو معمول تجربه بشر بوده، بلکه واقعیت تلخی که باید شناخت این است که کشتن پیش شرط تمام زندگی است: زندگی از زندگی به حیات خود ادامه میدهد، زندگی را میخورد و در غیر این صورت نمی‌تواند به حیات ادامه دهد. برای عده ای این نیاز وحشتناک اساسا غير قابل قبول است و چنین اقوامی بعضا اسطوره‌هایی را ساخته اند تا به صلح ابدی برسند.

این اقوام عموما براساس نظریه بقای اصلح داروین بقا نیافته اند. بلکه اقوامی بقایافته اند که به طبیعت زندگی روی کره خاکی آری گفته اند. به سادگی و روشنی، ملل، قبایل و اقوامی که با اساطیر جنگ رشد کرده اند بقا داشته اند تا اصول اسطوره ای حیات بخش را برای آیندگانشان به یادگار بگذارند و با آنها ارتباط بگیرند.

در کشفیات و تحقیقات دیرینه شناسی اخیر، اکنون به نظر می‌رسد که در شرق آفریقای کهن، که نخستین نمونه‌های تکامل بشر کشف شده، قبل تر از این نمونه‌ها حداقل در حدود یک میلیون و هشتصد هزار سال پیش، دو نوع متمایز از هومونیدها یا موجودات انسان‌نما روی کره زمین می زیستند. پروفسور ال.اس. بی. لیکی کاشف این انسان نماها، نوع اول را زینجانتروپوس می نامد که ظاهرا گیاهخوار بودند. این نوع اکنون منقرض شده است.

نوع دیگر را هوموهابیلیس، انسان قادر نامگذاری کرده که گوشتخوار، قاتل و سازنده ابزار و سلاح بوده و ظاهرا ما انسان‌های امروزی از این نوع آمده ایم. اسوالد اشپنگلر این چنین می‌نویسد که انسان، حیوانی شکارچی و گوشتخوار است.» این واقعیت طبیعت است. واقعیت دیگر این است که در قلمرو حیوانات، حیوانات شکارچی در مقایسه با قربانیان گیاه‌خوارشان، عموما نه تنها قدرتمندتر بلکه باهوش‌تر نیز هستند.

هراکلیتوس، جنگ را آفریننده تمام چیزهای بزرگ می‌دانست؛ و اما دوباره اشپنگلر می‌نویسد، «کسی که جرئت چکش شدن را ندارد لاجرم سندان می‌شود» عده ای حساس در واکنش به این حقیقت نامیمون طبیعت را غیرقابل تحمل یافته اند و تمام آنهایی را که از لحاظ بقا بهترین هستند «ظالم» «اهریمنی» یا «غیراخلاقی» نامیده اند. و به جای آن مدل دیگری را علم کرده‌اند که اعتنایی به مدل دیگر ندارد و قلمروش این عالم نیست.

نقد کتاب زندگی در سایه اساطیر

در مورد جوزف کمبل، نویسنده کتاب زندگی در سایه اساطیر می‌توان گفت که او الگوی سخنوری و عقلانیت مورد نظر برای انجمن بوده است. وی هرگز در سخنرانی‌ هایش از یادداشت استفاده نمی‌کند. سخنرانی‌هایش روان و شمرده است و باهوش است؛ گذشته از اینها نظراتش را طوری بیان می‌کند که گذشته را به آینده و شرق را به غرب وصل می کند. وی تابه حال در انجمن، سخنرانی های متعددی داشته.

کار پیش رو که از سخنرانی‌های ارائه شده به وجود آمده است، ماحصل یک عمر تحقیق و تفحص و بهترین اصول علمی انجمن اتحادیه کوپر است. کمبل تاکید می کند که مرزهای تقسیم زمین شکسته شده است. اسطوره ها و ادیان همیشه از کهن الگوهای اساسی خاصی پیروی کرده اند و دیگر منحصر به یک قوم، منطقه یا مذهب واحد نیستند. او نشان می دهد که چگونه باید مخرج مشترک آنها را بشناسیم و اجازه دهیم که این دانش در تحقق پتانسیل انسانی در همه جا مورد استفاده قرار گیرد.

جوزف کمبل در کتاب زندگی در سایه اساطیر، قدرت ماندگار اسطوره‌های جهانی را بررسی می‌کند که هر روز بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند و فرآیند اسطوره‌سازی را از گذشته بدوی تا زمان حال حاضر بررسی می‌کند، و همیشه به منبعی که تمام اسطوره‌ها از آن سرچشمه می‌گیرد، بازمی‌گردد: خلاقیت. خیال پردازی.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 211 بار

Joseph%20Campbell%20 %D8%AC%D9%88%D8%B2%D9%8A%D9%81%20%D9%83%D8%A7%D9%85%D8%A8%D9%84

عنوان کتاب: زندگی در سایه اساطیر

جز برترین آثار مربوط به اسطوره شناسی

نویسنده: جوزف کمبل

مترجم: هادی شاهی

تعداد صفحات کتاب: 349 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 35.19 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در کتاب چالش‌هایی مطرح شده تا زنان را راهنمایی کند که برای کشف واقعیت باید عادت‌های قدیمی را تغییر دهند. چرا که باورها و اعتقادات غلط رویاهای زنان را ویران می‌کند و اغلب آن‌ها را دچار مشکلات بیشتر می‌کند...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 568
کتاب رازهایی درباره زندگی‌ که هر زنی باید بداند نوشته‌ی باربارا دی آنجلیس است که در دسته کتاب‌های راه و رسم زندگی و روانشناسی زنان قرار می‌گیرد. نویسنده در این کتاب ده اصل و راز را برای تکامل احساسی و معنوی به زنان ارائه میده و به آن‌ها می‌گوید که می‌توان با تمام مشکلات و دغدغه‌ها...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1887

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *