سفر به انتهای شب

آخرین ویرایش: 12 ماه قبل
سفر به انتهای شب (nbookcity.com)

دانلود کتاب سفر به انتهای شب

سفر به انتهای شب، نخستین رمان لویی فردینان سلین نویسنده فرانسوی است که در ۱۹۳۲ چاپ شد. این کتاب نخستین و شاید مهم‌ترین رمان سلین است که تاحدودی داستان خود او است و اثری اتوبیوگرافی یا خودزندگی‌نامه و نیمه‌ تخیلی است.

شخصیت اصلی داستان، به نوعی الهام گرفته از شخصیت خود نویسنده است و انگار خود سلین وقایع کتاب را تجربه کرده است. اسم او (فردینان) هم مشابه اسم نویسنده است. خشم و انزجار لویی فردینان سلین از موضوعی که خودش آن را «حماقت و دورویی» جامعه می‌نامد، تقریبا در همه‌ی صفحات رمان به چشم می‌خورد.

این داستان که از شیوه‌ی روایی رک و البته محاوره‌ای و ملموس بهره می‌برد، یک سمفونی ادبی‌ است که از خشونت، بی‌رحمی و پوچ‌گرایی ساخته شده است. این کتاب در زمان انتشارش اغلب منتقدان را غافلگیر کرد و خیلی زود به موفقیت‌های بزرگی مانند جایزه‌ی «نودو» در سراسر اروپا و آمریکا رسید.به عقیده‌ی بسیاری، سفر به انتهای شب شاهکاری کم‌نظیر است و افرادی همچون هنری میلر، سلین را هم‌پای بزرگانی چون جویس، پروست، فاکنر و کافکا دانسته‌اند.

چکیده کتاب

لویی فردینان سلین در ادبیات جهان از زمان انتشار اولین رمانش اثرگذار بوده، ولی در ایران با وقفه‌ای طولانی معرفی و شناخته شده است. گویا اولین‌بار «جلال آل احمد» در تشریح قهرمان داستان «مدیر مدرسه»، او را با قهرمان داستان سفر به انتهای شب (فقط در حد ذکر نام رمان) مقایسه می‌کند. ولی پس از آن، کارهای دیگر سلین به دست مترجمان دیگر ترجمه شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

سلین با وجود اینکه هم دکتر و هم ادیب است اما به عنوان بزرگترین صاحب سبک نثر فرانسوی در قرن بیستم شناخته می‌شود. در چندین مصاحبه، ادعا کرده است که برای پول نویسندگی می‌کرده است. شکی نیست که در اشتراک با بسیاری دیگر برای اندکی پول، سلین نیز به پول نقد علاقه‌مند بود ولی سفر به انتهای شب، کتابی نیست که برای پر‌فروش شدن و سود مادی سرشار نوشته شده باشد. بلکه این اثر فقط برای اول شدن و بهترین بودن در میان باقی آثار نوشته شده است. زندگی شخصی سلین شاید بتواند دست مایه رمانی سترگ قرار گیرد. وی در دوران شکل گیری حزب نازی و یهودستیزی، در فرانسه مقالاتی (به عقیده بسیاری) در مزمت یهودیان می نویسد و از معدود روشنفکران فرانسه است که در دوران دولت ویشی (فرانسه اشغال شده توسط هیتلر) در پاریس اشغال شده زندگی می کند. پس از اتمام جنگ به  دانمارک می گریزد ولی پس از مدتی، در این کشور به دستور دولت فرانسه به مدت چهار سال زندانی می شود و پس از آن مشمول عفو قرار می گیرد. به فرانسه باز می گردد و زندگی را در انزوا به انتها می رساند در این مدت تنها یاران او جاندارانی غیر از انسان ها بودند.

بخشی از متن کتاب 

در مورد سرهنگ باید بگویم که ازش بدم نمی آمد. با وجود این او هم مرده بود. اول دیگر نمی دیدمش. از روی پشته پایین افتاده بود، انفجار او را به پهلو انداخته و بغل سوارکار پرت کرده بود. حالا برای همیشه بغل هم افتاده بودند، اما سوارکار دیگر سر نداشت، فقط یک سوراخ بالای گردنش بود و خون غلغل زنان از وسط سوراخ می جوشید، درست مثل مربای توی دیگ. شکم سرهنگ باز شده بود و قیافه اش بدجوری تو هم رفته بود. حتما وقتی گلوله بهش خورده بود، دردش گرفته بود .به درک! اگر با همان گلوله های اول از اینجا (میدان جنگ) رفته بود، این بلا سرش نمی آمد.

نقد و بررسی رمان سفر به انتهای شب

اولین حسی که بعد از خواندن چند فصل اول کتاب سفر به انتهای شب به سراغ شما میاد بهت‌زدگی می باشد. تعجب می کنید از اینکه یک نویسنده چطور می تواند تا این حد شجاع باشد که اوضاع جامعه را اینطور شفاف و بی‌پرده به تصویر بکشد و حتی با جرات تمام، افعال مردم همان جامعه را نقد کند. انگار که سلین موقع نوشتن این رمان یک کاربن گذاشته است زیر دستش و از روی خط به خط جامعه، چهره جامعه را ترسیم کرده است. من تابه حال نویسنده ای با این درجه از صداقت و شجاعت ندیده بودم و احتمالا هم نخواهم دید.

در کتاب ها و فیلم های جنگ، مرسوم این است که شجاعت مدال میگیرد و کمین و استتار و پیدا کردن نقاط استراتژیک جزء رشادت های قهرمان این نوع کتاب ها و فیلم هاست. اما قهرمان کتاب سفر به انتهای شب به شکل ساده لوحانه ای سعی دارد خودش را اسیر دشمن کند تا از شرایط سخت و امرشنوی شانه خالی کند. این یک کمدی داخل یک تراژدی است. به او میخندی ولی نمی توانی صددرصد بگویی اگر جای او بودی این کار را نمی کردی!

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 2,002 بار

Louis%20Ferdinand%20C%C3%A9line%20 %D9%84%D9%88%DB%8C%DB%8C%20%D9%81%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86%20%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%86

عنوان کتاب: سفر به انتهای شب

نویسنده: لویی فردینان سلین

مترجم: فرهاد غبرائی

تعداد صفحات کتاب: 543 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

همه لو فورد را دوست دارند. معاون کلانتر لو، برای مجرمین خرده پا، کارکنان املاک و همینطور همکارانش، بهترین آدم شهر است. شاید جالبترین و بهترین نباشد اما با این حال او از آن مدل افسرانی است که شما از اینکه...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 558
در کتاب چالش‌هایی مطرح شده تا زنان را راهنمایی کند که برای کشف واقعیت باید عادت‌های قدیمی را تغییر دهند. چرا که باورها و اعتقادات غلط رویاهای زنان را ویران می‌کند و اغلب آن‌ها را دچار مشکلات بیشتر می‌کند...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 568

یک پاسخ

  1. این کتاب بینظیره….نمیدونم چرا موقع خوندنش یاد جز از کل افتادم!!!! اینکه اتفاقات عجیب غریب و اغراق شده دائما پیش بیاد!شایدم من اینطور تصور کردم

    ممنون بابت این کتاب خوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *