شفا دهنده زخمی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
شفا دهنده زخمی (nbookcity.com)

دانلود کتاب شفا دهنده زخمی

کتاب شفا دهنده زخمی: رنج و لذت مراقبت کردن از درد و جراحت روحی کسانی سخن می گوید که ما تصور می کنیم هرگز دردی را احساس نمی کنند.

در واقع، ما انتظار داریم طبیبی که مشغول درمان ماست همیشه سالم و سر پا باشد؛ درمانگری که به رنج های ما گوش فراداده و برای گرفتاری های زندگی ما راهکار ارائه می دهد خود هیچ قصه رنجی در دل نداشته باشد و راهکار همه گرفتاری هایش را بداند. چنین فرضی باعث شده است که هیچگاه کسی احوال دل مراقبت کنندگان را از آنها نپرسد و خود ایشان نیز برای درد دل کردن پیش قدم نشوند.

با وجود این، دکتر عمر ردا این سکوت دوجانبه را می شکند و زخم های پنهان دل و روح مراقبت کنندگان را به خواننده نشان می دهد. او می گوید: «این زخم ها که بر اثر مراقبت مدام و طولانی از جسم و روح دیگران و در دل انباشته کردن رازهای مگوی مراجعان به وجود آمده است نیز به مراقبت نیاز دارند.»

خلاصه کتاب

توصیه های نویسنده برای خودمراقبتی در کتاب شفا دهنده زخمی امری جدی و مهم است. شاید بسیاری از افراد شاغل در حوزه های درمانی تاکنون تصور می کرده اند هر شخصی که در چنین حوزه هایی قدم میگذارد ناگزیر باید این دردها را تحمل کند. چنان که برای خود من همواره شخصیت «جان کافی» در فیلم «مسیر سبز» نمادی از یک درمانگر بود که درد همه را به درون خویش می کشید و خود از دردهایش چندان حرفی نمی زد. اما، او در نهایت چنان خسته و دردمند شد که برای اثبات بی گناهی خویش هم انگیزه ای نداشت.

همۀ ما از جهتی مراقبت‌ کننده هستیم: والدین هنگامی که فرزندانشان در حال رشد هستند، فرزندان وقتی والدینشان سالمند می‏‌شوند، اعضای خانوادۀ کسانی که معلولیت جسمی و ذهنی دارند، معلمان، رهبران جامعه، مأموران مجری قانون، پاسخ‌دهندگان تماس‏‌های اورژانسی و بسیاری از قهرمانان ناپیدای دیگر در خط مقدم که مثل چسب خانواده‌ها و جامعه‌شان را در کنار هم نگه می‌دارند. ما نقش‌های متعددی می‌‏پذیریم و در موقعیت‌‏ها و سِمَت‌های مختلفی خدمت می‏‌کنیم. استرسِ ما در یک نقش ممکن است استرس نقش‌‏های دیگرمان را تشدید کند یا توسط آن‏ها تشدید شود. لازم است از همۀ مراقبت‏‌کنندگان تجلیل و تقدیر شود.

اگرچه تمرکز کتاب شفا دهنده زخمی ‌روی مراقبت‏‌کنندگان سیستم خدمات درمانی است، نکات، ابزارها و مهارت‌هایی که در اینجا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند احتمالاً برای همۀ مراقبت‌کنندگان، صرف‌نظر از پیشینۀ حرفه‌ای‌شان، مفید خواهد بود. با افزایش میزان فرسودگی شغلی در متخصصان حرفه‌های درمانی، دکتر رِدا کتابی به‌‏جا و به‌‏ موقع در اختیارمان قرار می‏‌دهد. توصیه‏‌های مشروح او برای اجتناب از فرسودگی واضح و عملی هستند. این کتاب به خوانندگان کمک می‏‌کند که آسیب‏‌های روانی خود، خانواده و محل کار مسمومشان را حل و فصل کنند.

بخشی از متن کتاب

مراقبت کننده بودن یک نشان افتخار است. توانایی خدمت کردن یک امتیاز حقیقی است؛ یک هدیه است که با سپاسی عمیق دریافت و از طریق خدمتگزاری به مشارکت گذاشته می شود. مراقبت از دیگران ممکن است از لحاظ جسمی خسته کننده و از نظر هیجانی تحلیل برنده باشد، با وجود این، بسیاری از مراقبت کنندگان این کار را رضایت بخش و مسرت بخش می دانند. مراقبت کردن طیف وسیعی از پاداشها را در پی دارد؛ پاداش های مادی معمولا در پایین فهرست عواملی قرار دارند که به شفادهندگان برای ورود به این حوزه انگیزه می دهند.

بیشتر منافعی که از مراقبت کردن منتج می شوند عاطفی، اجتماعی، معنوی و اخلاقی هستند. مراقبت کردن یک موهبت، یک کار مرتبط با روح و یک مأموریت مقدس است. اما هنگام کار کردن با افراد، خانواده ها و جوامع آسیب دیده، کادر درمان نه تنها با شنیدن داستان های دیگران در معرض آسیب ناشی از همدلی قرار می گیرند، بلکه بسیاری از شفادهندگان به نادیده گرفتن نیازها و مرزهای خود تمایل دارند و خطر خستگی ناشی از دلسوزی و فرسودگی روانی را متحمل می شوند. بدون احتیاط، ممکن است همان رفتار مراقبت کردن آسیب زا باشد. مواجهه طولانی با رنج انسان بدون مخاطره نیست.

خیلی از مراقبت کنندگان در پرسشنامه های فرسودگی روانی و کیفیت زندگی نمرات کمی می آورند. به همین دلیل یادآوری این نکته به آنان که لازم است مواظب روان خود باشند، از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر کار مراقبت به درستی انجام شود، ممکن است موجب مسرت همراه با شادی و غرور در مراقبت کنندگان شود. فرصت دادن به مراقبت کنندگان سالم برای بروز همه توانایی شان موجب شکوفایی آنها می شود. اما وقتی بر اثر عملکرد معیوب نظام از پا در می آیند، حتی اگر کار حرفه ای آنها در جایگاه درمان عالی باشد، ممکن است به ارزش خود شک کرده و با عدم اعتماد به نفس دست و پنجه نرم کنند.

آنها هنگامی که خسته هستند، به جای صحبت کردن در مورد نیازهایشان و برداشتن قدمی فعالانه در جهت رفع آنها، ممکن است خستگی ها و انرژی های منفی را روی خود یا عزیزانشان خالی کنند. خستگی ها و استرس های سمی مراقبت کنندگان آثار مخربی بر روح، وضعیت جسمانی، سلامتی، روابط خانوادگی، زندگی اجتماعی و توانایی آنها برای انجام دادن بهترین عملکردشان دارد. آسیب ممکن است به حرفه ای که پیشاپیش عمیقا دچار گزند شده است، چندین لایه بار سنگین اضافه کند.

نقد کتاب شفا دهنده زخمی

کتاب شفا دهنده زخمی؛ کتابی است درمورد شادی و لذت مراقبت، نه درد و فشارهای مسئولیت آن. این کتاب پیام ناامیدی نیست. برعکس، سرشار از امیدی است که از شما دعوت می کند تا میان رنجها، زیبایی را بیابید. این کتاب درباره فرسودگی روانی خدمات دهندگان، آسیب روانی جانشینی یا خستگی ناشی از دلسوزی نیست. اینها موضوعات بسیار مهم و با حوزة مراقبت کاملا مرتبط هستند.

نویسنده به جای این مطالب، بیشتر درمورد چالش هایی درونی و بین فردی توضیح داده که خدمات دهندگان، چه داخل و چه خارج از محل کار خود، با آنها مواجه هستند. او این مسیر را طی می کند، زیرا مراقبت نه تنها عملی است که در محل کار به آن مشغول است، بلکه برای بسیاری از ما یک سبک زندگی است و به تمام جنبه های زندگی ما به عنوان درمانگر، والد، فرزند، همسر، خواهر و برادر، همسایه، اعضای جامعه و برادران و خواهران انسانی گسترش می یابد.

مفهوم شفا دهنده زخمی یک واقعیت از یادرفته در حوزه بهداشت و درمان است. زخم های روانی چالشهای آشکاری هستند که عمدتا نادیده گرفته شده باقی می مانند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 304 بار

Omar%20Reda%20 %D8%B9%D9%85%D8%B1%20%D8%B1%D8%AF%D8%A7

عنوان کتاب: شفا دهنده زخمی

رنج و لذت مراقبت کردن

نویسنده: عمر ردا

مترجمان: شقایق پورصباغ و مهشید جلیلوند

تعداد صفحات کتاب: 288 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 26.44 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب «پله پله تا ملاقات خدا» نوشته‌ی دکتر «عبدالحسین زرین‌کوب» به زندگی، اندیشه و سلوک مولانا جلال‌الدین محمد بلخی می‌پردازد. این کتاب در ده بخش تدوین شده است. «بهاءولد و خداوندگار»، «هجرت یا فرار»، «لالای پیر در قونیه»، «طلوع شمس» ...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 9541
نویسندگان به شما می آموزند: چطور به دنبال موفقیت باشید، ستون های اصلی آن را پیدا کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. نویسنده در این کتاب با مطالبی جالب و خواندنی، مهم‌ترین نکات موفقیت و راه‌های رسیدن به آن‌ها را...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1581

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *