صد ویژگی شخصیت سالم

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
صد ویژگی شخصیت سالم (nbookcity.com)

دانلود کتاب صد ویژگی شخصیت سالم

کتاب صد ویژگی شخصیت سالم در دسته‌ی کتاب‌های روانشناسی و تحلیل شخصیت قرار دارد. این کتاب برای گروه سنی بزرگسال مناسب است.

انسان ویژگی های شخصیتی و یا صفات و حالات روانی خود را به تدریج از جامعه می گیرد و آن را در خودش رشد می دهد و یا سرکوب می کند و به هر حال در  افکار و اعتقادات و رفتار خودش آن را ظاهر می کند و نشان می دهد. بنابراین انسان موجودی است که با توجه به مکان و زمان معنای خاصی پیدا می کند، و به همین جهت است که  ایرانی با ژاپنی و ایرانی امروز با ایرانی هزار سال قبل، حتما مختلف و متفاوت است. در این کتاب صد ویژگی شخصیتی که هر انسان سالم و کامل در وجودش و در رفتار و افکارش صاحب آن ها می باشد، در قالب صد عنوان و سرفصل کتاب شرح داده شده است.

بخشی از متن  

 آدم فعال و پويا آدمى سالم است. يعنى شما وقتى با این آدم روبرو میشوید، مجبور بدوید. شما دیده اید به بعضى از آدمها میرسيد، مثل ترمز شما را هم نگه میدارند. دستتان میحواهد حركت كند، نمیتواند. پایتان، زبانتان بعد مینشینيد روبروى هم و بنابراین، حتى بعدا پلك هم نمیزنيد علتشٍ هم این است كه بسیارى از مردم، مرده زندگى می كنند. درحالى كه شما با یک آدم سالم كه روبرو میشوید، با یک آدم active روبرو هستيد، شما را هل میدهد و قلقلك تان میكند و در عين حال، حالت فعال بودن دارد و آن به اصطلاح پویا بودن یا dynamic بودنش با مفهوم static اش، متفاوت است كه ساكت و آرام گرفته نشسته. آن اسمش آرامش نيست، یک آدمى است كه وحشت از تعيير و حتى تكامل دارد.

بنابراین، یک آدم سالم آدمى است، فعال، شما كاملا مى توانيد ببينيدش وقتى وارد یک مهمانى میشود شما میبينيد بقيه را هم حركت میدهد حالا با حرف است، با سوال است، با سلام است، با بلند شدن است، با یک چيزى گفتن است، با برسش است، با باسخ است. درحالیكه بسيارى از آدمها وقتى كه تازه آنهایى هم كه دارند حرف میزنند حرف نمزنند براى اینكه یک جورى آنها میایند تو كه فكر می كنند كه بس است.  دیگر، حرف بس است، خنده بس است، هيچ چى!. شما حتى میدانيد بچه هاى بیچاره كه بسيار پویا و فعال در حالت عادى هستند، غالب اوقات بیخودى دارند میخندند و ما پدر و مادرها كه این كار را دوست نداريم، غالبا حرفمان اين است كه”براى چى میخندى؟”

و وقتى براى ما توضيح میدهند، میگویيم “این كه خنده نداره” و وقتى كه به ما، مخصوصا برمیگردیم میگویيم خنده نداره ، بيشتر به ما میخندند كه این چقدر كم دان و نادانه كه فكر میكنه خنده نداره، و چون زیاد میخندند و تعجب مىكنند از این حرف، ما هم بيشتر عصبانى میشويم و میگویيم حالا گورتون رو گم كنيد بريد تو اون اتاق؛ و از دوستى كه آنجاست میپیرسيم خب فلأنى چه جورى مرد؟ و يا یه توضيحى بده كه ما یه احساس غم و اندوهى بكنيم و به همين جهت است كه باور ما این است كه از پس هر خنده آخر گریه اى است و اصولا آدم قرار نيست بخندد، گناه دارد و بعد هم اگر خيلى خوشيد، به فكر این بدبخت هاى آفریقا باشید كه احتمالا شما را غمگين خواهد كرد، چرایى آن را نمیدانم.

‌درباره‌ی فرهنگ هلاکویی

دکتر فرهنگ هلاکویی ،روانشناس، روان‌درمانگر، مشاور ازدواج و خانواده، جامعه شناس و استاد دانشگاه است. او در 10 شهریور سال 1323 در شیراز به دنیا آمد. دکتر هلاکویی سه مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های روانشناسی، اقتصاد و مشاوره‌ی ازدواج را از دانشگاه تهران و دانشگاه یوتا آمریکا اخذ کرده و مدرک دکترای خود را در رشته‌ی جامعه شناسی دریافت نموده است. دکتر هلاکویی پس از پایان تحصیلاتش در سال 1353 به ایران بازگش و فعالیت‌های فرهنگی خود را در رادیو و تلویزیون آغاز نمود. او برای مدتی مسئولیت سرپرست کمیته فرهنگی ـ اجتماعی در معاونت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران را برعهده گرفت.

هلاکوئی پس از مهاجرت مجدد به آمریکا  به فعالیت‌های مشاوره و پژوهش ادامه داد. او در حال حاضر مدیر یک موسسه بهزیستی در آمریکاست.  دکترهلاکویی آثار مکتوب، صوتی و تصویری متعددی را برای مخاطبان فارسی زبان تهیه کرده است. او از سال 2000 تا اکنون برنامه‌ی تلویزیونی و رادیویی مختلفی را اجرا کرده و در آن پاسخگوی پرسش‌های مختلف فارسی زبان از سراسر دنیا بوده است. او همچنین سمینارهای متعددی درباره‌ی مسائل روانی، ازدواج و کودکان برگزار کرده است. از آثار دکتر هلاکویی می‌توان به کتاب‌های «خشم و عصبانیت»،«ترس، اضطرابو وحشت»،«شخصیت ناسالم» و «علم و شبه علم» اشاره کرد.

نقد کتاب صد ویژگی شخصیت سالم

وقتی صحبت از پزشکی باشد، انسان‌ها را به دو گروه بیمار و سالم دسته ‌بندی می‌شود. اما وقتی از روان انسان‌ها صحبت می‌کنیم می‌توان آنها را به سه گروه تقسیم کرد: سالم، بیمار و معمولی. دکتر فرهنگ هلاکویی نویسنده‌ و گوینده‌ی کتاب شخصیت سالم معتقد است صحبت از روان به دلیل قرار گرفتن انسان در جامعه و تعامل با افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. افزون بر آن یک شخصیت روانی نرمال ماهیت واقعی انسان را به نمایش می‎گذارد. مخاطب با گوش کردن به این اثر می‌آموزد شخصیت چگونه شکل می‌گیرد و در چه مرحله‎ای بالغ می‌شود. علاوه بر آن انواع تیپ‌های شخصیتی را می‌شناسد و با 100 شخصیت سالم آشنا می‌شود.

تعداد بازدید: 8,466 بار

Farhang %20Holakouee%20 %D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%20%D9%87%D9%84%D8%A7%DA%A9%D9%88%DB%8C%DB%8C

عنوان کتاب: صد ویژگی شخصیت سالم

نویسنده: دکتر فرهنگ هلاکویی

تعداد صفحات کتاب: 89 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.45 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

محتوای این نمایشنامه همانطور که از اسم آن (در پوست شیر) پیدا است در ارتباط با آدم هایی است که خیلی متظاهر به قهرمان بودن و شجاع بودن هستند، اما در شرایط سخت و واقعی همه آنها شخصیت ضعیف و سست خود را نشان می دهند. شخصیت های مبارز ، در ابتدا افرادی کوچک...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 3003
آسترید لیندگرن در کتاب سرزمین دور قصه زندگی پسری به‌نام بوویل هلم اولسون را روایت می‌کند که از پس از تولد مادر خود را از دست داده و به شیرخوارگاه سپرده می‌شود. بوویل در سن یک سالگی توسط زن و شوهری به نام ادلا و سیکستن به فرزندخواندگی قبول می‌شود. اما از آنجایی که ادلا...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 627

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *