عضلات بدن انسان

آخرین ویرایش: 7 روز قبل
عضلات بدن انسان (nbookcity.com)

دانلود کتاب عضلات بدن انسان

عضلات بدن انسان در هر گونه حرکتی که ما انجام می‌دهیم، از پلک زدن تا حرکت دست و پا نقش دارند. 

بدن انسان از ۲۶۰ عضله تشکیل شده است که اکثر آن‌ها به صورت جفت هستند. به طور کلی ۴۵ درصد وزن کل بدن به عضلات اختصاص یافته است، عضلات بدن به سه دسته با نام‌های عضلات صاف (عضلات عروق و دستگاه گوارش)، عضلات اسکلتی (بافت عضلانی روی استخوان‌ها) و عضله قلب تقسیم شده است. 

عضلات صاف و قلب غیر ارادی بوده اما عضلات اسکلتی کاملا ارادی بوده و ما قادر به حرکت و کنترل آن‌ها هستیم. کتاب عضلات بدن انسان را مطالعه بفرمائید تا به خارق العاده بودن بدنتان پی ببرید .

خلاصه کتاب

در فرهنگ دهخدا در توصيف “ماهيچه ” آمده است كه برخي از بافت های بدن داراي دو سر باريك بوده و به شكل ماهيان كوچكي‌اند كه موجب حركت موجود زنده البته نوع حيوان و انسان مي‌شوند. اين اعضا هنگامي كه منقبض مي‌شوند، مانند موشي مي‌مانند كه زير پوست حركت مي‌كنند.

به اين بافت‌ها ماهيچه يعني ماهي كوچك يا مانند ماهي يا موشك يا موش‌گوشت يا بافت گوشتي شبيه موش نيز مي‌گويند. البته كلمه ماهيچه در آشپزي و معماري نيز به كار مي‌رود. هيچ فكرش را كرده‌ايد اگر عضلات‌تان را از شما بگيرند، چه شكلي مي‌شويد؟ اصلا مي‌توانيد بدون عضلات‌تان و صرفا با تكيه بر استخوان‌هايتان بايستيد؟

عضلات علاوه بر كمكي كه به ايستادن‌ مي‌كنند، در راه رفتن هم به كمك‌مان مي‌آيند. ماهيچه‌ها علاوه بر حركت، مخزن گليكوژن (شكل ذخيره‌اي قند) هم هستند كه به موقع از آن مخزن نيز استفاده مي‌شود.نگاهي مي‌اندازيم به اين عضو مهم كه 40 درصد وزن ماده خشك بدن را تشكيل مي‌دهد.

عضلات دسته‌هايي از بافت ليفي يا فيبري هستند كه بدن را حركت مي‌دهند، وضعيت قرارگيري آن را حفظ مي‌كنند و اعضاي داخلي مثل قلب، روده‌ها و مثانه را به كار مي‌اندازند. اين كاركردها به وسيله 3 نوع عضله مختلف انجام مي‌شود كه عضلات اسكلتي بزرگ‌ترين گروه آنها را تشكيل مي‌دهند.

عضلات به وسيله پيام‌هاي ارسالي از دستگاه عصبي كنترل مي‌شوند. عضلات اسكلتي را مي‌توان آگاهانه كنترل كرد، در حالي كه دو نوع ديگر عضله فعاليت خودكار دارند. بيشتر عضلات اسكلتي، ارتباط دو استخوان مجاور را برقرار مي‌سازند. 

بخشی از متن کتاب

يك طناب قابل انعطاف از بافت ليفي به نام تاندون به يك انتهاي عضله متصل مي‌شود، به انتهاي ديگر عضله يك تاندون يا صفحه‌اي از بافت همبند متصل مي‌شود. عضلات اسكلتي نه تنها باعث حركت قسمت‌هاي مختلف بدن مي‌شوند بلكه به حفظ وضعيت بدن در حالت‌هاي ايستاده، نشسته يا خوابيده نيز كمك مي‌كنند.

اسامي‌ برخي از عضلات، بيانگر كار آنهاست. بازكننده‌ها، مفاصل را صاف مي‌كنند، خم كننده‌ها آنها را تا مي‌كنند، نزديك كننده‌ها، اندام را به سمت بدن نزديك مي‌كنند، دوركننده‌ها، آنها را از بدن دور مي‌كنند و راست كننده‌ها قسمت‌هايي از بدن را بلند مي‌كنند يا بالا نگه مي‌دارند.

عضله اسكلتي كه استخوان‌ها را مي‌پوشاند و به حركت درمي‌آورد، عضله اسكلتي كه اندام‌ها و بدن را حركت مي‌دهد، از رشته‌هاي دراز، قوي و موازي تشكيل شده است. اين نوع عضله، قادر به انقباض سريع و قوي است ولي تنها به مدت كمي ‌مي‌تواند با حداكثر قدرت كار كند.عضله قلبي كه ديواره‌هاي قلب را تشكيل مي‌دهد. 

عضله قلبی خون را به سراسر بدن مي‌راند. اين عضله رشته‌هايي كوتاه، شاخه دار و متصل به هم دارد كه شبكه اي را در داخل ديواره‌هاي قلب تشكيل می دهند. اين نوع عضله می تواند بدون خستگي، مدام كار كند. عضله صاف كه در ديواره لوله گوارش، رگ‌های خونی و مجاری تناسلی و ادراری وجود دارد. 

عضله صاف، كاركردهایی چون حركت دادن غذا در لوله گوارش را بر عهده دارد. اين عضله از رشته‌هایی كوتاه و دوكی شكل تشكيل شده است كه به هم متصل شده، صفحاتی را تشكيل می دهند و می توانند به مدت‌های طولانی كار كنند.

کتاب عضلات بدن انسان

عنوان کتاب: عضلات بدن انسان

نویسنده: نامشخص

تعداد صفحات کتاب: 151 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

کتاب ناپلئون اثری تاریخی است از استاندال نویسنده فرانسوی که در مورد ناپلئون بناپارت امپراطور فرانسه نوشته شده است. خود وی در ابتدای کتاب این چنین می گوید: سرگذشت ناپلئون را می نگارم تا پاسخی باشد به یک اثر هجایی. این اقدامی است بی پروا، حال آن که آن اثرهجایی به...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 3861
کتاب «آموزش گفتار» با نام کامل «آموزش گفتار برای مسلط بودن، جالب بودن، توانا بودن، جذب و متقاعد کردن مخاطب» اثری از «پل ژاگو»، نویسنده‌ی معروف فرانسوی است. این کتاب شامل ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای تقویت فن گفتار و افزایش تاثیر کلام در مخاطب است...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 1618

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *