فکر نکن تنهایی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
فکر نکن تنهایی (nbookcity.com)

دانلود کتاب فکر نکن تنهایی

الیف شافاک که تجربه ی آثاری موفق را داشته و او را بیشتر با نام ملت عشق می شناسند در کتاب فکر نکن تنهایی مجموعه ای از داستان ها و یادداشت های کوتاه را جای داده که از خودش، زنان، روابط انسانی، دنیای انسان ها، رویا، عشق، جامعه و… می گویند.

سیاست پرتنش خاورمیانه و ترکیه ی سال های اخیر از دغدغه های این نویسنده در این کتاب است. شافاک در این کتاب همچنین از زندگی شخصی خود سخن به میان آورده و سعی کرده است ارتباطی صمیمانه با مخاطب برقرار کند.

خلاصه کتاب

فکر نکن تنهایی آخرین کتاب الیف شافاک است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. او در این کتاب به موضوع های مختلفی همچون ادبیات، هویت زن، مسائل اجتماعی و زندگی شخصی خود پرداخته است. ساختار کتاب حاضر شبیه به کتاب «شمسپاره» و شامل یادداشت هایی با بن مایه اجتماعی و ادبی است و دغدغه ها و نگاه شافاک به مسائل اجتماعی را منعکس می کند. این یادداشت ها در یک سال اخیر در مطبوعات مختلف خارجی به چاپ رسیده است.

بخشی از متن رمان

زنی از دور داشت می آمد. قدم هایش تند بود. شانه هایش را صاف کرده بود. راه رفتنش حالت عجیبی داشت. درست داشت به طرف قهوه خانه می آمد. حسن ندانست چه اتفاقی در حال وقوع است. اما نمی توانست از آن مهمان اسرارانگیز چشم بردارد. چایی ها را روی میز گذاشت. با حوله ای روی شانه اش از قهوه خانه بیرون آمد. با دستش سایه بان درست کرد و دوباره به آن سایه نگاه کرد. آن وقت بود که فهمید چیزی در دست زن هست و پیراهنش خونی است. حسن یک قدم به جلو برداشت و هاج و واج ماند. صدایش در گلو خفه شد. فهمیده بود چیزی که زن مثل پاکتی در دست گرفته چیست…

برایت با کلمات پیچک‌ها بافته‌ام. شب‌ها که چشم‌هایت را می‌بندی، وقتی وسط آن لحظه‌ی بی‌همتای خواب و بیداری هستی، وقتی میان جن‌ها تک‌و‌تنها می‌مانی، آن‌ها را ببویی و به یاد بیاوری. برایت لباسی از حرف‌ها بافته‌ام تا با افتخار بپوشی و هیچ‌وقت سردت نشود. لباسی از مخمل ضخیم. با نخ‌هایی طلایی. اولین حرف اسمت را رویش دوختم، بی‌صدا و صمیمانه، بی‌آن که کسی باخبر شود، درست مثل سوگندی که تنها خداوند آن را می‌شنود… ما خدایان کوچکی هستیم، یعنی روی کاغذ و میان کتاب ها. زندگی را رسم می کنیم، شخصیت ها را خلق می کنیم، خیال می کنیم کار ما همین است. طلبکار هستیم، آن هم خیلی. ته دلمان انتظار داریم از ما تقدیر و تمجید شود.

دوست داریم اطرافیان ما شیفته ما شوند؛ با اینکه می دانیم این، توقع بیهوده ای است. فکر می کنیم درست در مرکز هستی قرار گرفته ایم، برای همین چنین توقعی داریم و این انتظارمان هیچ پایانی ندارد. در قدم بعدی فکر می کنیم که مرحله بعدی را پشت سر بگذاریم. اما خبر نداریم خیال نامحدودی که به ما الهام می دهد، در آن واحد برای ما هم زهر محسوب می شود، هم پادزهر. قصه ها، قصه های دیگر را خلق می کنند. هیچ وقت نوشته هایمان نمی تواند قانع مان کند، برای همین همیشه به فکر نوشتن چیزهای دیگر هستیم. با قناعت میانه ای نداریم. برای همین چون زیاد همدیگر را دوست نداریم، چون در آینه همدیگر تنها صورت خود را می بینیم، تنها رمان نویس ها هستند که از ادبیات سودی نمی برند…

نقد کتاب فکر نکن تنهایی

الیف شافاک نویسنده ترک‌تبار فرانسوی است. او در دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا لیسانس روابط بین‌الملل و فوق لیسانس مطالعات زنان و دکتری علوم سیاسی گرفت و اولین کتابش را در سال ۱۹۹۴ منتشرکرد. رمان نویس‌ها زندگی‌ها را طرح‌ ریزی می‌کنند، و کاراکتِرها خلق می‌کنند. درد رمان‌نویس، فهم زندگی و شرح دادن چیزهایست که قابل فهم نیست، و نشان دادن چیزهای که دیده نمی‌شود. گاه در نور شمع رنگ و رو رفته و زرد؛ گاه در نور سفید لامپ فلورسنت و گاه در زیر یک سفیدی که فراتر از حدّ تصوّر است.

مسئلهٔ رمان‌نویس، خود را مداوم به جای انسان‌های دیگر گذاشتن است، از خود بیرون آمدن و از خود دور شدن است. سرنوشت رمان‌نویس از نقطهٔ آغاز فرسخ فرسخ آن‌سوتر پرواز کردن و وارد شدن به سواحل متضادّ و ناپدید شدن است. در اصل بزرگ‌ترین آزمون رمان‌نویس موفّقیّت در فراتر رفتن از خود است. کتاب فکر نکن تنهایی نگاه الیف شافاک به مقوله نوشتن و نویسندگی است و کمک می‌کند دغدغه‌ها ودنیایش را بهتر بشناسید.

تعداد بازدید: 3,581 بار

Elif%20Shafak%20 %D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%81%20%D8%B4%D8%A7%D9%81%D8%A7%DA%A9 4

عنوان کتاب: فکر نکن تنهایی

نویسنده: الیف شافاک

مترجم: مینا منا زاده

تعداد صفحات کتاب: 376 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 15.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

الیف شافاک مثل کسی که در یک شب سرد زمستانی آتشی روشن کرده و دیگران را به نشستن دور آن دعوت می‌کند، کتابی نوشته که با خواندن آن درمی‌یابیم ایمان و آینده‌‌ی بهتر در گرو چیزهایی مانند: چیزهایی مثل خردمندی، تفکر، مهربانی و باهم‎بودن ،که نباید آن‌ها را فراموش کنیم...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 2255
روایت‌ها در عین اینکه شیفت زمانی دارند؛ ولی چنان درهم تنیده‌اند که خواننده را سوار بر قایق در دریایی آرام به پیش می‌برند. شخصیت‌های این کتاب زیاد نیستند؛ اما در جریان داستان به گذشته این آدم‌ها سفر می‌کنیم...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1177

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *