قربانی

آخرین ویرایش: 9 ماه قبل
قربانی (nbookcity.com)

دانلود کتاب قربانی جویس کارول اوتس

کتاب قربانی جویس کارول اوتس داستان منسجم و قدرتمندی دارد و خشونت امروز جاری در جامعه آمریکا را به تصویر می‌کشد.

جویس کارول اوتس ممکن است 40 رمان پشت سر خود داشته باشد، اما اشتهای ادبی او هنوز هم سیر نشدنی باقی مانده است. او در طول زندگی‌اش به عنوان نویسنده‌ای تاثیرگذار و پرکار، نوری متفاوت و تلخ بر تاریخ اخیر کشور آمریکا تابانده است.

نژادپرستی، نفرت از زنان، فقر، فساد سیاسی، آزار و اذیت و دیکتاتوری سیستم‌های مرد سالار موضوع های اصلی او هستند. از میان تمامی رمان‌نویسان انگلیسی‌زبان حاضر او در زمینه درآمیختن اتفاق‌های حقیقی با رخدادهای خیالی از همه زبردست‌تر است.

خلاصه کتاب

کتاب قربانی داستانی تأثربرانگیز از مادر و دختری است که باورهای ما را نسبت به جامعه، تعصبات و خودمان به چالش می‌کشند و درک تازه و تکان‌دهنده‌ای از قدرت، ظلم، گناه، حقیقت و عدالت پیش روی ما می‌گشایند. اوتس، در این کتاب، کاوشی دردناک در مفاهیم پیچیده‌ی اجتماعی، سیاسی و اخلاقی می‌کند و مخاطبان را به تأملی عمیق در باب مفهوم «قربانی» فرو می‌برد.

در سال 1987، دختری پانزده ساله و سیاه پوست با نام تاوانا براولی در نیویورک ناپدید می‌شود. بعد از چهار روز، او را در کیسه‌ی زباله‌ای پیدا می‌کنند، درحالی‌که به او تجاوز شده بود و روی بدنش توهین‌های نژادی نوشته بودند. براولی 4 مرد سفیدپوست را مسئول این عمل وحشتناک می‌داند، مردانی که همگی پلیس یا وکیل بودند. سن پایین تاوانا و موقعیت حرفه‌ای کسانی که تاوانا آن‌ها را محکوم کرده بود سبب می‌شود این پرونده بُعد رسانه‌ای وسیعی پیدا کند. حالا، پس از گذشت سال‌ها، در رمان پیش رو به این پرونده بازمی‌گردیم تا داستانی را بر مبنای آن پی بگیریم.

در کتاب قربانی، جویس کارول اوتس داستان سیبلا را روایت می‌کند. دختری چهارده‌ساله و سیاه‌پوست که او هم قربانی تجاوز جنسی چند مرد سفیدپوست می‌شود. مردان او را دزدیده، به او تجاوز کرده و سپس در کارخانه‌ای متروک رهایش کرده بودند تا جان دهد. اما داستان زمانی پیچیده می‌شود که سیبلا نمی‌میرد، و حالا با همراهی مادرش و گروه‌های ضد نژادپرستی در پی حق‌خواهی است. کتاب پیش رو با الهام از پرونده‌ی تاوانا براولی نوشته شده است.

بخشی از متن کتاب 

همکار تازه اش میگفت این یه جرم دسته جمعی بوده: تجاوز به دخترک، مدفوع سگ مالیدن بهش، بستن دست و پاش… این رو هم میدونستن که دختره نمی میره؛ چون یکی پیداش میکنه شاید هم به یکی گفتن پیداش کنه تا حالا هیچ کس اسم یا اسامی خاصی رو نبرده و کلاً همه ما رو سر کار گذاشتن و ایگلسیاس گفت شاید هم کار ناپدریش بوده؟ هرگز کسی اسمی ازش نمی بره. اینس ایگلسیاس خارج از وقت خدمت و در لباس راحتی منزل تصمیم گرفت در سومین کنفرانس خبری جناب کشیش ماروس مادریک که در پسکین برگزار می شد، حضور داشته باشد.

پوسترها شبانه شهر را پوشش داده بودند و بیشتر تمرکزشان در محله ردراک بود. عدالت برای سیبلا فرای. جمعه ساعت سه الی چهار عصر در کلیسای ای ام ای زاین کامدن، پسکین نیوجرسی. کشیش مادریک دو کنفرانس قبلی خودش را در مقر اصلی بنیاد برگزار کرده بود. حرکت به سمت پسکین که کشیش آنجا را صحنۀ وقوع جرم شنیع نژادی می نامید عملی تحریک آمیز بود. خانه شهردار در وضعیت هشدار امنیتی شدید قرار گرفته بود. اداره پلیس پسکین در وضعیت هشدار امنیتی شدید قرار گرفته بود.

برنامه این بود که شش ساعت قبل از شروع کنفرانس، مأموران یونیفورم پوش خیابانهای اطراف کلیسا را پوشش بدهند. پلیس های پیاده نظام و چند گروهان از انواع ماشینهای پلیس از جمله ونهای گشتی انتقال دستگیر شدگان به زندان صدای رادیوهای پلیس مثل وزوز زنبورهای عصبانی از هر گوشه ای شنیده می شد. مردان یونیفورم پوش (ایگلسیاس فقط مردها را میتوانست ببیند و واقعاً همگی سفیدپوست بودند)، مثل سربازهایی که بخواهند از شهری در حال جنگ دفاع کنند صف آرایی کرده بودند.

و امیدوار به شروع حمله بودند تا بتوانند اسلحه هایشان را به کار گیرند. بنای گچی کلیسای خیابان کامدن یکی از ساختمانهایی بود که زمان شورشهای ۱۹۶۷ طعمه آتش نشد و فرونریخت. ایگلسیاس داستانهایی را به خاطر می آورد از اینکه چطور سیاه پوستهای وحشت زده، از ترس شلیک اسلحه های پلیس به داخل کلیسا فرار می کردند…

نقد کتاب قربانی جویس کارول اوتس

کتاب قربانی، روایت اوتس از ظلمی است که به سیاهان در آمریکا می‌شود. نوجوانی، ادعا می کند مورد تعرض گروهی قرار گرفته و بعد از ضرب و شتم، در زیرزمین یک کارخانه متروک رها شده‌ است. او ادعا می‌کند یکی از متعرضان، نشان پلیس داشته‌ است. پس از این ادعا، با ورود یک کشیش معروف برای حمایت از دختر و تلاشش برای احقاق حقوق سیاهپوستان، داستان شکل دیگری به خود می‌گیرد.

این کشیش هم سیاهپوست است و برادرش هم یک وکیل دعاوی معروف است که حمایت و دفاع از دختر مورد نظر را به عهده می گیرند. «سیبلا» به نمادی از اجتماع ستم دیده خود تبدیل می شود، نمادی از بی اعتمادی سیاهپوستان به دپارتمان پلیس که اغلب افراد آن، سفید پوست هستند. در پایان این رمان با قربانی‌های زیادی روبرو می شویم که در یک چرخه تکراری اجتناب ناپذیر گرفتار شده‌اند…

اوتس مبتکرترین، درخشان‌ترین، کنجکاوترین و خلاق‌ترین نویسنده‌ای است که تاکنون شناخته شده است. او در سخن پایانی کتابش می‌نویسد: وظیفه داستان این است که فرم، پایان و معنی‌ای فراهم کند که در زندگی در دسترس نیست. فرمی که او به این کتاب می‌دهد مانند یک مارپیچ دو طرفه می‌ماند که همینطور دور موضوع‌های نژاد و مخصوصا تعصب‌های نژادی- که هنوز هم باعث به وجود آمدن نابینایی اخلاقی در بسیاری از جوامع آمریکایی می‌شود- می گردد.

اگر دوست دارید رمانی هیجان انگیز بخوانید که هم‌زمان شما را وادار به تفکر درباره‌ی مضامین پیچیده‌ی اجتماعی کند، کتاب قربانی جویس کارول اوتس را از دست ندهید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 227 بار

Joyce%20Carol%20Oates%20 %D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%B3%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%84%20%D8%A7%D9%88%D8%AA%D8%B3

عنوان کتاب: قربانی

نویسنده: جویس کارول اوتس

مترجم: علی قانع

تعداد صفحات کتاب: 422 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 30.47 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این اثر اطلاعات و نکات بسیار جالب و جدیدی دارد. کتاب، شرح احوال نوابغ نظامی جهان همچون «هانیبال»، «سردار پارتی»، «جولیوس سزار»، «اسکندر» و ... است که به شرح زندگی، استراتژی‌های جنگی و نبوغ درخشان آن‌ها...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 501
کتاب اصلی، شامل دوازده داستان کوتاه بوده که در چاپ بعد از انقلاب، یکی از داستانها به نام «تیشه» حذف شده است. شخصیت مرفه بی درد این داستان، یک حاج آقاست که مدام در حال ذکر گفتن است...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 198

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *