ورود به خلاقیت

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
ورود به خلاقیت (nbookcity.com)

دانلود کتاب ورود به خلاقیت

کتاب ورود به خلاقیت با زبانی ساده و روان به بیان مباحث مقدماتی خلاقیت و راه و روش خلاق بودن می پردازد.

هرکس باهوش بود دلیل خلافتر بودنش نیست، چون بین هوش و خلاق بودن تفاوت زیادی است. در تعریف شانس می توانیم بگوییم که وقایع پیش بینی‌ نشده می توانند بُعد منفی و مثبت به خود بگیرند و در تفسیر موفقیت و شکست باید آن‌ها را با ظرافتی خاص به‌ کار گیریم. اعتقاد به تفکر «شانس آوردن» برای افراد خلاق و کسانی که به موفقیت می‌اندیشند، زیاد خوشایند نیست. بیشتر آزمایش‌های خلاق با کمی شانس و برداشتن قدمی بسیار کوچک انجام می گیرند و ممکن است جهشی بزرگ به وجود آورند.

البته در مراحل حرکت‌های خلاق باید هوشیارانه و آگاهانه پیش برویم وگرنه شانس به سراغ انسان‌های غیرخلاق نخواهد رفت. در زندگی برای تبدیل ذهنیت‌ها به عینیت‌های خلاق فرصت‌های زیادی وجود دارد؛ اما اگر از آن‌ها بهره لازم را نبریم، این فرصت‌های طلایی را به‌راحتی از دست می‌دهیم. یک فرد خلاق باید هر لحظه را با دیده غنیمت زندگی کند و تبدیل آن لحظه به لحظه خلاق را بنگرد.

خلاصه کتاب

علی شمیسا در کتاب ورود به خلاقیت تلاش کرده است با تشریح مفاهیم، تعریفی در مورد خلاقیت ارائه دهد تا بتوانید از همین امروز دست به کار شوید و به ‌مرور زمان این مفهوم را در زندگی خویش شناسایی کنید و در هر رشته و تخصصی که هستید، آن را به کار گیرید. خلاقیت یکی از نیازهای زندگی و قابلیتی است که شما را از دیگر موجودات متمایز می کند. توانایی های خلاق همچون سایر انواع هوش‌ها با اندازه‌های متفاوت و گوناگون در میان همه وجود دارد. آنچه به عهده شما گذاشته می شود این است که آن را شکوفا سازید و به خدمت خودتان بگیرید. شاید پرسیده شود که سیستم خلاق و سیستم غیرخلاق چگونه سیستم‌هایی هستند؟ در جواب باید گفت، یک سیستم خلاق هرجایی می تواند باشد.

آنجایی که فرد را به جنبش درونی وامی‌دارد؛ به او می آموزد همیشه نوعی دیگر بیندیشد؛ در مسیر عادات روزمره قرار نگیرد؛ علاوه‌بر اینکه به او نظریه می دهد، او را نظریه‌ پرور می‌کند؛ زوائد ذهنی‌اش را کم می کند و ذهنیتی جدید برای او درست می‌کند؛ هر روز او را تشویق می‌کند؛ راه مبارزه با مشکلات را به او می‌آموزد؛‌ به‌جای اینکه ماهی به او بدهد، فن ماهیگیری را به او می‌آموزد؛ او را ترسو بار نمی‌آورد؛ به فرد می‌آموزد که یک نفر است، اما نفری که می‌تواند جهانی را دگرگون کند؛ یک ذره اتم نیست، بلکه گلوله اتم است. سیستم خلاق شورانگیز است؛ ترس و ریاکاری را به فرد نمی‌آموزد، بلکه جرئت و جسارت حرف‌زدن را به او می‌آموزد.

یک سیستم خلاق کنجکاوی و عشق یاد گرفتن را به فرد می آموزد و بسیاری از خصوصیات دیگر. کتاب ورود به خلاقیت یاد می‌دهد چطور خودتان خلاق باشید و یک سیستم خلاق را مدیریت کنید. اگر می‌خواهید جاویدان بمانید و جامعه را به جنبش وادارید، خود را دست‌کم نگیرید. اگر می‌خواهید اثری جاودان در تاریخ به جا گذارید، به استعدادهای خود فکر کنید و اگر می‌خواهید فردی مؤثر باشید، خلاقیت‌های خود را شکوفا سازید. گمان نکنید که یک دست صدا ندارد، از نظر یک فرد خلاق یک دست هم صدا دارد. ادیسون یک نفر بود و جهانی را مدیون خود کرد. در عرصه خلاقیت یک دست هم صدا دارد. برای تحولی بزرگ در جهان و خلق آثار جدید، نیازی به همه‌ی اقشار جامعه نیست!

بخشی از متن کتاب

قدرت تصور یکی از امتیازات ویژه انسان است. امروزه بشر به‌واسطه این خصیصه به قله‌های رشد و پیشرفت و تکنولوژی رسیده است و هر لحظه مجهولات را می‌شکافد و به جلو می‌رود. تصور استعدادی است که به رشد و خلاقیت نیاز دارد تا بتواند قدرت معجزه‌آسای خود را ظاهر سازد. قدرتِ بالقوه تصور خلاق محدوده و مرز مشخص ندارد که مثلاً یک هنرمند فکر کند اگر ده سال کار هنری کرد، دیگر به آخرین مرز رسیده است درحالی‌که هم‌اکنون در کار هنری درجه استادی وجود ندارد. امروزه بسیاری از نظرها به دلیل کشفیات جدید و خلاق مردود شناخته شدند یا در هاله‌ای از ابهام فرو رفته‌اند.

ژول ورن یک نویسنده تخیلی (فانتزی) بود که با قدرت تصور و تخیلش توانست سفرهای دریایی و فضایی انجام بدهد. او در کتاب خود از زیردریایی‌ای صحبت کرده است که آن روزگار رؤیای او بود، اما در عصر حاضر، یک نوع زیردریایی به نام «ورن» وجود دارد. ژول ورن معتقد بود: «هرچه را یک فرد بتواند تصور کند، دیگری می‌تواند به آن برسد.» شکسپیر معتقد بود: «این جرقه مقدس (قدرت تصور) انسان را اشرف مخلوقات نموده است.» اگر دیروز انسان قدرت تصورش را کار نمی‌انداخت، امروز شما باید مثل انسان‌های عصر حجر و غارنشین زندگی می‌کردید.

هرگز کسی نخواهد دانست که به سبب کشفیاتی نظیر «آتش» برای چه کسی باید بنای یادبود برپا کرد! اکتشاف آتش و چرخ، هر دو یادگارهای درخشان عصر حجر و سنگ است. کاربرد «چرخ» تا سال هزار پس از میلاد در ارابه جنگی بود. سپس فردی فکر استفاده از آن را برای سهولت در حمل‌ونقل و نخست به عنوان گاری آبکش تدبیر نمود. امروزه با تغییر در آن، استفاده فراوانی از چرخ می‌شود. قدرت تصور بود که به انسان امکان داد با اختراع گیره، انگشت شست و با اختراع چکش، مشت خویش را قوی سازد. امروزه مفهوم جدیدی به نام «مهندسی تصور» مطرح شده است. به این معنا که نخست به قدرت تصور خود اجازه صعود به آسمان‌ها را می‌دهیم و سپس آن را به زمین بازگردانده و مهندسی می‌کنیم.

نقد کتاب ورود به خلاقیت

کتاب ورود به خلاقیت: هر روز یک انسان خلاق باش مقدمه ایی است بر بحث خلاقیت و نوآوری که سعی می کند مفهوم پایه ای آن را به زبان ساده به شما آموزش بدهد. مفهوم خلاقیت هم دانش وهم شکلی از تجربه است که هر فردی باید با آن عمیقا درآمیزد تا به ژرفای آن برسد. با مطالعه محض نمی توان فردی خلاق شد. بهتر است با دید سیستمی به این موضوع نگریسته شود،یعنی مجموعه عوامل راباهم آمیخت تا پدیده خلاق به وجود آید.اگر قوانین فعالیت را بیاموزیم،آن ها را درک کنیم و در زندگی روزمره به کار بگیریم راه مکاشفه گری را شروع کرده ایم.

نوآوری از قدم های کوچک و بزرگ شروع می شود به طور قطع شما را به آفرینشگرروی زمین تبدیل خواهد کرد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 410 بار

Dr.%20Ali%20Shamisa%20 %D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D8%B4%D9%85%DB%8C%D8%B3%D8%A7

عنوان کتاب: ورود به خلاقیت

هر روز یک انسان خلاق باش

نویسنده: علی شمیسا

تعداد صفحات کتاب: 105 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

اثری دلنشین که به خوانندگان امید هدیه می‌دهد و برای آهرن نامزدی جایزه بهترین نویسنده تازه‌وارد را به ارمغان آورد. رمان حاضر داستانی فوق العاده گرم و پراحساس، گزنده، طنزآمیز و باطن گرایانه دارد...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 338
کتاب آقای باکلاه و آقای بی کلاه با طنز بامزه‌ای که دارد هم کودکان و هم بزرگسالان را سرگرم می‌کند. استاین در این کتاب با خوانندگان اشعار خود گفت‌ وگو می‌کند به گونه‌ای که ارتباط کلامی و اندیشه‌ی او به تمام سلول‌های وجود انسان لذت می‌بخشد. کتاب حاضر نوشته شل سیلوراستاین...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1813

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *