پرسش و پاسخ های مسائل خمس

آخرین ویرایش: 7 روز قبل
پرسش و پاسخ های مسائل خمس (nbookcity.com)

دانلود کتاب پرسش و پاسخ های مسائل خمس

شایان ذکر است در راستاى ترویج فرهنگ دینى، اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگى سید علی خامنه ای در دانشگاه ها با همکارى گروه هاى علمى، بیش از 70 هزار پرسش دانشجویى را در موضوعات مختلف اندیشه دینى، مشاوره، احکام و غیره پاسخ داده است.

«پرسش گرى» از آغاز آفرینش انسان، رخ نمایى کرده؛ بر بال سبز خود، فرشتگان را نشانده؛ بر برگ زرد خود شیطان را افشانده و در این میان، مقام آدمیت را نشان داده است. آفتاب کوفه چه زیبا فرموده است: «مَن اَحسَنَ السؤال عَلِمَ» و «من عَلِمَ اَحسَنَ السؤال». هم سؤال از علم خیزد هم جواب همچنانکه خار و گُل از خاک و آب.

آرى! هر که سؤال هایش آسمانى است، دانش و بینش پاسخش خواهد بود. پویایى و پایایى «جامعه» و «فرهنگ»، در گرو پرسش هاى حقیقت طلبانه و پاسخ هاى خِردورزانه است. از افتخارات ایران اسلامى، آن است که از سویى، سرشار از جوانانى پاک دل، کمال خواه و پرسش گر مى باشد و از دیگر سوى، از مکتبى غنى برخوردار است که:

معارف بلند آن، گوارا نوش دل هاى عطشناک پرسش گر و دانش جو است. اداره مشاوره و پاسخ معاونت مطالعات راهبردى نهاد، محفل انسى فراهم آورده است، تا «ابر رحمت» پرسش ها را به «زمین اجابت» پذیرا باشد و نهال سبز دانش را بارور سازد. ما اگر بتوانیم سنگ صبور جوانان اندیشمند و بالنده ایران پرگهرمان باشیم، به خود خواهیم بالید.

فهرست کتـاب 

فصل اول : مسائل مربوط به محاسبه و پرداخت خمس
فصل دوم : موارد وجوب خمس
فصل سوم : مستثنیات خمس
فصل چهارم : مصارف خمس و مستحقین آن
فصل پنجم : تصرف در اموال بعد از تعلق خمس
فصل ششم : متفرقات خمس

بخشی از متن

  • خمس از واجبات است و پرداخت آن واجب فوری است. در صورتی که پرداخت فوری مشکل باشد می تواند تا زمان امکان پرداخت از دفتر مرجع یا نماینده ی او اجازه بگیرد .
  • با کنار گذاشتن مبلغ خمس ، تکلیف از بین نمی رود.
  • کسی که توانایی پرداخت خمس را ندارد باید از وکیل مرجع مهلت بگیرد و در اولین فرصت ممکن بدهکاری خود را ادا نماید. مکلف هم می تواند خمس خود را حساب نماید اما با توجه به ظرایف مسائل خمس ، بهتر است با مشورت بخش وجوهات دفتر یا نماینده ی مرجع و یا علمی مسأله دان به محاسبه ی خمس اقدام نماید.
  • اگر مکلف بخواهد خمس یک کالا یا پول را از پولی غیرمخمس بدهد ، باید ابتدا خمس آن پول را بدهد و بعد خمس کالا یا پول را پرداخت نماید .
  • بدهکاری که مربوط به نیازمندی های زندگی همان سال خمسی باشد ، از درآمد کم می گردد.
  • روز مرگ مکلف ، سر سال خمسی او محسوب می گردد و بر آن اساس باید خمس اموال او را پرداخت کرد.
  • مغازه دار هر چه کالا و پول نقد دارد ، در سر سال خمسی حساب کرده و قیمت گذاری می کند . سپس مجموعه آن را با سرمایه ی اصلی می سنجد. اگر چیزی اضافه بر سرمایه موجود باشد ، سود محسوب می شود و به آن خمس تعلق می گیرد .سال خمسی می تواند قمری یا شمسی محاسبه گردد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. سبک زندگی
  2. پاسخ به تاریخ
  3. آداب روزه داری احوال روزه داران
  4. دفتر ایام
  5. آفریدگار جهان
پرسش و پاسخ های مسائل خمس - علی خامنه ای

عنوان کتاب: پرسش و پاسخ های مسائل خمس

نویسنده: سید علی خامنه ای

تعداد صفحات کتاب: 69 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 483 کیلوبایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

در برابر چشمان شما دریچه ی نوینی برای شناخت سیاست های خارجی آمریکا و تمایلات این کشور در جنگ های عصر نوین، می گشاید.
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 688
در این کتاب جنبه‌های مختلف فرهنگ و تمدن یونان باستان بررسی می‌شود. خدایان و افسانه‌ها، تاریخ، معابد و مشاهیر یونان باستان موضوعاتی است که فصل‌های پنج‌گانه‌ی کتاب را به خود اختصاص داده است.
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 1023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *