چگونه کمال گرا نباشیم؟

آخرین ویرایش: 4 هفته قبل
چگونه کمال گرا نباشیم؟ (nbookcity.com)

دانلود کتاب چگونه کمال گرا نباشیم؟

نویسندهٔ کتاب چگونه کمال گرا نباشیم؟ از مسیری که برای مقابله با کمال گرایی طی کرده می‌گوید و تجربیات خود را باما به اشتراک می‌گذارد.

شاید فکر کنید کمال‌ گرا بودن صفت خیلی خوبی است ولی واقعیت این است که این صفت می تواند آسیب‌های جدی به شما بزند. اما کمال‌ گرایی چیست و چگونه در انسان ایجاد می‌شود؟ کمال‌ گرایی، در دنیایی پر از ناکاملی‌ها، همچون تله‌ای است که انسان را گرفتار توهم برتر بودن کرده و او را از قدمی به جلو برداشتن، باز می‌دارد.

شاید فکر کنید ایده‌ای آرمانی است، اما فقط فکری بازدارنده است. فکر برتر بودن و در حد کمال بودن، آن چنان ذهنتان را اسیر خود می‌کند که از ترس آن که نتوانید آنچه در ذهن دارید را در حد کمال اجرا کنید، حتی قدمی هم در آن مسیر بر نمی‌ دارید. این طرز فکر، همان مانعی است که نویسندهٔ این کتاب، استفان گایز و یا بسیاری از افراد را برای سال‌ها در یک نقطه نگاه داشته است.

خلاصه کتاب

اگر فردی کمال‌گرا هستید و همواره تمایل دارید بهترین باشید، کتاب چگونه کمال گرا نباشیم؟ را حتماً بخوانید. شاید تصور کنید بهترین بودن ایده‌ای جاه‌طلبانه است و شما را به اوج می‌رساند، اما در حقیقت شرایط سقوط شما را مهیا می‌کند. اگر ذهن خود را اسیر برتری و کمال نمایید از ترس ناتوانی در اجرای ایده، حتی قدمی هم در آن مسیر بر نمی‌دارید.

از طرف دیگر، کمال‌ گرایی دست شما را برای پیدا کردن بهانه باز می‌گذارد، بهانه‌هایی را می‌یابید تا کاری را آغاز نکنید و شکست نخورید. مسئله‌ای که وجود دارد این است که زمانی که فرد قصد کنارگذاشتن کمال‌ گرایی را دارد دچار نوعی ترس در درون خود می‌شود که اگر کمال‌گرا نباشم پس چه فردی و با چه نوع رفتاری باشم.

ما انسان‌ها همیشه دوست داریم که دنیا برایمان قابل پیش‌بینی باشد و بر اساس همین پیش‌بینی‌ها بتوانیم حرکت کنیم. هنگامی که من با عینک کمال‌گرایی به دنیا نگاه کنم به راحتی برایم قابل پیش‌بینی است و می‌توانم حدس بزنم که چه اتفاقاتی قرار است بیفتد.

اما زمانی که کمال‌ گرایی کنار گذاشته می‌شود دیگر اینطور نیست و این ابهامات و تاریکی‌ها گاهی اوقات باعث می‌شود که ما نتوانیم از کمال‌ گرایی فاصله بگیریم و در الگوی رفتاری گذشته خود باقی بمانیم. میلیون‌ها انسان از راهنمایی‌های استفان گایز در کتاب چگونه کمال گرا نباشیم؟ استفاده می‌کنند و زندگی بهتری دارند، چرا شما جزو این افراد نباشید؟!

جملات برگزیده کتاب:

  • در دنیایی که پیوسته می‌کوشد تا تو را به چیز دیگری تبدیل کند، خود بودن مهم‌ترین دستاورد است.
  • مهم نیست که چقدر آرام می‌روی، باز هم از کسانی که روی مبل لم داده‌اند، جلوتری.
  • وقتی انتظارات کسی به صفر می‌رسد، به معنای واقعی شکرگزار آنچه که دارد، می‌شود.
  • من همیشه زیبایی را در چیزهای عجیب و ناکامل می‌جویم. آن‌ها بسیار حیرت انگیزترند.

بخشی از متن کتاب

در قسمتی از کتاب چگونه کمال گرا نباشیم؟ آمده: تا به حال دیده‌اید که کسی در کاری شکست بخورد و بلافاصله بهانه‌ هایی را که از قبل برای دلیل باختش آماده کرده است، رو کند؟ من قبلاً این کار را کرده‌ام. اصطلاحی به نام «خود ناتوان‌ سازی» وجود دارد که توضیح می‌دهد چگونه افراد با اراده خود به صورت آشکار و یا ذهنی – اقدام به ناتوان‌ سازی خود می‌کنند تا اگر موفق نشدند، بهانه‌ای در دست داشته باشند.

اگر آشکارا اینچنین کنید، احتمالاً می‌خواهید در یک مسابقه، فرجه‌ای به کسی بدهید زیرا اگر فرصتی به کسی بدهیم و او ببرد، می‌توانید بگویید به این دلیل است که او اول شروع کرد و اگر به لحاظ روانی به کسی فرجه‌ای دهیم، ممکن است مسابقه را از همان نقطه آغاز کنید، به جای اینکه بگویید: «این مسابقه را خواهم برد»، در ذهن خود اینطور فکر خواهید کرد که: «زانویم آسیب دیده و خسته‌ام.»

ما این چنین حس می‌کنیم تا از خودمان محافظت کنیم. خوب هم به نظر می‌رسد که فرصت برد داشته باشیم اما اگر تلاش‌مان نتیجه نداد، بگوییم: «خُب … زانویم درد داشت». اگر بخواهیم تمام عواقب کاری را بپذیریم، ریسک بالاتری دارد. خودناتوان‌سازی از این جهت که به فرد امکان می‌دهد ستاره‌ای در کنار شکست‌هایش بگذارد، یکی از خصوصیات کمال‌گرایی محسوب می‌شود. اما مانعی برای شکست نیز هست، به جای آنکه بکوشد در بازی زندگی ببرد، می‌کوشد تا با احتیاط کامل بازی کند.

تیم‌های فوتبال بی‌شماری را دیده‌ام در زمان یک چهارم آخر بازی، فقط به این دلیل که محتاطانه بازی کرده‌اند، اجازه داده‌اند که تیم مقابل حمله کند و در نتیجه بازی را باخته‌اند. قطعاً، بعضی تیم‌ها نیز با بازی محتاطانه برده‌اند. همان طور که بعضی افراد با «خود ناتوان‌ سازی» می‌برند اما اگر فقط یک بار تیمی را دیده باشید که حاضر نیست فرصتی را از دست بدهد، دیگر نخواهید گفت محتاطانه بازی کردن، بهترین راه است.

بخش دیگری از متن 

در قسمتی دیگر از کتاب چگونه کمال گرا نباشیم؟ می‌خوانیم: کمال گرایی مانند بستنی است، می توان انواع طعم های خاصش را داشت اما مواد اصلی تمام بستنی ها شیر و شکر است. از آنجا که پرداختن به تمام اشکال کمال گرایی به طور کامل و مختصر سخت است، به مشخصات کلی آن می پردازیم. در این بخش، به طور گسترده کمال گرایی را بررسی می کنیم. مردم مطیع ۳ نوع استاندارد در حد کمال می شوند: موفقیت، کیفیت و کلیت.

حد کمال موقعیت: این نوع از کمال گرایی، تعداد موقعیت هایی را که فرد می تواند کاری انجام دهد را کاهش می دهد. بیایید از مثال ورزش کردن استفاده کنیم تا ببینیم چطور یک موقعیت می تواند ما را ناکام بگذارد. مکانی که به طور طبیعی در آن قرار گرفته ایم ارتباط بسیار زیادی با کارهایمان دارد. می گویند که یک فرد مصمم حتی در کلیسا، مهمانی و یا در مسیر مسافرت، می تواند راهی برای انجام حرکات ورزشی پیدا کند.

اینها نمونه هایی از مکان هایی هستند برای ورزش کردن که حتی شاید هیچ گاه به ذهنتان هم نرسیده باشد. اما آنقدرها هم سخت نیست. در اتومبیل می توانید دست هایتان را در کنارتان قرار داده و وزن بدنتان را بالا بکشید. می توانید عضله شکم تان را منقبض کنید می توانید در حالی که روی صندلی اتومبیل نشسته اید، زانوهایتان را بالا و پایین ببرید. اگر بخواهید کمربند ایمنی تان را باز کنید انتخاب های بسیار بیشتری خواهد داشت. خانواده من مواقعی که به سفر می رفتیم در استراحتگاه های بین جاده ای حرکت ورزشی پروانه را انجام می دادند…

نقد کتاب چگونه کمال گرا نباشیم؟

نویسنده کتاب چگونه کمال گرا نباشیم؟ سطح توقع خود را از ایده‌آل به معمولی پایین آورد تا فعالیت‌های مورد نظر را هر روز ادامه دهد و آن را به عادت هر روزه‌ی خود تبدیل کند.

استفان گایز خرده‌ عادت‌ها را راه حل اصلی مشکل بزرگی مانند کمال‌ گرایی می‌داند و با استفاده از این شیوه زندگی خود را دگرگون ساخت.

اگر فکر می‌کنید شما هم به مشکل کمال‌ گرایی دچار هستید و این مشکل جلوی پیشرفتتان را گرفته است، حتما کتاب کاربردی چگونه کمال گرا نباشیم؟ را بخوانید و به توصیه‌هایش عمل کنید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 12,346 بار

stephen%20guise%20 %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%86%20%DA%AF%D8%A7%DB%8C%D8%B2

عنوان کتاب: چگونه کمال گرا نباشیم؟

راهی جدید به سوی خودباوری،‌ زندگی بدون ترس و رهایی از کمال گرایی

نویسنده: استفان گایز

مترجم: نرگس محمدی

تعداد صفحات کتاب: 223 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 13.46 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

پدر ستون فقرات روان پسر است. اعتماد به نفس، هدفمندی در زندگی، توانایی روبرو شدن با مشکلات و بحران ها، ایستادن و در نرفتن هنگام حمله ور شدن مسائل همه و همه از پدر آموخته می شود و پدر غایب مساله آفرین...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1221
وقتی خطر زیاد باشد، ناشناخته‌ها تهدیدکننده هستند و مشکلات غیرقابل حل به نظر می‌رسند. پس در چنین شرایطی شما به یک ابرقهرمان احتیاج دارید! این بدان معناست که شما به ازان وارل احتیاج دارید. او به شما...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 249

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *