کتاب ابوعلی سینا

کتاب ابوعلی سینا احمد علامه فلسفی (nbookcity.com)

دانلود کتاب ابوعلی سینا

اگر به مطالعه‌ی زندگینامه بزرگان تاریخ ایران علاقه‌ دارید، کتاب ابوعلی سینا به قلم احمد علامه فلسفی را بخوانید.

شیخ الرئیس از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌ زمین و جهان است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه و پزشکی اهمیت دارد.

آثار اصلی او دو دانشنامه علمی و فلسفی جامع به نام‌های کتاب شفا و دانشنامه علائی، و همچنین القانون فی الطب به عنوان یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است.

خلاصه کتاب

کتاب ابوعلی سینا همان گونه که از نامش پیداست، به زندگی شیخ الرئیس، یکی از بزرگترین فیلسوف‌های تاریخ ایران و جهان می‌پردازد. ابن سینا از فلاسفه مشایی و پیرو ارسطو بود. او ۴۵۰ عنوان کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته ‌است که شمار زیادی از آنها در مورد پزشکی و فلسفه می‌باشند. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم، وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند.

همچنین وی او را مشهورترین دانشمند دیار ایران می‌داند که یکی از معروف‌ترین‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است. همچنین وی در زمره فیلسوفان بزرگ جهان قرار دارد. دانشنامه فلسفه دانشگاه تنسی ابن سینا را تأثیرگذارترین فیلسوف جهان پیش از دوران مدرن معرفی می‌کند.

شیخ الرئیس، حافظه و هوشی خارق‌ العاده داشت. به‌طوری‌که در ۱۴ سالگی از آموزگار خود پیشی گرفت. زادروز او در ایران، یعنی ۱ شهریور، روز پزشک نام گرفته‌ است. اعتبار و شهرت قانون در محافل پزشکی جهان اسلام تا بدانجا رسیده بود که نظامی عروضی درباره آن می‌گوید: «اگر بقراط و جالینوس زنده شوند، روا بُوَد که پیش این کتاب سجده کنند».

بخشی از متن کتاب

در کتاب ابوعلی سینا می‌خوانیم: کتاب قانون ابن سینا طی چندین قرن، چه در سرزمین‌های اسلامی و چه در اروپای قرن‌های میانه بر همه کتاب‌های پزشکی دیگر برتری داشت و بر آنها تأثیر چشم‌گیری نهاد. با وجود این ابن سینا، پیش از هر چیز پیرو ارسطو است که درباره وی می‌گوید: «امام حکیمان و دستور و آموزگار فیلسوفان ارسطاطالیس.» اما این پیروی از ارسطو، تعصب آمیز و کورکورانه نیست.

ابن سینا در پیروی از خطوط اساسی اندیشه‌های بنیادی ارسطو، گاه به گاه و اینجا و آنجا در ساختار تفکر مشایی نوآوری می‌کند، نکات مبهم تفکر ارسطو را روشن می‌سازد، به ویژه به تفصیل می‌پردازد و گاه برآن می‌افزاید و سرانجام می‌کوشد که به یاری عناصری از اندیشه های افلوطینی و نوافلاطونی، نظام فلسفی نوینی بنیاد نهد، اما رویدادهای زندگانی به ویژه مرگ زودرسش کوشش‌های او را ناتمام و نافرجام گذاشت.

ابن سینا، نظام فلسفی نوین خود را که قصد داشته است آن را به پایان برساند «حکمت یا فلسفه مشرقی» نامیده است. درباره این فلسفه مشرقی از سوی پژوهشگران سال‌ها است که نظرهای بسیار اظهار شده است. این مسأله نخستین بار از سوی خاورشناس ایتالیایی، نالینو در مقاله‌ای به عنوان «فلسفه مشرقی یا اشراقی ابن سینا در نشریه ایتالیایی مجله مطالعات خاوری مطرح گردید. (ص31 کتاب ابوعلی سینا)

نویسنده در این مقاله نشان می‌دهد که نزد ابن سینا، سخن بر سر «فلسفه مشرقی» است نه «اشراقی». در میان نوشته های چاپ شده ابن سینا، کتاب کوچکی یافت می‌شود با عنوان گزیده شده از سوی ناشر، منطق المشرقيين که ظاهراً پاره‌ای از کتاب حکمه المشرقیه است و ابن سینا خود به آن اشاره می‌کند که گویا وی در آن فلسفه نوینی را غیر از آنچه نزد مشائیان یافت می‌شود، عرضه کرده است و می‌گوید:

«من غیر از این دو کتاب (یعنی شفا و اللواحق که شرح و تفصیل شفا بوده است) کتاب دیگری دارم که در آن فلسفه را آن‌گونه آورده‌ام که در طبع خود هست و بنابر آنچه عقیده آشکار و صریح ایجاب می‌کند و در آن جانب عقاید شریکان در صناعت یعنی (فلسفه) رعایت نمی‌گردد و از مخالفت با ایشان پرهیز نمی‌شود، آنگونه که در کتابهای دیگر از آن پرهیز می‌شود و آن کتاب من در فلسفه مشرقیه است…

هر که خواهان حقیقت بی‌ابهام است باید که آن کتاب را جست وجو کند» از سوی دیگر، ابن سینا در مقدمه بر منطق المشرقیین نیز درباره طرح فلسفه مشرقی خود گفتاری دارد که مضمون آن چنین است: «همت ما را بر آن داشت که گفتاری گرد آوریم درباره آنچه اهل بحث در آن اختلاف دارند، بی‌آنکه در این رهگذر دچار تعصب، هوس، عادت یا رسم معمول شویم… (ص32 کتاب ابوعلی سینا)

یا بیم داشه باشیم از انحراف از آنچه دانشجویان کتاب‌های یونانیان از روی غفلت یا کمی فهم بدان خو گرفته‌اند، یا بدان سبب که از ما سخنانی می‌شنوند که آنها را در کتاب‌هایی آورده‌ایم که برای عامیان از متفلسفان شیفته مشاییان تألیف کرده‌ایم، یعنی کسانی که می‌پندارند خداوند تنها ایشان را هدایت کرده است و کسی جز آنان از رحمت وی برخوردار نیست…

نقد کتاب ابوعلی سینا

اِبْن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، (متولد۳۵۹ ه‍.ش در بخارا – وفات۲ تیر ۴۱۶ در همدان) بزرگ‌ترین فیلسوف مشایی و پزشک نامدار ایران در جهان اسلام، پزشک، ریاضی‌دان، منجم، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، جغرافی‌دان، زمین‌ شناس، شاعر، منطق دان، فیلسوف، دولتمرد ایرانی و از مشهورترین و تأثیر گذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان جهان است.

اگر می‌خواهید در مورد شیخ الرئیس، این همه‌ چیزدان ایرانی بیشتر بدانید، کتاب ابوعلی سینا را بخوانید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 87 بار

Ibn%20Sina%20 %D8%A7%D8%A8%D9%86%20%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7

عنوان: کتاب ابوعلی سینا

نویسنده: احمد علامه فلسفی

مترجم: ندارد

تعداد صفحات کتاب: 73 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

داستایفسکی در پوشش طنزِ داستان «کروکودیل» به جریان‌های غرب‌گرا و علم‌پرستان حمله می‌کند. در داستان «رویای آدم مضحک» با داوری نهایی داستایفسکی درباره‌ی انسان روبه‌رو می‌شویم...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 379
رمان طاعون پس از «سه گانه پوچی» کامو، یعنی کتاب‌های «بیگانه»، «کالیگولا» و «افسانه سیزیف» که هر سه در مورد پوچی زندگی و بی معنایی زندگی انسان‌ها بودند نوشته شد.
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 15034

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *