فروپاشی بی ای پاریس

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
فروپاشی (nbookcity.com)

دانلود کتاب فروپاشی بی ای پاریس

کتاب فروپاشی در ۱۸ ژوئیهٔ سال ۲۰۱۷ در آمریکا منتشر شد. بی ای پاریس با انتخاب این عنوان برای کتاب و استفادهٔ مکرر آن در متن همزمان به فروپاشی روانی و از کار افتادن خودرو اشاره دارد و به زیبایی ایهامی را ساخته که در فارسی واژه‌ ای که هر دو را در برگیرد وجود ندارد.

از این رو مترجم نام «فروپاشی» را برایش انتخاب کرده که به فضای کلی کتاب نزدیک تر است. خواندن این رمان جذاب و شگفت‌انگیز به تمامی علاقمندان داستان‌های معمایی – پلیسی و دوست‌داران ادبیات داستانی انگلیسی پیشنهاد می‌ شود. موضوع داستان کتاب فروپاشی در مورد زنی به نام کساندرا می باشد که در شبی ماشینی را در جنگل می بیند که زنی کشته شده در آن قرار دارد و از آن شب آرام و قرار ندارد و نمی تواند این جنایت را فراموش کند.

خلاصه کتاب

رمان فروپاشی، رمانی نوشته  بی ای پاریس است که نخستین بار در سال 2017 منتشر شد. کساندرا که معلم مدرسه است، در بارانی شدید از مهمانی بیرون می آید و تصمیم می گیرد بر خلاف توصیه ی همسرش برای رسیدن به خانه از میانبری خطرناک در میان جنگلی تاریک عبور کند. او در میانه ی راه، ماشینی را می بیند که در وسط جاده متوقف شده و زنی پشت فرمان آن است. کساندرا می ایستد ولی وقتی می بیند که زن بیرون نمی آید، به راهش ادامه می دهد. مدتی بعد، او متوجه می شود که آن زن، به قتل رسیده بوده و یکی از آشنایان کساندرا بوده است.

او از این که برای آن زن کاری نکرده، به شدت احساس گناه می کند و علاوه بر این، درباره ی سلامت عقل خود نیز نگران است. مادرش اخیراً مراحل اولیه ی زوال عقل را از سر گذرانده و چیزهای مهمی مثل امضا کردن قرارداد و دعوت از مهمانان را فراموش کرده است. حالا کساندرا نگران است که مبادا بیماری مادرش، در انتظار او باشد. تنش، زمانی اوج می گیرد که ترس کساندرا از وضعیت روانی اش بیش تر می شود و تماس های تلفنی مرموزی که ممکن است از طرف قاتل باشند، بر تعلیق داستان می افزایند.

بخشی از متن کتاب

برق دیگری در آسمان نمایان و در دل جنگل ناپدید می‌شود. باد وحشیانه خودش را به ماشین می‌کوبد و شاخۀ درختان همچون درراه‌ماندگانی که می‌خواهند سوار ماشین شوند به شیشۀ سمت کمک‌راننده پنجه می‌کشند. پشتم می‌لرزد. ترس وجودم را فراگرفته. ترمزدستی را پایین می‌آورم و ماشین را کمی به جلو حرکت می‌دهم. امیدوارم آن زن کمی به خودش بیاید و به هر شکلی که شده از من بخواهد که بمانم. اما باز هم خبری نیست. یک بار دیگر می‌ایستم. وجدانم قبول نمی‌کند که او را همین‌طور رها کنم. اما از طرف دیگر اصلاً نمی‌خواهم خودم را به خطر بیندازم. وقتی از کنار ماشینش رد شدم او هیچ واکنشی نشان نداد تا من احساس کنم که به کمک نیاز دارد. نه دستی تکان داد و نه اشاره‌ای کرد.

شاید کس دیگری در راه است. مثلاً شوهرش یا امداد جاده‌ای. اگر برای خود من مشکلی پیش بیاید و در راه بمانم، طبیعتاً اولین گزینه‌ای که به ذهنم می‌آید متیو است، نه یک رانندۀ ناشناس. در چنین حالت تردید و اضطرابی هستم که باران شدیدتر می‌شود و قطراتش محکم‌تر به سقف ماشین می‌کوبند؛ انگار به من می‌گویند «برو! برو! برو!» ترمز را رها می‌کنم و با کمترین سرعتی که می‌توانم راه می‌افتم. یک بار دیگر به او فرصت می‌دهم تا از من بخواهد که برگردم، اما باز هم خبری نیست. چند دقیقه بعد، از جادۀ جنگلی خارج می‌شوم و راهم را به سمت خانه ادامه می‌دهم؛ کلبه‌ای قدیمی و زیبا، با گل‌های رُز بالارونده از سردر جلویی و باغی از گیاهان خودرو پشت آن.

گوشی‌ام دنگی صدا می‌کند. این یعنی آنتنش برگشته و پیامی بهم رسیده. بعد از حدود یک مایل وارد جاده‌ای می‌شوم که خانۀ ما در آن قرار دارد، و خوشحال از این‌که به‌سلامت رسیده‌ام، ماشین را در نزدیک‌ترین جای ممکن به خانه پارک می‌کنم. همچنان در فکر آن زن هستم. با خودم کلنجار می‌روم که آیا با پلیس یا امداد جاده‌ای تماسی بگیرم یا نه، که ناگهان یاد پیامی می‌افتم که موقع خارج شدن از جاده برایم آمده. گوشی را از داخل ساک درمی‌آورم و به صفحه‌اش نگاه می‌کنم. از طرف راشل است.

نقد کتاب فروپاشی بی ای پاریس

از ویژگی‌های برجسته‌ی کتاب فروپاشی می‌توان به شخصیت‌ پردازی هنرمندانه‌ی نویسنده اشاره کرد. پاریس پیش از این که یک نویسنده‌ی موفق باشد، یک جامعه‌شناس و روان‌شناس ماهر است. شاید یکی از دلایل کم بود تعداد شخصیت‌های آثار او همین باشد که شخصیت‌ پردازی قدرتمندی در داستان‌هایش ارائه بدهد. به عبارت دیگر پاریس، شخصیتی خلق نمی‌کند مگر این‌که واقعی و ملموس باشد. زبان ساده و روان داستان نیز از ویژگی‌های برجسته‌ی این اثر است. بی ای پاریس در «فروپاشی» نیز مثل رمان دیگرش «پشت درهای بسته» تمرکز اصلی داستان را معطوف به زندگی زنی می‌کند که به‌تنهایی با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم کرده و تنها کسی که می‌تواند او را نجات دهد خودش است.

این سوژه‌ی تلخ به‌ نوعی بارزترین ویژگی داستان‌های بی ای پاریس محسوب می‌شود؛ نویسنده‌ای که سبک نوشتارش در ادبیات امروز شاید نظیر نداشته باشد. او نویسنده‌ای‌ست که استعدادش در نوشتنِ داستان‌های جنایی ما را یاد آگاتا کریستی، مهارتش در به‌تصویرکشیدن لحظه‌های دلهره‌آور و ایجاد تعلیق ما را یاد آلفرد هیچکاک و ادگار آلن پو، و جسارتش در بیان واقعیت ما را یاد امثال همینگوی و دیکنز می‌اندازد. کتاب فروپاشی نه تنها در لیست کتاب‌های پرفروش و موفق قرار می‌گیرد، بلکه از آن می‌توان به عنوان یک اثر ادبی تاثیرگذار و ماندگار یاد کرد.

تعداد بازدید: 551 بار

B.A.%20Paris%20 %D8%A8%DB%8C.%20%D8%A7%D9%90%DB%8C.%20%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3 1

عنوان کتاب: فروپاشی

نامزد جایزه Audie برای بهترین داستان تریلر

نویسنده: بی ای پاریس

مترجم: شیرین شکراللهی

تعداد صفحات کتاب: 391 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 23.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 336
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 551

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *