یکلیا و تنهایی او

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
یکلیا و تنهایی او (nbookcity.com)

دانلود کتاب یکلیا و تنهایی او

یکلیا و تنهایی او به صورت تمثیلی و با بهره‌ گیری از اسطوره‌های عهد عتیق به بازنمایی واقعیت‌های موجود در جامعه می پردازد.

فضای آشفته و پریشان رمان را می توان با فضای جامعه ایران پس از شکست کودتا تطبیق داد و با غور در لایه‌های زیرین داستان به تحولات اجتماعی موجود دهة 30 رسید. مهم‌ترین تحول اجتماعی علاوه بر مدرنیته، شرایط نابسامان اجتماعی و شکست کودتاست که سایة آن بر داستان قابل دریافت است. نویسنده کتاب تقی مدرسی، این شکست را با خلق شخصیت تامار و بهره‌گیری از اسطورة لیلیت به تصویر می کشد.

خلاصه کتاب

در داستان یکلیا و تنهایی او، یکلیا دختر پادشاه اسرائیل، به گناه عشق به چوپان با دستور پدر خود، از شهر اورشلیم رانده می شود. او در حال قدم زدن در کنار رودخانه ابانه است که  چوپانی پیر که در واقع شیطان است نزد او می آید و داستان اصلی که حکایت عشق میکاشاه به نامار، زنی که کاهنان او را فرستاده شیطان می نامند، است. این عشق چیزی جز گمراهی میکاشاه، غضب یهوه و نزول عذاب بر اورشلیم را به دنبال ندارد. سرانجام میکاشاه از عشق خود دست بر می دارد، او که عشق زمینی را تجربه کرده دیگر نمی تواند به آسانی از این لغزش باز گردد. او مانند یکلیا محکوم به تنهایی است.

زمان نگارش این داستان مصادف است با سال های شکست ، سال هایی که فضای حامعه آغشته به نومیدی و یأس است. روشنفکران این دوره برای فرار از چنین فضایی به افسانه ها و داستان های اسطوره ای پناه می برند. گرایش به زبان استعاری و روایات تمثیلی از دیگر ویژگی های این دوره است که در این کتاب هم نمود می یابد. زمان داستان در حقیقت پهنه زندگی بشر، از آدم تا آخر، است. در بشری کوتاه، اساطیری، مبهم، شبح وار، گناه ازلی و ابدی بشر به تضویر در می آید. آدم هایی هوس باز در کوشکی عطرآگین از عطر گل های رنگارنگ تاریخ مکرر را در زمان خود بازی می کنند.

کتاب یکلیا و تنهایی او محصول سال های رونق داستان های افسانه و ار واسطوره ای است.داستان، داستانی غیر واقعی است؛ شخصیت ها مبهم هستند؛ مکان هم مانند  افسانه های کهن در کوشکی با راهروها، اتاق ها ، پرده ها و اشیاء مجلل، فضایی در گذشته های دور را پیش چشم خواننده مجسم می کند، اما ابهام شخصیت ها و فضای رعب آور و مخوف این کوشک، غیر واقعی بودن داستان را یاد آوری می کند. وقایع  اغلب در شب اتفاق می افتد و سیاهی شب داستان را به افسانه نزدیک تر می کند.

بخشی از متن کتاب

هان، سرتان را با انکار تکان میدهید. پادشاه را به دروغ گفتن متهم می کنید؟ دختران من حوصله داشته باشید. خوب می فهمم چه میخواهید بگویید . تصدیق می کنم که این حساب یک جانبه بود و مثل هر معامله یی يك طرف را مغبون می کند . اما چه میشود کرد؟ مگر نه اینست که ما همه رو زدر میدانهای شهر با مردم معامله می کنیم در حالی که به كذب و حیله ای که در آن است واقف می باشیم او آمد و مرا بوسید.

برای اولین بار من در معامله سود برده بودم. بله من خیره نگاه نکنید. بله اقرار می کنم که با تمام تزلزل و نا پختگی از این امر شاد شدم. شاه بسایه هائی که در کنار دیوار قصر حرکت می کردند خیره شد . عازار آهسته نزدیک میشد و ایزابل کنار در رو به صحرا ایستاده بود. يك لحظه روبروی هم ایستادند و فقط همدیگر را نگاه کردند.

نقد کتاب یکلیا و تنهایی او

یکلیا و تنهایی او سرحلقۀ رمان اسطوره‌گرای فارسی است و به سخن هوشنگ گلشیری «هنوز هم یکی از سنگ‌بناهای ادب معاصر ما» به‌شمار می‌آید. این رمان اثری است با ساختمانی محکم و نثری شاعرانه و کهن نما، که شخصیت‌ها و موقعیت‌ها را با توصیف‌هایی احساسی و رنگین تصویر می‌کند. نویسنده با نگاهی به مسائل ازلی بشر در پرتو درگیریِ یَهُوَه و ابلیس، مضمون عشق و تنهاییِ انسان را روایت می کند.

تعداد بازدید: 1,001 بار

Taghi%20Modarressi%20 %D8%AA%D9%82%DB%8C%20%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C

عنوان کتاب: یکلیا و تنهایی او

از پرفروش ترین کتاب ها در ایران

نویسنده: تقی مدرسی

تعداد صفحات کتاب: 154 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.3 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب با پیش‌ گفتاری تحت عنوان «رنج کشیدن اختیاری است» آغاز شده است. در این پیشگفتار نویسنده انگیزه‌اش از نوشتن کتاب را آورده است. او در این باره گفته است: کوشیده‌ام چکیده‌ی افکارم را درباره‌ی دویدن...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1035
داستان های این اثر به خوبی احساسات ما را با خود همراه می کنند و لذت خواندن رمانی لذت‌ بخش را برای ما به ارمغان می آورند. کتاب پیش رو داستانی جذاب به قلم توشیکازو کاواگوچی از دنیایی است که هرگز نمی دانستید وجود دارد!
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 2630

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *