هنر شفاف اندیشی

قیمت اصلی 32.000 تومان بود.قیمت فعلی 25.000 تومان است.

(مقدمات تفکر انتقادی)

نویسنده: پاتریک کینگ

مترجم: میترا میرشکار

تعداد صفحات کتاب: 107 صفحه

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: متغیر

کتاب هنر شفاف اندیشی pdf

دانلود کتاب هنر شفاف اندیشی پاتریک کینگ

کتاب هنر شفاف اندیشی پاتریک کینگ، مقدمات تفکر انتقادی است و برای شروع خواندن کتاب هایی در این حوزه بسیار مناسب است.

انسانها به دنبال آسایش و امنیت هستند. آنها تأیید را به اختلال ترجیح میدهند. روشن فکری، ناراحت کننده و ترسناک است. دست کم یکی از تمایلات طبیعی این است که به دنبال مسیری با کمترین مقاومت باشیم که به ما اجازه میدهد بیشترین صرفه جویی را در انرژی داشته باشیم. کسانی هم هستند که بسته بودن ذهنشان بخشی از تسلطشان را بر دیگران فراهم میکند.

آنها برای جنگیدن صحبت میکنند و از این رو هرگز گوش نمیدهند تا درک عمیق تری از موضوع به دست آورند؛ فقط گوش میدهند تا دریابند چگونه میتوانند مخالفت کنند. به ندرت دوست دارند از کسی سؤالی بپرسند و وقتی هم سؤالی مطرح میکنند بسیار نامحتوا است. آنها عقاید خود را حقیقتی مطلق میدانند و تقریباً از آنها به عنوان طعمه ای برای به چالش کشیدن طرف مقابل استفاده می کنند.

در نهایت کسانی هستند که از سراشیبی های لغزنده می هراسند. این اتفاق زمانی رخ میدهد که شخص با اطلاعات معتبری روبرو میشود که با اعتقادات او در تناقض است. به این ترتیب از دنبال کردن مسیر امتناع میکند زیرا از چیزی که کشف خواهد کرد، می هراسد. کتاب هنر شفاف اندیشی ابزارهایی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا پرده از چشمانتان کنار بزنید و هوشمندانه‌تر بیندیشید.

چه چیزی موجب می‌شود سریع نتیجه گیری کنیم، به غلط ارزیابی کنیم و درحالی‌که باید بر همه چیز اشراف داشته باشیم، مدام خطا کنیم؟ چرا اغلب اوقات برخلاف علایقمان عمل می‌کنیم؟ دلیلش این است که ذهنمان این گونه برنامه ریزی شده است. اما قرار نیست همیشه اینطور باشد.

ما به‌ندرت جهان را آنگونه که واقعاً وجود دارد، می‌بینیم. قادر نیستیم شفاف بیندیشیم و باورهایمان را بر پایهٔ دروغ و فرضیاتی نامعتبر بنا می‌کنیم. اما با مطالعه و توجه به نکات ظریف و دقیق کتاب هنر شفاف اندیشی قادر خواهیم بود به این نابسامانی‌های ذهنی پایان دهیم. با روش‌هایی عملی آشنا می‌شویم تا دیگر گمراه نشویم، فریب نخوریم و از تله‌ها بگریزیم.

نقد کتاب هنر شفاف اندیشی پاتریک کینگ

کتاب هنر شفاف اندیشی پاتریک کینگ نگاهی ژرف به تمام خیالات واهی ما می اندازد و در نهایت قادر خواهیم بود برای همیشه از شر آنها خلاص شویم. انسانها به طور غریزی دارای ذهنی بسته هستند اما بحث کردن با آنها هم غیر ممکن نیست. اما گاهی اوقات دلبستگی بیش از حد به باوری وجود دارد که غلبه بر آن دشوار است.

در اینجا منطقه ای خطرناک داریم که توسعه می یابد چون برخی باورها به حدی برای ما مهم هستند که بخشی از هویت ما میشوند. هویت بسیار مهمتر از نفس است؛ شما میتوانید احساس غرورتان را که خدشه دار میشود بهبود بخشید، اما اگر هویتتان ضربه ببیند موجب میشود ارزش خودتان را زیر سؤال ببرید. بارزترین مثال مربوط به باورهای دینی است.

کاملاً درست است که بگوئیم مردم هویت خودشان را در ارتباط با این باورهای مختلف میدانند. در حقیقت حتی به روشی تبدیل میشود که با آن خودمان را معرفی میکنیم؛ من یک مسلمان یا مسیحی هستم و غیره. در صفحه 48 کتاب هنر شفاف اندیشی، پاتریک کینگ گفته است: كاملاً منصفانه است که فردی خودش را این گونه توصیف کند اما به نقطه ای میرسد که هویت شخصی فرد چنان در آن توصیفات گره میخورد که احساسات را تحت کنترل در می آورد و این امر، شاخص بسیار خوبی است.

زیرا اگر خودمان را با باوری که داریم توصیف کنیم، قرار نیست در موردش زیاد صحبت کنیم. این امر میتواند باوری که حقیقت مطلق است و همواره به همراه ذهن بسته می باشد را تغذیه کند. پیوند عاطفی با عقایدمان آنها را به حقایقی غیر قابل انکار تبدیل میکنند. در این هنگام است که خطرناک میشوند. هنگامی که باورهای ما احساسات ما را تحت اختیار در می آورند و ما آنها را حقیقت در نظر می گیریم، به تدریج به حذف، قضاوت یا نادیده گرفتن باورهای دیگران میپردازیم.

یک احساس برتری بی رویه به وجود می آید و در چنین شرایطی جایی برای حقایق واقعی، حتی حقایق قابل اثبات و عملی وجود ندارد. آیا مطلب نادرستی در این مورد وجود دارد؟ راستش نه. داشتن ایمانی قوی نسبت به امری، یا ایمان نسبت به اعتقاداتتان هیچ مانعی ندارد. هیچ مشکلی وجود ندارد که خودتان را با باورهایتان بشناسید. حتی مانعی وجود ندارد که از آنها به عنوان منبع آرامش عاطفی استفاده کنید. اما درک واقعی اهداف را به گونه ای غیرقابل باور دشوار می کند.

با خواندن کتاب هنر شفاف اندیشی پاتریک کینگ هوشمندانه تر، بهتر و سریع تر فکر کنید. روشن فکر کردن کلید حقیقت، حکمت و دانش است.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1462 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “هنر شفاف اندیشی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *