قانون ابوعلی سینا

قانون ابن سینا (nbookcity.com)

معرفی کتاب قانون ابوعلی سینا

کتاب قانون ابوعلی سینا (قانون ابن سینا) مهمترین و مفصل ترین و نیز مشهورترین اثر طبی و از جمله برجسته ترین کتاب های طبی شرق و غرب به شمار می رود. این کتاب از زمانی که تألیف شده تا نزدیک به هفت قرن در اروپا و هم اکنون نیز در مشرق زمین مورد استفاده شیفتگان علم طب بوده است. در مورد این که این کتاب چقدر با اهمیّت است به طور خلاصه باید چنین گفت که تعداد چاپ ها، ترجمه ها و حواشی و تعلیقات و شرح و اقتباس های بسیار زیاد است و همین موضوع نشان می دهد که ارزش جهانی این اثر چه مقدار است.

هر طبیبی که بخواهد بداند دانش ابن سینا در پزشکی به چه میزان بوده، فقط کافی است بخشی از گفته های او را با دانش امروز پزشکی مقایسه کند. در این زمان است که معلوم می شود که به درستی این شیخ بزرگ از نوابغ بزرگ جهان در علم پزشکی بوده است.

چکیده کتاب

کتاب قانون ابوعلی سینا مهم ترین تألیف طبی ابن سینا و دایره المعارفی عظیم در این علم است و یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کتاب‌های طبی اروپا در قرون وسطی بوده است. کتاب قانون بر کتاب “حاوی” رازی و کتاب “طب مالکی” اهوازی و حتی بر آثار جالینوس تفوق یافت و مدت شش قرن همة کتب پزشکی تحت تأثیر آن بود. قانون شامل پنج “کتاب” است که هر یک به چندین “فن”تقسیم شده است:کتاب اول، در امور کلیة طب؛ کتاب دوم، در ادویة مفرده؛ کتاب سوم( در سه مجلد)، در امراض جزویه ای که بر اعضای بدن از سر تا پا واقع می شود؛ کتاب چهارم، در امراض جزویه ای که مختص به عضوی نیستند؛ و کتاب پنجم، در ادویة مرکبه (قرابادین یا داروسازی). دورة 8 جلدی منتشره شامل 5 کتاب مذکور بعلاوة یک جلد نمایة موضوعی کتاب قانون است.

مروری بر کتاب 

قانون در طب یا به اختصار قانون، یکی از کتاب‌های ابن سینا در زمینهٔ پزشکی‌ست که نزدیک به هفتصد سال در مراکز علمی اروپا تدریس می‌شد و پس از کتاب مقدس دومین کتابی که در اروپا به چاپ رسید، کتاب قانون ابوعلی سینا بود. حتی در دوران کنونی نیز به عنوان بخش مهمی از طب کهن در مهم‌ترین مراکز و دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شود. اصل کتاب به زبان عربی نوشته شده‌است که چند صد سال به عربی تدریس میشد و سر انجام عبدالرحمن شرفکندی (هَه ژار) در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۶۰ شمسی، آن را به زبان فارسی ترجمه کرده‌است. این کتاب مهم‌ترین و مفصل‌ترین کتاب ابن سینا در طب و از اُمّهات کتب طبی در تمدن ایران پس از اسلام و از جمله مهم‌ترین آثار پزشکان دنیای قدیم است.

نقد کتاب قانون ابوعلی سینا

نام طب همیشه یادآور طبیبی نامدار و استادی بی بدیل در این عرصه بوده است و او کسی نیست جز شیخ الرئیس ابوعلی سینا و اثر ژرف و ماندگار وی در طب مزاجی و طبیعی که سالیان متوالی در بزرگ ترین مراکز علمی و پزشکی جهان، مدار تدریس در علم پزشکی بوده، و آن نیست جز شاهکار وی کتاب گران سنگ “قانون در طب”.  با نگاهی دقیق‌تر به ساختار کتاب، درمی‌یابیم که مهم‌ترین دلیل برتری این کتاب بر سایر کتب پزشکی عصر خود، نظم و طبقه‌بندی منحصر به فرد آن است. واقعیت این است که تا پیش از قانون، هیچ‌کدام از کتاب‌های پزشکی، ساختار منظم و منطقی آن را نداشتند. ابن‌ سینا این ساختار منطقی را از درهم‌آمیزی عصاره و اندیشه‌های دو دانشمند یونانی که آثار آن‌ها در قرون اولیه‌ی عالم اسلامی به عربی ترجمه شد، یعنی ارسطو و جالینوس پدید آورده است.

تعداد بازدید: 12,727 بارا

Ibn%20Sina%20 %D8%A7%D8%A8%D9%86%20%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7

عنوان کتاب: قانون (دوره هشت جلدی)

نویسنده: ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا (ابوعلی سینا)

مترجم: عبدالرحمان شرفکندی (هه ژار)

تعداد صفحات کتاب: 614، 383، 612، 456، 476، 622، 576 و 297 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 15.9، 10.7، 13.9، 10.9، 11.4، 15.4، 11.8 و 5.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

لینک دانلود کتاب حذف شد

نوشته‌های مشابه

اسپرم به یاخته های جنسی جانور نر می گویند که در غده های جنسی تولید می شود. اسپرم، یاخته جنسی جنس نر در بیشتر جاندارانی است که به روش جنسی بارور می شوند. اسپرم تک دسته است و برای تحرک خود فروکتوز را که در منی وجود دارد...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 517
علائم هر مرحله از حاملگی ۲ قلو ، خیلی زودتر و واضح تر از زمان رسیدن به سن طبیعی بارداری ، احساس می شوند و با تأکید بیشتری همراه هستند
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 856

5 پاسخ

  1. شروح قانون را باید به چند دسته تقسیم کرد: شروحی که بر کتاب یا بخشی از آن نوشته شده، خلاصه‌ها و گزارش‌هایی که از کتاب تهیه شده و البته این‌ها را باید در کنار ترجمه‌های متعدد آن قرار داد.

  2. درود و خداقوت ، لطف کنید لینک جدید کتاب های ه جلدی قانون را بزارید . سپاس از زحمات شما

    1. فایل های کتاب کیفیت لازم رو نداشتند، در حال بررسی و تلاش برای تهیه فایل پی دی اف با کیفیت مطلوب و قابل انتشار هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *