دره گل سرخ

آخرین ویرایش: 4 ماه قبل
دره گل سرخ (nbookcity.com)

دانلود کتاب دره گل سرخ

رمان دره گل سرخ (دره گل رز – برادران شیردل) آکنده از مفاهیمی همچون عشق، محبت، شجاعت، مبارزه با پلیدی ها است و نویسنده کتاب آسترید لیندگرن با خلاقیت اعجاب انگیز و پراحساس دنیای پس از مرگ را برای نوجوانان بیان کرده است. پیش از این، سریالی با اقتباس از همین رمان ساخته و در ایران هم از تلویزیون پخش شده است. لیندگرن در سال 2002 درگذشت و بعد از مرگش، دولت سوئد برای گرامیداشت خاطره او «جایزه یادبود آسترید لیندگرن» را بنیاد نهاد. این جایزه، که مبلغ آن بالغ بر 5 میلیون کرون سوئد است، بزرگترین جایزه نقدی جهان در رابطه با ادبیات کودک و نوجوان به حساب می آید.

چکیده کتاب

راوی کارل است و درباره برادرش یوناتان شیردل می گوید. پدر این دو پسر سال ها پیش به دریا رفته است و دیگر خبری از او نیست. کارل بیمار است و یوناتان و دیگران این را می دانند. مادر برای زن های همسایه خیاطی می کند و در گفت وگوی او با زن های دیگر کارل به طور اتفاقی متوجه بیماری لاعلاج خود و مرگ قریب الوقوعش می شود. یوناتان به او می گوید روح انسان بعد از مرگ به نانگیالا می رود که جایی در آن طرف ستاره هاست و همه آن جا سالم و زیبا و قوی هستند.

در خانه کارل و یوناتان آتش سوزی رخ می دهد و یوناتان برای نجات کارل، که پاهایش قادر به حرکت نیستند، به میان آتش می رود و جان خودش را از دست می دهد؛ درحالی که کارل را نجات داده است. دو ماه می گذرد و کارل متوجه می شود که یوناتان در نانگیالا در دره ای به نام دره گیلاس خانه ای دارد. یک روز کارل چشم باز می کند و خود را در دره گل سرخ کنار برادرش یوناتان شیردل می بیند؛ درحالی که می تواند راه برود. بعد از مدتی یوناتان به کارل می گوید که دره دیگری به نام گل سرخ وجود دارد که تنگیل ظالم بر آن حکومت می کند. یوناتان تصمیم می گیرد به دره گل سرخ برود و اوروار را از دست تنگیل و کاتلا نجات دهد.

بعد از چند روز کارل نگران می شود و سوار بر اسب به دنبال یوناتان می رود دو با مشکلات بسیاری رو در رو می شود و تجارب زیادی به دست می آورد. سرانجام یوناتان را در خانه پیرمردی به نام ماتیاس پیدا می کند. کارل و یوناتان شیردل بالاخره موفق می شوند اوروار را، که سال ها زندانی کاتلا (هیولایی ماقبل تاریخی) بوده است، فراری دهند. مردم دره گل سرخ با کمک یوناتان با تنگیل می جنگند و پیروز و آزاد می شوند. تنگیل و کاتلا می میرند. ماتیاس می میرد و یوناتان می گوید او به دنیای خوبی به نام ناگیمالا رفته است. یوناتان می گوید آتش کاملاً به او و کارل خورده است و به زودی آن ها هم به دنیای نانیمالا خواهند رفت.

بخشی از متن کتاب

می خواهم درباره برادرم، یوناتان، برایتان صحبت کنم. بله، درباره برادرم، یوناتان شیردل. آنچه می خواهم بگویم تقریبا مثل یک افسانه است. شاید هم کمی شبیه داستانهای ارواح باشد. با این همه، گرچه غیر از من و یوناتان کسی راجع به آن چیزی نمی داند، اما همه اش واقعیت دارد. اسم فامیل یوناتان، از اول “شیردل” نبود، بلکه شیر خالی بود، مثل مامان و من. اسم او یوناتان شیر بود. اسم من کارل شیر. مامان، زیگرد شیر. و اسم بابا، آکسل شیر بود. وقتی فقط دو سالم بود، بابا به دریا رفت و بعد از آن، دیگر ما چیزی در مورد او نشنیدیم. اما چیزی که الان می خواهم برایتان تعریف کنم این است که چطور شد برادرم، یوناتان، یوناتان شیردل شد.

نقد کتاب دره گل سرخ

دره گل سرخ بیشتر با نام سریال «برادران شیردل» برای بچه‌های ایرانی شناخته شده است. این سریال سال‌ها پیش در برنامه‌کودک پخش می‌شد که در همان زمان مورد استقبال بسیاری از نوجوانان قرار گرفت. این  داستان، رجعت ما انسان‌ها به نانگیالا است؛ جایی که آدم‌ها بعداز مرگ به آن می‌روند و در ذهن کودکانه‌ راوی داستان، نانگیالا نامیده شده است.  وقتی پسرک بیمار داستان به طور اتفاقی از بزرگ‌ترها می‌شنود که به زودی خواهد مرد با ترس، این موضوع را با برادرش یوناتان در میان می‌گذارد، اما او نه تنها برایش دلسوزی نمی‌کند؛ بلکه استقبال هم می‌کند و می‌گوید: چه خوب، کاش اول من می‌رفتم. پایه‌‌ رمان در ابتدا، حکایت از ترسیم جهانی غریب دارد اما جلوتر که می‌رویم، اتفاقات رمان، دریچه‌های دیگری را می‌گشاید و اتفاقا داستان را به زندگیِ این‌ جهانی نزدیک می‌کند.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 1,412 بار

Astrid%20Lindgren%20 %D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D9%84%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%B1%D9%86

عنوان کتاب: دره گل سرخ (برادران شیردل)

نویسنده: آسترید لیندگرن

مترجم: عزیزالله قوطاسلو

تعداد صفحات کتاب: 299 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

این پست صرفا جهت معرفی کتاب می‌باشد

نوشته‌های مشابه

آسترید لیندرگرن در کتاب داستان های امیل ماجراجویی‌هایی کودکی به نام امیل را روایت می‌کند. امیل پسربچه‌ای بازیگوش است که در روستای لونه بری زندگی می‌کند. امیل پنج ساله ظاهری همچون فرشته‌ها دارد اما همیشه جیغ و هورا می‌کشد و اصلا حرف گوش کن نیست...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 553
آسترید لیندگرن در کتاب سرزمین دور قصه زندگی پسری به‌نام بوویل هلم اولسون را روایت می‌کند که از پس از تولد مادر خود را از دست داده و به شیرخوارگاه سپرده می‌شود. بوویل در سن یک سالگی توسط زن و شوهری به نام ادلا و سیکستن به فرزندخواندگی قبول می‌شود. اما از آنجایی که ادلا...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 627

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *