کشکول شیخ بهایی

کشکول شیخ بهایی (nbookcity.com)

دانلود کتاب کشکول شیخ بهایی

کتاب کشکول شیخ بهایی یکی از مشهورترین آثار ادبیات فارسی است که مجموعه‌ای از مفاهیم اخلاقی و اجتماعی را در انواع قالب‌های نوشتاری شامل می‌شود.

مضمون‌های اخلاقی این کتاب به دلیل مباحث پرشمار کتاب متنوع است. شیخ بهایی برای رساندن مفهوم و پندهای مورد نظر خود از شعر، حکایت، آیات قرآن و احادیث استفاده کرده است. بخشی از این متون، به قلم نویسنده است و برخی دیگر از منابع و نوشته‌های دیگران آورده شده و گاهی نویسنده ‌شان ناشناس است. از آن جایی که شيخ بهائي یکی از شخصیت‌های همه‌فن‌حریف زمان خود بود و بر حوزه‌های گوناگون دانشی احاطه داشت، متونی باارزش و در عین حال خواندنی در کشکول خود گنجانده است.

چکیده کتاب

این کتاب پر از آداب و اصول اخلاقی، مفاهیم عرفانی و تفسیرهای قرآنی است که زیر نظر دانشمندی خوش‌ذوق و حکیمی عالم گردآوری شده است. کشکول شیخ بهایی بر نویسندگان بعدی خود تاثیر زیادی گذاشت و آن‌ها با الهام از این کتاب آثاری با عنوان کشکول و با پیروی از ساختار آن تهیه کردند. دانلود رایگان این اثر در شهر کتاب امکان‌پذیر است.

کشکول شیخ بهایی کشکولی جُنگ مانند از شیخ بهایی شامل شعرها و نثرهای مورد علاقه او است. برخی از این شعرها و نثرها از خود وی و برخی نیز گردآوری او از دیوان‌ها و کتاب‌های مورد علاقه‌اش هستند. مطالب این کتاب، مضامینِ دینی،  تاریخی، ادبی،  ریاضی و نجومی دارند. این مطالب اغلب بی‌هیچ نظم خاصی به دنبال هم آمده‌اند. با این حال این اثر بیش از سایر تالیفات وی خواننده را به ضمیر فکری شیخ بهایی نزدیک می‌کند.

بررسی آثار شیخ بهایی

شمار تالیفات شیخ بهایی به بیش از ۹۰ کتاب و رساله در زمینه‌ی سیاست، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر می‌رسد. یکی از آثار شیخ بهایی در زمینه‌ی فقه به استدلال درباره‌ی سنت شیعه و تفصیل احادیث و  اصطلاحات فقهی می‌پردازد و «مشرق‌الشمسین و اکسیر السعادتین» نام دارد. فصل طهارت این کتاب به قلم شیخ بهایی است. کتاب مهم دیگر او، «جامع عباسی» است که به عنوان اولین رساله‌ی علمی به زبان فارسی شناخته می‌شود و در طی چاپ‌های متوالی‌اش، با حاشیه‌نویسی بزرگان و عالمان شیعی بر محتوای ارزشمند آن افزوده شده است.

در کتاب «حبل‌المتین فی احکام احکام الدین » شیخ بهایی بیش از هزار روایت را شرح داده است و مفاهیم آن را تجزیه و تحلیل کرده است. « الاثنا عشریات » و «زبده الاصول » نیز از کتاب‌های مشهور شیخ بهایی هستند که مدت‌ها در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شدند. شیخ بهائی در علوم غریبه نیز شهرت بسیاری دارد. او در کشکول خود، علوم غریبه یا همان علوم خفیه و ارتباط آن با طلسمات و ارواح را شرح می‌دهد. کتاب‌های متعدد دیگری در این زمینه نیز به شیخ بهایی منسوب است که درباره‌ی اصالت آن‌ها شک و تردید وجود دارد.

یکی از این کتاب‌ها، فال‌نامه‌ای است که متفاوت با فال حافظ و مولانا است و با محاسبه‌ی حروف می‌توان به جواب رسید. از همین جاست که داستان‌های ساختگی بسیاری پیرامون قدرت ماورایی و رمز موفقیت او گفته شده است. افسانه هایی مبنی بر استفاده‌ی شیخ بهایی از طلسم برای نجات اصفهان یا با به‌کارگیری خواص اسماالله مشکلاتی را حل کرده است. از میان آثار شیخ بهایی در زمینه‌ی نجوم و افلاک می‌توان به کتاب «خلاصه‌الحساب» اشاره کرد که به زبان آلمانی نیز ترجمه شده است. «تشریح‌الافلاک» نیز یکی از مهم‌ترین آثار بهایی در این زمینه است که یکی از مباحث آن تعیین قبله است و برای اصلاح قبله‌ی محراب مساجد از آن بسیار استفاده می‌شد.

کتاب «بحرالحساب» هم رساله‌ای در باب ریاضی و جبر است و مدت مدیدی به عنوان کتاب مرجع تدریس می‌شده است.  شیخ بهایی در معماری و مهندسی نیز دستی بر آتش داشت. با این حال، درباره‌ی بخش زیادی از آثاری که به او نسبت می‌دهند، شک و شبهه هست. مشهورترین کار شیخ بهایی را می‌توان احداث «مادی‌ها» دانست که هم‌چنان تاامروز پژوهشگران بسیاری آن را مطالعه می‌کنند. با توجه به اقلیم گرم و خشک ایران، مسئله‌ی آب همیشه دغدغه بوده است. آب زاینده‌رود برای اصفهان منبع آبی مناسبی بود که بر سر نحوه‌ی استفاده و چگونگی مدیریت آن جنگ و جدل‌های مفصلی سرمی‌گرفت.

 شیخ بهایی با تقسیم آب رودخانه به هفت قسمت متناسب با محلات مختلف اصفهان و روستاهای مجاور این مشکل را حل کرد. رساله‌ی «موش و گربه» اثری به زبان فارسی از شیخ بهایی است که آن را به تاثیر از «عبید زاکانی» نوشت و در قالب یک داستان خواندنی، پند و اندرزهای خود را به گوش خواننده می‌رساند.

تعداد بازدید: 7,620 بار

Baha al din al Amili %D8%B4%DB%8C%D8%AE %D8%A8%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C

عنوان کتاب: کشکول

مجموعه ای از شعر و نثر

نویسنده: شیخ بهایی

بهاءالدین محمد بن حسین عاملی

مترجم: بهمن رازانی

تعداد صفحات کتاب: 674 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.77 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

از آنجا که عشق امری شهودی و جوشیدنی است، اگر خواننده تاکنون تجربه‌ای از آن نداشته، حتی اگر با تأملی درخور مطالعه‌ی کتاب را به پایان برد، در نخواهد یافت که عشق چیست، اما به روشنی خواهد فهمید که چه...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 452
سارایوو از بسیاری از جهات، شهرِ منحصر به‌فردی است، جلوه اصلی این انحصار در مواجهه میراث تاریخی، تمدنی و دینی این شهر با آرایش جمعیتی آن است. تمدن بوسنی، تمدنی یگانه است که بعد...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 85

4 پاسخ

  1. باسلام ،کیفیت کتاب کشکول دانلود پی دی اف بسیارپایین هستش.لطفادرستش بکنید.باتشکر

    1. سلام بر شما، در لیست کتاب های در دست ویرایش قرار گرفت ممنون از اطلاعتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *