نبرد برای سارایوو

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
نبرد برای سارایوو (nbookcity.com)

دانلود کتاب نبرد برای سارایوو

کتاب نبرد برای سارایوو روایت شقاوت تاریخی صرب‌ها و قهرمانی مسلمانان بوسنی به قلم کریم لوچارویچ است.

خاطرات از زبان یک فرمانده مسلمان در حدود ۳۰ اپیزود مختلف روایت می‌شود. طبعا همه داستانِ جنگ و کشت و کشتار است. در این بین اشاره ای به ماجرای معروف جنگ بوسنی، یعنی”تجاوز سازمان یافته” هم می‌کند. متن شیواست، گیراست، و حشو و اضافه ندارد. ترجمه خیلی عالی و روان است و اصلا خسته کننده نیست.

از جنایات صرب‌ها زیاد گفته شده اما از مقاومت مسلمانان بوسنی بسیار کم! درس‌هایی که از مطالعه کتاب نبرد برای سارایوو خواهید آموخت، عبارتند از:

  • با دستان خالی و بدون شهامت با دشمن مذاکره کردن، یعنی نابودی و مرگ ذلیلانه! برای زندگی در دنیای وحشی این زمانه باید قوی باشی وگرنه به تو تجاوز می کنند و بعد سرت را می برند و بر پیکرت قهقهه مستانه می زنند.
  • غربی ها مسلمانان را تحریم تسلیحاتی کردند و برای صرب‌ها ضرب الاجل تعیین کردند تا ریشه مسلمانان را در قلب اروپا با یک نسل کشی سیستماتیک بزنند (توافقی نانوشته و پنهان) و در عین حال به مسلمانان کمک های انسانی می رساندند… تهوع از این همه قساوت، تزویر و ریاکاری…
  • بیشترین سهم دشمن و متجاوز از قساوت و… به خاطر ترس و عافیت جویی طرف مظلوم می باشد. هرچه بیشتر کوتاه بیایی و مسالمت بجویی، تو را خوارتر و سخت‌تر می کشند و به بند می کشند…
  • حقوق بشر و… ماسکی است مزورانه برای پوشاندن قساوت، سلطه طلبی و نژادپرستی قومی و عقیدتی غربی ها (اروپا وامریکا)… جنایات صرب‌ها در بوسنی در قلب اروپا و مواضع غرب نسبت به طرف ظالم و مظلوم موید این نکته است.
  • اگر اهل مقاومت و صبر باشی و مجاهدت کنی، هر دشمنی دیر یا زود به زانو در می آید.

خلاصه کتاب

سعید عابدپور (مترجم) در مقدمه خود آورده است: کتاب نبرد برای سارایوو، نوشته کریم لوچارویچ ملقب به «دکتر» از فرماندهان مقاومت سارایوو در طی دوران تجاوز به این شهر، بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ میلادی است. این کتاب حوادث نخستین و سخت ترین سال جنگ، یعنی سال ۹۲ میلادی را در سارایوو و مناطق دیگر روایت می‌کند. روایت‌های این کتاب از جنگ واقعی هستند.

روایت مردمی که ناگهان در مقابل تجاوز صربی قرار گرفتند و برای دفاع و مقاومت دست به خلق حماسه ها زدند. برای من که در جریان بحران بوسنی نخستین بار در سال ۱۳۷۳ برای ثبت اخبار و رویدادهای جنگ به این کشور آمدم و اکنون بیش از دو دهه در این سرزمین به سر می‌برم، بسیاری از شخصیت‌های این کتاب واقعی هستند و  با برخی از آنها دوست هستم.

چگونه می‌توان نام بزرگ مردانی راکه با دست خالی در مقابل ارتش و شبه نظامیان صرب ایستادند، فراموش کرد؟ نام افرادی چون: صفت، مویو، ممکو، مصطفی، ژوتی عصمت، رامیز و صدها نفر دیگر. این مردان تاریخ مقاومت سه و نیم ساله سارایوو تحت محاصره صرب‌ها را شکل داده اند و چگونه می‌توان نامی از آلمیر، حافظ قرآن و درویش و ده‌ها صوفیِ جانباز دیگر نبُرد که شجاعانه در میدان نبرد قهرمانانه جان دادند.

محاصره سارایوو، طولانی‌ترین محاصره پایتخت یک کشور در تاریخ مدرن جنگ‌هاست که در جریان جنگ بوسنی اتفاق افتاد و ۱٬۴۲۵ روز به‌طول انجامید. در مجموع ۱۳٬۹۵۲ نفر (شامل ۵٬۴۳۴ غیرنظامی) در جریان محاصره کشته شدند. اگر به ادبیات جنگ علاقه‌مند هستید، این کتاب برای شما جذاب است. همچنین اگر دوست دارید روایت‌های واقعی از دوران جنگ و تاریخ کشورهای دیگر را بخوانید، کتاب نبرد برای سارایووا را انتخاب کنید.

بخشی از متن کتاب

تا فردا امکان داشت چتنیک‌ها به دوبرینیا حمله کنند. در اداره هواشناسی به مقر پلیس نظامی رفتم. روی نیکمت پارک نشستم. تکه چوبی برداشتم و سعی کردم نقشه ورود به دوبرینیا را بکشم. برای من روشن بود که باید بالای تپه مویمیلو برویم؛ تپه ای که آزادش کردیم و از آنجا به دوبرینیا برویم. این تنها راه و بسیار خطرناک بود. چتنیک‌ها مویمیلو را زیر آتش مداوم قرار داده بودند. برای آنها روشن بود که ما از کجا می‌توانیم به دوبرینیا کمک کنیم.

مین‌های بسیاری هم در مویمیلو کار گذاشته بودند. در روز نمی‌توانستیم خود را از تک تیراندازهای صرب مخفی کنیم. شب‌ها هم در مویمیلو خمپاره شلیک می‌کردند، البته شب تنها راه نجات ما بود. آن شب بعد از نشست با رئیس جمهور، نبایستی منتظر می‌شدیم. سی نفر جوان شجاع و ورزیده برای این کار کافی بود. سی جوانی که با پانصد رزمنده برابری می‌کردند. دستور دادم تا نیروهای زبده جوان را از گروهان حمله انتخاب کنند.

وقتی نیروها جمع شدند، گفتم: «چتنیک‌ها وارد محله فرودگاه شدند. خودتان می‌دانید چه بلایی بر سر زنها و بچه‌ها آوردند. حالا نوبت دوبرینیا است. این محله از همه طرف در محاصره است. مطمئن هستم که چتنیک‌ها هر کاری خواهند کرد تا فردا پیش از صبح وارد این محله شوند. فقط ما می‌توانیم به دوبرینیا کمک کنیم و نه هیچ کس دیگر. همه چیز روشن است، در این عملیات فقط داوطلب‌ها می‌توانند بیایند، چون خیلی‌ها برنمی گردند.

من یکی از این داوطلبان هستم. کی میخواهد به دوبرینیا برود؟ دست‌ها بالا رفت. یکی یکی از صف خارج شدند. تعدادشان ۲۶ نفر بود. من بیست و هفتمین نفرشان بودم. دستور دادم تا بهترین سلاح‌ها را جمع کنند. برای مدت کوتاه در یک محل ده مسلسل، پنج خمپاره، چند بازوکا، تفنگ‌های تک تیرانداز برای تیراندازی شب، صندوق‌های خمپاره، بازوکا و مهمات کافی برای سه روز جنگ جمع شد.

ما سه روز، نبرد با دشمن بسیار قوی‌تر از خودمان داشتیم. به اندازه دو برابر تجهیز شدیم. برخی از رزمندگان، هم مسلسل، تفنگ تک تیرانداز و هم مهمات ذخیره و غذا برداشتند. ممکو دو صندوق مهمات برای مسلسلش و پانصد تیر برای تفنگ تک تیراندازش برداشت؛ کوله ها بر پشت، بمب‌های دستی، کیف‌های دستی پر از غذا، جلیقه های ضد گلوله، کلاه خود و تجهیزاتی…

نقد کتاب نبرد برای سارایوو

در کتاب نبرد برای سارایوو با خاطرات کریم لوچارویچ آشنا می‌شویم. او که لقب دکتر داشت، از فرماندهان مقاومت در زمان حمله به شهر سارایوو در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ است. این کتاب، روایت‌های واقعی مردمی است که ناگهان خود را در معرض حمله‌های صرب‌ها می‌بینند و باید با دست‌های خالی دفاع کنند. کتاب پیش رو، ماجراهای سخت‌ترین و پیچیده‌ترین سال محاصره پایتخت بوسنی را مرور می‌کند.

خاطرات رزمندگانی که با دست خالی در برابر نصف اروپا ایستادند و طولانی‌ترین محاصره نظامی تاریخ را با شکست مواجه کردند. کتاب حاضر پیش از این به هفت زبان دیگر ترجمه شده بود. یکی از تفاوت های اصلی این کتاب با کتاب های دیگر این حوزه، نقل رشادت ها و مجاهدت های رزمندگان مسلمان و تاثیر آنها در تغییر روند جنگ بوسنی به نفع تمامیت ارضی بوسنی و هرزگوین است.

بیشتر کتاب های مرتبط با جنگ بوسنی روایت ظلم هایی است که توسط چتنیک ها بر مسلمانان گذشته است. نویسنده کتاب نبرد برای سارایوو علاوه بر نقل جنگ و گریزهای سال اول جنگ نگاهی تحلیلی و موشکافانه به اوضاع منطقه و اروپا و حتی تاریخ بالکان دارد و هویت مسلمانان این منطقه را در گذر زمان یادآوری می کند.

دقت نظر کریم لوچارویچ و قدرت تصمیم‌ گیری در لحظه او تأثیر به‌سزایی در نتایج و سرنوشت دفاع از شهر داشته است. سارایوو از بسیاری از جهات، شهرِ منحصر به‌فردی است، جلوه اصلی این انحصار در مواجهه میراث تاریخی، تمدنی و دینی این شهر با آرایش جمعیتی آن است. تمدن بوسنی، تمدنی یگانه است که بعد از جنگ نیز در منظر نظامی در خاطره‌ها خواهد ماند.

کتاب نبرد برای سارایوو روایت وقایعی است که بعدها به یکی از موفق‌ترین عملیات‌های نظامی تبدیل شد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 85 بار

Kerim%20Lucarevic%20 %DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85%20%D9%84%D9%88%DA%86%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%86

عنوان کتاب: نبرد برای سارایوو

نویسنده: کریم لوچارویچ

مترجم: سعید عابدپور

تعداد صفحات کتاب: 146 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 12.39 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

ژان پل سارتر؛ نویسنده، منتقد و فیلسوف فرانسوی، در سال ۱۹۰۵ در پاریس متولد شد و سال ۱۹۸۰ از دنیا رفت. در دوران زندگی سارتر، ادبیات فرانسه از دو جنگ جهانی، تجربه فاشیسم و کمونیسم...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 453
گریس با جست‌ و جوی خود، به داستان زنی فوق‌ العاده می‌رسد که با گذشت دهه‌ها در پاریس، لندن، مونت کارلو و نیویورک الهام‌ بخش یکی از بزرگ‌ترین عطرسازان پاریس بوده و توانسته با سه عطر محبوب و پرفروش جاودانه شود...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1820

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *