آس و پاس ها

آس و پاس ها (nbookcity.com)

دانلود کتاب آس و پاس ها

کتاب آس و پاس ها در پاریس و لندن درباره‌ی زندگی جورج اورول در سال‌های جوانی است. زمانی که او در تلاش برای نویسنده‌ شدن در دو کلان شهر لندن و پاریس زندگی می‌کرد. این کتاب شرح محل زندگی اورول و شرایط مردم فقیر است. اورول در کتاب آس و پاس‌های پاریس و لندن درباره‌ی فقر حرف می‌زند اما این فقر دو وجه دارد؛ وجه مالی و وجه معنوی…

جورج اورول در این دوران به دو چیز نیاز داشته است، اولی کمی پول و دومی یک دوست… او در زندگی‌اش در فرانسه روزی شش فرانک درآمد داشته است و این مقدار برای خرید کمی غذا کافی و هزینه‌ی محل اقامت شپش‌ زده‌ اش کافی بوده است.بخش دوم کتاب درباره‌ی زندگی اورول در لندن است. او که در خانواده‌ای از طبقه‌ی متوسط به دنیا آمده بود، به زندگی در فقر عادت داشت اما لندن او را درگیر اتفاقاتی می‌کند که خارج از توانایی اوست…

چکیده کتاب

در این کتاب که اولین بار در 1933 منتشر و تا سال 1982 مکرر تجدید چاپ شده است زندگی مشقت بار و فقر دلخراش طبقات محروم لندن و پاریس با قلم موشکافی توصیف شده است (این اولین اثر نویسنده با نام مستعار جورج اورول و چنان او را به این نام مشهور کرد که تا آخر عمر جز اطرافیان نزدیک کسی نام حقیقی وی را نمی‌دانست). شاید خواندن این اثر ساده و خالی از هرگونه عبارت پردازی از دو جهت مفید و با ارزش باشد.

زیرا اولاً نشان می‌دهد که در اوج استعمار انگلیس و فرانسه، که آفتاب در سرزمین‌های آنان غروب نمی‌کرد، با اینکه ثروت تمام مستعمرات برای خرج شدن در خود انگلیس و فرانسه به غارت می‌رفت چه مردمان محروم و فقیری در آن دو کشور وجود داشته و چگونه با زندگی نکبت بار و طاقت فرسا و غیرانسانی دست به گریبان بودند. ثانیاً کتاب آس و پاس ها نمایانگر نقطه آغاز تحول و انقلاب فکری جورج اورول است که با دیدن ستمگری‌های دولت استعماری از آنان روگردان شد و به سوسیالیسم و طرفداری از طبقه محروم اجتماع رو آورد.

اما جورج اورول گرچه سوسیالیست و طرفدار و مدافع طبقه محروم است، هرگز با کمونیسم سرآشتی ندارد و مخالف سرسخت این مرام به شمار می‌آید. خمیر مایه دو کتاب عمده او نام های قلعه حیوانات و 1984 (که هردو به فارسی ترجمه شده‌اند) در مخالفت با رژیم ذکور است. به منظور نمایاندن قدرت تخیل و آینده نگری جوج اورول ذکر این نکته جالب توجه است که دیوید گودمن، زیست شناس روانکاو و آینده شناس آمریکایی طی مقاله ای که در فصل مربوطه “آینده” در سالنامه آمریکایی به چاپ رسیده است می‌نویسد جرج اورول در کتاب 1984 بالغ بر 137 مورد علمی و سیاسی پیش بینی کرده که تاکنون 100 مورد آن‌ها به واقعیت پیوسته و جامه عمل پوشیده است.

بخشی از متن کتاب

آدم‌های عجیب و غریبی در هتل پیدا می‌شدند. کلا حومه‌ی پاریس پاتوق آدم‌‌های عجیب و غریب است؛ آدم‌هایی نیمه دیوانه و گرفتار تنهایی که دیگر تلاش هم نمی‌کنند عادی یا محترم باشند. فقر آن‌ها را از قید و بند آداب معاشرت رها کرده، همان‌طور که پول آدم‌ها را از قید و بند کار رها می‌‌کند. زندگی بعضی از مستاجر‌های هتل ما آن‌قدر غریب بود که قابل وصف نیست. مثلا آقا و خانم روژیه، زوج چیر کوتوله و ژنده‌پوشی که کار و کاسبی جالبی داشتند. آن‌ها در بلوار سن میشل کارت پستال می‌فروختند و به مشتری‌ها می‌گفتند داخل پاکت‌ عکس‌‌های مستهجن است، اما در واقع عکس‌های قلعه‌ای در کنار رود‌خانه‌ی لوآر بود.

خریدار‌ها وقتی متوجه می‌شدند که دیگر خیلی دیر شده بود و طبعا هیچ‌وقت هم شکایت نمی‌کردند. روژیه‌ها از این راه حدود صد فرانک در هفته در می‌آوردند، گرچه خصلت‌شان باعث می‌شد همیشه نیمه گرسنه و نیمه مست باشند. اتاقشان آن قدر کثیف بود که بوی گندش تا طبقه‌ی پایین می‌آمد. مادام ف. می‌گفت چهار سال است که هیچ‌کدام از روژیه‌ها لباسشان را در نیاورده‌اند. خیلی‌های دیگر هم بودند که زندگی‌هایشان همین‌قدر عجیب و غریب بود: موسیو ژوله، اهل رومانی، که یک چشمش شیشه‌ای بود اما انکار می‌کرد.

اگر آدم وقت داشت و زندگی‌نامه‌ی بعضی از آن‌ها را می‌نوشت، کار مفرحی می‌شد. این که سعی می‌کنم آدم‌های محله‌مان را توصیف کنم صرفا از سر کنجکاوی یا جالب بودن‌شان نیست، بلکه به این دلیل است که آن‌ها بخشی از داستان من هستند. من درباره‌ی فقر می‌نویسم و اولین برخوردم با فقر در این محله بود. این محله، با کثیفی‌ها و زندگی‌ها غیرعادی‌اش، پیش از هر چیز یک کلاس درس درباره‌ی فقر بود و بعد هم محیطی که تجربیات خود من در آن شکل می‌گرفت. به این دلیل است که سعی می‌کنم تصویری حدودی از زندگی در آن‌جا بسازم.

نقد و بررسی کتاب آس و پاس ها در پاریس و لندن

کتاب آس و پاس‌ها در پاریس و لندن نخستین رمان تکمیل شده توسط جورج اورول انگلیسی برای نخستین بار در سال 1933 منتشر شد. این رمان یادداشت‌ها و خاطرات نویسنده درباره فقر در دو شهر لندن و پاریس است. کتاب حاضر از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ بخش اول درباره‌ی قفر مطلق در پاریس است و بخش دوم کتاب درباره‌ی تجربه‌ی کار اجباری در آشپزخانه‌ های شهر لندن است. اورول در هر دو بخش این کتاب درباره‌ی شرایط زندگی و اجتماعی پاریس و لندن توضیح می‌دهد. pdf این کتاب برای کاربران vip شهرکتاب از همین صف قابل دانلود می باشد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 2,893 بار

George Orwell جرج اورول1

عنوان کتاب: آس و پاس ها

نویسنده: جرج اورول

مترجم: اکبر تبریزی

تعداد صفحات کتاب: 269 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.49 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

این رمان، حال و هوای مأیوس کنندهٔ انگلستان پیش از جنگ را با اوضاع پس از جنگ مقایسه می کند. مرد میانسالی به یک باره از زندگی روزمره اش خسته شده و برای تنفس هوایی تازه، یاد ایام کودکی می کند. سیر زندگی مرد از کودکی تا بزرگسالی از زبان خودش و تصمیمی که می گیرد و ادامه ماجرا ...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2367
جورج اورول در این رمان بسیار ماهرانه استبداد و خفقان را به تصویر کشیده و انگشت انتقادش را سرسختانه به سوی امپراطوری بریتانیا گرفته است. او ترس را هم در قهرمان داستانش ماهرانه پررنگ کرده است. با یک لکه مادرزادی روی صوتش که همیشه باعث شرمساری او است و اعتماد به نفسش را می‌گیرد.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1939

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *