برگزیده اشعار مهدی اخوان ثالث

آخرین ویرایش: 2 هفته قبل
گزیده اشعار مهدی اخوان ثالث (nbookcity.com)

دانلود کتاب برگزیده اشعار مهدی اخوان ثالث

برگزیده اشعار مهدی اخوان ثالث به انتخاب مرتضی کاخی است که با عنوان سر کوه بلند چاپ شده است.

یکی از شاعران معاصر ایرانی مهدی اخوان ثالث است که اهل مشهد است و با سبک نو شعرهایی زیبا دارد که با مضامین گوناگونی قابل تقسیم بندی هستند. برای بسیاری از افراد که به دنبال عکس های ناب برای پروفایل هستتد، اشعار عاشقانه و کوتاه اخوان ثالث بهترین انتخاب به شمار می آیند.

زندگی اخوان ثالث پر از اتفاقات تلخ و البته شیرین بوده است او شعرهای بسیار زیبایی را به سبک های متفاوت سروده است.  اخوان ثالث شاعری حماسی بود که سنت و تجدد را پیوند زد و به باز تعریف از شعر پرداخت.

بخشی از شعرهای این شاعر گرانقدر:

بیا بنگر، چه غمگین و غریبانه / در این ایوان سرپوشیده / وین تالاب مالامال / دلی خوش کرده ام با این پرستوها و ماهی‌ها / و این نیلوفر آبی و این تالاب مهتابی / به دیدارم بیا، ای هم گناه، ای مهربان با من / شب افتاده ست و من تاریک و تنهایم / در ایوان و در تالاب من دیری ست در خوابند / پرستوها و ماهی‌ها و آن نیلوفر آبی /  بیا ای مهربان با من! /  بیا ای یاد مهتابی

سلامت را نمی‌خواهند پاسخ گفت / سرها در گریبان است / کسی سربر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را / نگه جز پیش پا را دید نتواند / که ره تاریک و لغزان است / وگر دست محبت سوی کس یازی / به اکراه آورد دست از بغل بیرون / که سرما سخت سوزان است…

نفس کز گرمگاه سینه می‌آید برون ابری شود تاریک / چو دیوار ایستد در پیش چشمانت / نفس کاین است پس دیگر چه داری چشم / زچشم دوستان دور یا نزدیک / مسیحای جوان مرد من ای ترسای پیر پیرهن چرکین / هوا بس ناحوانمردانه سرد است…آی… / دمت گرم و سرت خوش باد / سلامم را تو پاسخ گوی در بگشای!

در مورد نویسنده

مهدی اخوان ثالث متولد ۱۰ اسفند ماه سال ۱۳۰۷ در مشهد است و در تاریخ ۴ شهریور ماه ۱۳۶۹ در تهران درگذشت. او را باید یکی از شاعران پرآوازه و موسیقی‌پژوه ایرانی به شمار آورد. باید بدانید که نام و تخلص او در اشعارش م. امید است. 

در مورد مهدی اخوان ثالث و شعرهای او باید گفت که اشعار او تم اجتماعی دارند و گاه حوادث زندگی مردم را به تصویر می کشند؛ به علاوه این که دارای لحن حماسی آمیخته با صلابت و سنگینی شعر خراسانی و در عین حال در بردارنده ترکیبات نو و تازه هستند.

باید این نکته را ذکر کرد که مهدی اخوان ثالث در سبک شعری کلاسیک فارسی بسیار توانا بود و در ادامه به شعر نو هم گرایش پیدا کرد. به این ترتیب هم از وی اشعاری در هر دو سبک به جای مانده‌است. 

گفتنی است که آشنایی به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقایی هم از جمله هنرهای او به شمار می آید.

کتاب های پیشنهادی

کتاب سر کوه بلند (برگزیده اشعار)

عنوان کتاب: سر کوه بلند (برگزیده اشعار)

برگزیده اشعار مهدی اخوان ثالث

شاعر: مهدی اخوان ثالث (م امید)

به انتخاب مرتضی کاخی

تعداد صفحات کتاب: 99 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.4 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 86
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 18 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

2 پاسخ

  1. متاسفانه کتاب مورد نظر دانلود نشد اگر وجهی لازم پرداخت بشه باید اطلاع رسانی کنید در هر صورت من به موضوع مورد نظرم که همانا اشعار این شاعر بزرگ کشورم بود دست نیافتم اما تبلیغات به وفور یافت گردید !!!!!!!

    1. با سلام. دکمه دانلود رایگان این کتاب در همین صفحه زیر عکس قرار گرفته است و هیچ گونه تبلیغی در سایت شهرکتاب قرار ندارد! احتمالا شما با فیلترشکن وارد شده اید و تبلیغات اپ خودتان را مشاهده می کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *