جاذبه و دافعه علی

جاذبه و دافعه علی (nbookcity.com)

دانلود کتاب جاذبه و دافعه علی

کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) یکی دیگر از آثار معروف استاد شهید مرتضی مطهری است.

شخصیت افراد از نظر عکس العمل سازی در روحها و جانها یکسان نیست . به هر نسبت که شخصیت حقیرتر است کمتر خاطرها را به خود مشغول می‌دارد و در دلها هیجان و موج ایجاد می کند و هر چه عظیمتر و پرنیروتر است خاطره‌ انگیزتر و عکس العمل سازتر است ، خواه عکس العمل موافق یا مخالف. شخصیت عظیم امیرالمومنین(ع) وسیع تر و متنوع تر از آن است که یک فرد بتواند در همه جوانب و نواحى آن وارد شود. یکى از جوانب وجود این شخصیت عظیم, ناحیه تإثیر او بر روى انسان ها به شکل مثبت یا منفى است. در این کتاب درباره اش گفتگو شده است.

خلاصه کتاب

کتاب جاذبه و دافعه علی مجموعه‌ای است از چهار سخنرانی که در روزهای 18 تا 21 ماه مبارک رمضان سال 1348 در حسینیه ارشاد ایراد شده است و مشتمل است بر یک مقدمه و دو بخش. در مقدمه کلیاتی درباره جذب و دفع به طور عموم و جاذبه و دافعه انسانها به طور خصوص بحث شده است.

در بخش اول، جاذبه علی (ع) ـ که همواره دلهایی را به سوی خود کشیده و می کشد ـ و فلسفه آن و فایده و اثر آن، مورد بحث قرار گرفته است. در بخش دوم، دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به سختی طرد می کرد و دور می انداخت، توضیح و تشریح شده است و ثابت گردیده که علی(ع) دو نیرویی بوده است و هرکس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد باید دونیرویی باشد.

در این کتاب کوشش شده تا حدالامکان نشان داده شود جاذبه علی چه افرادی از چه طرازی را جذب می کرد و دافعه او چه سنخ افرادی را طرد می نمود.

بخشی از متن کتاب

معروف است که یکی از شاگردان بوعلی سینا به استاد می گفت اگر تو با این فهم و هوش خارق‌العاده مدعی نبوت شوی، مردم به تو می گروند، و بوعلی سکوت می کرد. تا در سفری در فصل زمستان که باهم بودند، سحرگاه بوعلی از خواب بیدار شد و شاگرد را بیدار کرد و گفت: تشنه‌ام، قدری آب بیاور. شاگرد تعلّل کرد و شروع کرد به عذر تراشیدن. هرچه بوعلی اصرار کرد، شاگرد حاضر نشد در آن زمستان سرد بستر گرم را ترک کند. در همین وقت فریاد مؤذن از بالای مأذنه بلند شد که «اَللّه‌ُ اَکبَرُ، اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّه‌ُ، اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدا رَسولُ اللّه‌ِ» .

بوعلی فرصت را مناسب دید که جواب شاگرد را بدهد. گفت: تو که مدعی بودی اگر من ادعای پیغمبری کنم مردم ایمان خواهند آورد، اکنون ببین فرمان حضوری من به تو که سالها شاگرد من بوده‌ای و از درس من بهره برده‌ای آنقدر نفوذ ندارد که لحظه‌ای بستر گرم را ترک کنی و آبی به من بدهی، اما این مرد مؤذن پس از چهارصد سال فرمان پیغمبر را اطاعت کرده، از بستر گرم خارج شده و رفته بر روی این بلندی و به وحدانیت خدا و رسالت او گواهی می دهد. ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا!

نقد کتاب جاذبه و دافعه علی

قانون «جذب و دفع» یک قانون عمومی است که بر سرتاسر نظام آفرینش حکومت می کند. از نظر جوامع علمی امروز بشر مسلّم است که هیچ ذره‌ای از ذرات جهان هستی از دایره حکومت جاذبه عمومی خارج نبوده و همه محکوم آنند. از بزرگترین اجسام و اجرام عالم تا کوچکترین ذرات آن دارای این نیروی مرموز به نام نیروی جاذبه هستند و هم به نحوی تحت تأثیر آن می‌باشند.

کتاب جاذبه و دافعه علی، همچون اغلب آثاری که پس از شهادت استاد مطهری منتشر شده توسط آقای دکتر علی مطهری عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران تنظیم شده و همچنین از مجموعه کتاب‌های منشر شده توسط انتشارات صدرا است.

تعداد بازدید: 461 بار

Morteza%20Motahhari%20 %D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C%20%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%DB%8C 1

عنوان کتاب: جاذبه و دافعه علی

نویسنده: استاد شهید مرتضی مطهری

تعداد صفحات کتاب: 114 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.3 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

کتاب وقتی از عشق حرف می زنیم مجموعه ای از گزیده ی داستان های ریموند کارور است و نام کتاب نیز از نام یکی از مطرح ترین داستان های کارور برداشته شده است. سبک نوشتار کارور و...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 1188
بالداچی با شخصیت پردازی قوی داستانی پر تنش و جذاب خلق کرده و با اتصال نقاط بحرانی و حساس به داستان یک اثر پیچیده و پر از علامت سوال را به نگارش درآورده است. اگرچه کتاب‌های بالداچی در ژانر جنایی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 369

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *