جنگ و صلح جلد اول

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
جنگ و صلح جلد اول (nbookcity.com)

دانلود کتاب جنگ و صلح جلد اول

کتاب جنگ و صلح (جلد اول) شاهکار لئو تولستوی و از آثار برتر ادبیات داستانی جهان است که به بررسی حمله ناپلئون بناپارت به روسیه و مقاومت روس‌ها در برابر ارتش فرانسه می‌ پردازد.

قهرمان واقعی این کتاب ملتی‌ ست که در مقابل ارتش متجاوز و نیرومند ناپلئون از وطن خود دفاع می‌کند. تصویری شایسته از آوردگاه زندگی و حیات بشری در کره‌ خاکی و قلم سحرانگیز تولستوی که با توصیف یگانه‌ نقاط ضعف شخصیت‌های رمانش بر پیچیدگی‌های روابط انسانی صحه می‌گذارد. لئو تولستوی در این کتاب شرح‌ حال پنج خانواده‌ی روسی به نام‌های واسیلی کوراگین، کنت رستوف، کنت بزوخف، کنت بالکونسکی بزرگ و آنا میخاییلونا، در زمان حمله‌ی ناپلئون به روسیه و جنگ و آتش‌سوزی در مسکو را روایت می‌کند.

خلاصه کتاب

شخصیت ‌پردازی قهرمان‌های بسیار زیاد این رمان برجسته با جزئیات و زیبایی حکایت از توانایی تولستوی در نوشتن یک شاهکار ادبی دارد. «استراخوف» منتقد روسی که از دوستان تولستوی نیز هست، درباره جنگ و صلح جلد اول این‌ گونه بیان کرده است: «جنگ و صلح، تصویر کاملی از زندگی بشری است. تصویر کاملی از روسیه آن زمان است، تصویر کاملی از همه‌ چیزهایی است که در آن‌ها، مردم سعادت و عظمت، اندوه و خواری خود را می‌یابند. این است جنگ و صلح». این رمان چه به لحاظ ادبی و چه به لحاظ تاریخی جز ارزشمندترین رمان‌های جهان است.

جنگ و صلح در بستر دو جنگ بزرگ (1812 و 1805 م.) بین روسیه تزاری و ارتش فرانسه به سرکردگی ناپلئون بناپارت روایت می‌شود. این کتاب دو بخش دارد که هم‌زمان پیش می‌ روند: جنگ و داستان خانوادگی. داستان جنگ و صلح در یک مجلس اشرافی آغاز می‌شود که در آن صحبت از حمله قریب‌الوقوع ناپلئون به روسیه است. در حقیقت شخصیت‌های اصلی رمان حاضر اشراف هستند و سرگذشت شخصیت‌ها درهم‌ تنیده پیش می‌رود. این داستان یک شخصیت اصلی ندارد. پرنس آندره‌ی بالکونسکی یکی از شخصیت‌های اصلی داستان است که در ابتدای داستان با همسر زیبا و نجیب خود لیزا در انتظار فرزندی هستند.

او همسرش را نزد پدر سخت‌گیر خود و خواهرش ماریا می‌گذارد و خود به جنگ می‌رود. همسرش بر سر زایمان از دنیا می‌رود و پسری به دنیا می‌آورد که نام او را نیکولای می‌گذارند. آندره‌ی یکی از سرداران پرافتخار و از شجاع‌ترین قهرمانان جنگ و صلح است. ماریا بالکونسکایا دختری نه چندان زیبا اما با چشم‌های مشکی نافذ است که در نیکوکاری و کمک به فقیران و رعیت‌ها از همه سبقت گرفته است. او تحت سلطه پدر مستبدش قرار دارد، با این حال او را می‌پرستد.

سایر شخصیت های مهم کتاب

شخصیت دیگر پی‌یر بزوخف است، جوان تحصیل‌ کرده از فرنگ آمده، فرزند نامشروع کنت بزوخف در حال مرگ و وارث تمام اموال او است. او هدف طمع‌ ورزی واسیلی و دخترش هلن قرار می‌گیرد. هلن موفق می‌شود با پی‌یر ازدواج کند و به اموال بی‌حساب دست پیدا کند اما در نهایت با هوسرانی و بی‌بند و باری سرنوشت خود را تیره و تار رقم می‌زند و در رنج و بیماری می‌میرد. پرنسس ناتاشا روستوا زیباترین شخصیت جنگ و صلح و به عقیده برخی شیرین‌ترین شخصیت همه رمان‌ های جهان است.

دختری شاد و سرزنده که در دوره‌ای نامزد آندره‌ی بالکونسکی می‌شود. پس از مرگ آندره‌ی بر اثر جراحت جنگی، او با پی‌یر بزوخف ازدواج می‌کند. پرنس نیکولای روستوف برادر ناتاشا شخصیت دیگری است که اگرچه خوش‌ قلب است اما خلق و خوی عصبی نظامی‌گری دارد. برخی می‌گویند تولستوی نیکولای را از روی شخصیت پدر خود آفریده است.

نیکولای رستف در انتها با ماریا بالکونسکایا ازدواج می‌کند و در ملک اجدادی ماریا ساکن می‌شوند. درمورد بخش تاریخی و حمله ناپلئون به روسیه، شکست مفتضحانه فرانسوی‌ها در روسیه نتیجه کار است. ناپلئون ابتدا با اقتدار وارد خاک روسیه می‌شود. از لحظات احساسی داستان آنجایی است که ناپلئون مسکو را اشغال می‌کند. روس‌ها از دور مسکو آتش گرفته را نگاه می‌کنند و به خاطر «مادر سفیدروی» خویش اشک می‌ریزند. در نهایت کمبود آذوقه و سرمای غیرقابل تحمل روسیه فرانسوی‌ها را از پای می‌اندازد و شجاعت مردم روسیه آنها را مجبور به عقب‌نشینی و فرار می‌کند.

سبک نوشتاری لئو تولستوی

مهمترین ویژگی داستان‌های تولستوی درس‌های اخلاقی آن است. او شخصیت‌هایی را که از نظر اخلاقی وضعیت مناسب ندارند، به سزای اعمال خود می‌رساند. از طرفی شخصیت‌های پاکدامن و نیکوکار نیز پس از تحمل سختی و رنج در انتها به جایگاه ویژه خود می‌رسند. تولستوی عقیده دارد تاریخ تکرار می‌شود؛ عبرت از تاریخ یکی از دست‌آوردهای به پایان رساندن جنگ و صلح است. لئو تولستوی نویسنده روسی که به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان تاریخ شناخته شده است به خاطر نوشتن کتاب‌های واقع‌گرایانه خود «جنگ و صلح» و «آناکارنینا» در اواسط تا اواخر قرن 19 شهرت جهانی به دست آورد. اما زندگی بسیار ساده‌ای داشت.

نقد کتاب جنگ و صلح جلد اول

جنگ و صلح را، اگر نه بزرگترین رمان عصر ما، دست‌کم یکی از بزرگترین آن‌ها دانسته‌اند: داستانی به‌ مانند جهانی که در آن شخصیت‌های بسیاری هر یک با شوری خاص در افت‌وخیزند. اقیانوسی انسانی، با جریان‌های بی‌شمار و درهم‌ پیچیده که در ورای آن روحی مقتدر طوفان‌ها می‌انگیزد و فرو می‌خواباند و باز به‌پا می‌دارد.

تولستوی در جنگ و صلح از نگارش داستان زندگی خصوصی افراد به شرح و روایت جنبش‌های ارتش‌ها و ملت‌ها می‌رسد و مسیر حرکت امواج عظیم انسانی را توصیف می‌کند که اراده میلیون‌ها نفر در آن مستحیل شده و بر آن اثر گذاشته است.

جنگ و صلح را شعر روح روس دانسته‌اند که به صورت حماسه‌ای رنگین سروده شده است. اندیشه سرودن این حماسه از سال 1862 تالستوی را به خود مجذوب و مشغول می‌کند. کتاب با توصیف دریای راکد جامعه پیش از جنگ میهنی آغاز می‌شود.

در ابتدا با دقتی چون‌ و چرا ناپذیر و طعنی درخور، توخالی‌بودن جامعه اشراف روسیه را باز می‌نماید. در خلال گفتگوهای پوک و تشریفاتیِ ضیافت‌ها و لابه‌لای بیان اندیشه‌ها و مطامع مسکین نجبا و جنب‌وجوش خوشباشان و نوش‌خواران احتمال جنگ نیز مطرح می‌شود و صورت‌ها به‌تدریج جان می‌گیرند و در ذهن مخاطب می‌نشینند.

تعداد بازدید: 13,647 بار

Leo Tolstoy لئو تولستوی1

عنوان کتاب: جنگ و صلح جلد اول

نویسنده: لئو تولستوی

مترجم: سروش حبیبی

تعداد صفحات کتاب: 376 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.58 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

شاید اسم کتاب درباره افسردگی باشد ولی این کتاب درباره چگونه زندگی کردن است. در فصول مختلف کتاب ما یاد می گیریم که چگونه زندگی آگاهانه داشته باشیم و از تک تک لحظاتمان استفاده کنیم و درگیر گذشته که حاصلی جز افسردگی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1342
طو ناراضی از سرنوشتی که از پیش برایش در نظر گرفته شده به کمک برادرش و پنهان از نگاه پدر و مادرش، خواندن و نوشتن می‌آموزد و هم چنین گوشه‌ای از علم پزشکی را از مادرش که قابله بوده، فرا می‌گیرد. بر حسب اتفاقاتی...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 214

2 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر. من کتاب جنگ و صلح رو با کیفیت اسکن بالا میخوام. این کتاب به صورت رایگان در سایت‌های دیگه موجود هست، ولی چاپ قدیم و با اسکن ضعیف هست.

    1. سلام، وقت شما هم بخیر
      این کتاب جز کتابهای گرانبهای کتابخانه شهر کتاب هستش و به علت کاهش حجم برخی از صفحاتش کیفیتشون افت داشته، ما در کتابخونمون کتاب رو با ترجمه شخص دیگری در اختیار داریم، اگر تمایل دارید با کیفیت عالی متن این کتاب رو دریافت کنید لطفا کمی صبور باشید، اسکن مجدد این کتاب با حجم بالایی که داره زمان بر و کار دشواریه.
      پیشاپیش از شکیبایی شما سپاسگزاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *