حواس پرتی مرگبار

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
حواس پرتی مرگبار (nbookcity.com)

دانلود کتاب حواس پرتی مرگبار

جین واینگارتن، نویسنده کتاب حواس پرتی مرگبار، خوانندگان را با موارد دلخراش والدینی آشنا می کند که با فراموشی کودکانشان در اتومبیل باعث مرگ فرزندشان شده اند.

نویسنده با ارائه چند مثال ، ادعا می کند که مرگ کودکان در اتومبیل به طور مکرر اتفاق می افتد. همچنین ، او در مورد والدینی که فرزندان خود را در ماشین فراموش کرده و باعث مرگ آنها شده اند و اینکه آیا باید به جرم متهم شوند یا نه ، بحث می کند. در نهایت ، وینگارتن استدلال می کند که فراموش کردن کودک در ماشین یک اشتباه وحشتناک است که توسط سرپرستان حواس پرت انجام می شود.

خلاصه کتاب

کتاب پیش رو دو جستار از جین واینگارتن، نویسنده آمریکایی برنده دو جایزه پولیتزر ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ است. جستار اول، «مرواریدهایی قبل از صبحانه» ماجرای یکی از بهترین ویولون‌ نوازهای دنیا، جاشوا بل است که یک روز صبح کنار راهروی یک ایستگاه مترو می‌ ایستد و چندتا از مهم‌ترین قطعات تاریخی موسیقی را با استادی تمام می‌ نوازد، در حالی که تیمی از روزنامه واشنگتن‌ پست شرایط را زیر نظر دارند و مخفیانه تصویر می‌ گیرند. حواس پرتی مرگبار هم از ماجرای پسربچه ۲۱ ماهه‌ای شروع می‌ شود که در اثر حواس‌پرتی پدرش در صندلی عقب ماشین جا می‌ ماند و در اثر گرمازدگی جان خود را از دست می‌ دهد.

هر دو این جستارها به طور کامل بازنمایی از دنیای نویسندگی واینگارتن‌اند. او در دانشگاه نیویورک روان‌شناسی خواند اما تحصیلات تکمیلی‌اش را رها کرد تا داستان یک باند مافیایی پورتوریکویی را بنویسد. چند سالی گزارشگری و نویسندگی کرد و بعد ناگهان دست از نویسندگی کشید و شد ویراستار یک مجلهٔ حقوقی؛آنهم برای اینکه به دختری که دوستش داشت نزدیک شود. بعدها با همان دختر ازدواج کرد و دوباره برگشت سر نویسندگی و از یک جا به بعد، طنزنویسی و هجونویسی را شروع کرد.

او شخصیت عجیبی دارد. دارای وسواسی مرض‌ وار در نوشتن، بی‌ ادب و حتی گاهی وقیح با عادت‌هایی عجیب و غریب. مثلاً در محل کارش عطسه‌های الکی می‌ کند تا همکارانش را بترساند، یا ساعت‌ها گوشی تلفن دستش می‌ گیرد تا آدم‌ها را سرِ کار بگذارد. خیلی‌ها او را بزرگ‌ترین روزنامه‌ نگار زندهٔ آمریکا می‌ دانند، اسطوره‌ای که دو بار پولیتزر برده است و همین آقا آواتارِ صفحهٔ توییترشْ استیکرِ مدفوع است. زبان و سبک جین کاملا مخصوص خود او است. او داستان‌هایش را مثل همین کتاب حواس پرتی مرگبار طوری می‌ نویسد که خواننده خودش تصمیم بگیرد باید با آنها بخندد یا گریه کند. به قول خودش «یک‌جور کمدی و تراژدیِ هم‌زمان، بسته به اینکه چطوری نگاهش کنی».

بخشی از متن کتاب

متهم مردی تنومند بود. با وزنی بیش از 130 کیلو, اما سنگینی اندوه و شرمی که بر چهره اش نشسته بود، او را درشت‌تر از این نشان می‌ داد. داخل صندلی چوبی محکمش که به سختی در آن جا می‌ شد خم  شد، به آرامی گریه می‌ کرد و پشت سر هم دستمال خیس می‌ کرد و از اضطراب یک پایش را زیر میز تکان تکان می‌ داد. در نیمکت جلویی حضار، همسرش نشسته بود که با سیمایی محنت‌ زده ناخودآگاه حلقه ازدواجش را در انگشتش می‌ چرخاند. سالن شبیه مقبره شده بود. شاهدان به آرامی از حوادثی دردناک حرف می‌ زدند.

حوادثی چنان دردناک که بسیاری از آن‌ها کنترل خود را از دست می‌ دادند. وقتی یکی از پرستاران اورژانس بیمارستان نحوه رفتار متهم را پس از انتقال توسط پلیس تعریف می‌کرد به گریه افتاد. پرستار یادش می‌ آید که زبان متهم بند آمده بود، چشمانش را بسته بود و می‌لرزید، گویی خودش را در نوعی عذاب درونی درک‌ ناشدنی محبوس کرده بود. برای مدتی طولانی زبان باز نکرده بود، تا وقتی که پرستار کنارش نشسته و دستش را گرفته بود. آن وقت بود که بیمار لب باز کرده و حرفش این بود که هیچ آرام بخشی نمی‌ خواهد. لایق رهایی از درد نیست، می‌ خواهد درد را با تمام وجود حس کند و با این درد بمیرد.

نقد کتاب حواس پرتی مرگبار

 لحن هر دو جستار کتاب حواس پرتی مرگبار روايی است و مختصری تحليلي و اصلا قضاوت نمی كند. متن توضيح می دهد كه در آن ايستگاه مترو افرادي كه غرق در افكار روزمره شان بودند و براي رسيدن به سركار شتاب داشتند به ندرت نيم نگاهی به جاشوابل انداختند. آنها در اين آزمايش با معدود افرادی كه به وی توجه كردند نيز مصاحبه كردند. اطلاعات خاصی از اين مصاحبه ها دستگير خواننده نمی شود و تنها نكته جالب روايت،‌ كه توجه تمام كودكان به موسيقی است،‌ در حد اشاره باقی می ماند.

در مورد حواس پرتی مرگبار،‌ روايت دقيق تر است و با ذكر مثال ها و برخوردهاي قانوني با والدين درگير جزئيات بيشتري را مي فهميم. از آن دست مي توان به اين نكته ها اشاره كرد :‌ عموم پدرمادرها انسانهايی معمولي بوده اند،‌ فرزندانشان را دوست داشته اند،‌ سابقه خشونت در آنها ديده نشده است. اين حواس پرتی ممكن بوده براي هر كسی اتفاق بيفتد،‌ با توجه به ساختار مغزي انسان (نويسنده واقعا به عقده های قاعده ای مغز اشاره مي كند!) اين امر يك اتفاق محتمل است. همه موارد به جرم قتل غيرعمد دادگاهی شده اند و در موارد محكوميت هم فرجام خواهي شده است گرچه حس گناه و عذاب هيچگاه والدين را رها نكرده است.

تعداد بازدید: 601 بار

Gene%20Weingarten%20 %D8%AC%DB%8C%D9%86%20%D9%88%D8%A7%DB%8C%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%86

عنوان کتاب: حواس پرتی مرگبار

دو جستار از جین واینگارتن برنده دو جایزه پولیتزر 2008 و 2010

نویسنده: جین واینگارتن

مترجم: مجتبی هاتف

تعداد صفحات کتاب: 93 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

لوکلزیو زبانی شاعرانه و بسیط دارد و فضایی مملو از استعاره و راز. دلبستگی همیشگی‌اش به رمان‌هایی چون جزیره گنج لویی استیونسن که از کتاب‌های محبوب کودکی‌اش بوده و همین‌طور رابینسون کروزوئه‏ و موبی دیک...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 202
ماجرای خانواده‌‌ای پنج نفری و چالش‌هایش با خانواده‌هایی دیگر را روایت می‌کند. پدر این خانواده در آستانه 17 سالگی دخترش رازی دارد که اگر آن را فاش کند همه چیز دگرگون می‌شود. موریارتی در تلاش است به...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 333

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *