مادری که کم داشتم

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
مادری که کم داشتم (nbookcity.com)

دانلود کتاب مادری که کم داشتم

مطالعه‌ کتاب مادری که کم داشتم می‌ تواند به مادران کمک کند تا رابطه‌ خود با فرزندشان را بررسی کرده و بتوانند مادر بهتری برای فرزندان خود باشند.

می‌ توان گفت رابطه‌ی مادر و فرزند از پیچیده‌ترین روابط انسانی هستند. مادر در نگاه یک فرزند تمام زندگی و حیات است. بی‌ توجهی و یا طرد شدن توسط مادر برای یک کودک گاهی به دردناکی مرگ است. گاهی فرزندان نسبت به مادر خود احساس نفرت می‌ کنند ولی به دلیل پیوند عاطفی که با او دارند شاید نتوانند این احساس را ابراز کنند و در بزرگسالی بصورت دیگری بروز پیدا کند.

خلاصه کتاب

کتاب مادری که کم داشتم سه بخش دارد: قسمت اول خواسته‌ های کودکان از مادرانشان را بررسی می‌ کند. این بخش به مشخصه‌ های مادرانگی خوب و اهمیت این اولین دلبستگی می‌ پردازد. در قسمت دوم، ما یاد می‌ گیریم که وقتی در مادری‌ کردن خطایی روی می‌ دهد چه اتفاقی می‌ افتد،‌ اثرات بی‌ اعتنایی یا آزارگری عاطفی چیست و چه چیزهایی باعث می‌ شوند که مادران این‌ گونه به فرزندانشان لطمه بزنند. قسمت سوم به موضوع التیام‌ یابی می‌ پردازد.

فصل‌های این قسمت در ابتدا مروری اجمالی دارد بر فرایند التیام‌ یابی و سپس روان‌ درمانی،‌ والدگری دوباره برای کودک درون و جبران نیازهای برآورده‌ نشده، و برقراری ارتباط با مادر در بزرگسالی را کندوکاو می‌ کند. کتاب پیش رو چهار هدف دارد: کمکتان می‌ کند تصویر واضح‌ تری از چیزی که از مادرانگی دریافت کردید به دست بیاورید. یاری تان می‌ کند تا ببینید بین تجربه‌ای که از مادرانگی داشتید و مشکلاتتان در زندگی چه ارتباطی وجود دارد.

در این صورت، متوجه می‌ شوید چیزهایی که فکر می‌ کردید نقص‌ های شخصی‌تان است می‌ تواند به کمبودهای مادرانگی ربط پیدا کند، و این خود سرزنشگری را در شما تسکین می‌ دهد. پیشنهاداتی ارائه می‌ کند برای اینکه چگونه این کمبودها را جبران کنید، مثلا از طریق روش‌های درمانی،‌ برقراری روابط نزدیک، یا تأمین کاستی‌ها برای خودتان. در نهایت کتاب مادری که کم داشتم کمکتان می‌ کند تا تصمیم بگیرید که چطور رابطهٔ خود را با مادرتان به‌ عنوان یک بزرگ‌سال پیش ببرید و ابزارها و انتخاب‌های بیشتری در مقایسه با ابتدای کار در اختیارتان قرار می‌ دهد.

بخشی از متن کتاب

مادران نمی‌ توانند و لازم نیست بی‌ نقص باشند. کامل بودن از دید کودک معنا پیدا می‌کند. کودک وقتی مادری دارد که کار مادری را به درستی انجام می‌ دهد و نیازهای اوليه او را تأمین می‌ کند، عشق را کاملا احساس می کند. مادری که به قدر کافی خوب باشد روی کودک اثرگذار است، زیرا وقتی در کودکی تمام تکیه‌ تان به یک شخص باشد دوست دارید باور کنید که او از پس کارها بر می‌ آید. بنابرین از نظر روان‌ شناختی و تکاملی بهتر است از لغزش‌ها و کاستی‌هایی که در هم‌آهنگی بی عیب و نقص با کودک وجود دارد چشم‌ پوشی کنیم و نکات مثبت را برجسته کنیم، زیرا احساسات خوبی که کودک با این راهکارها پیدا می‌ کند نیز به مادر کمک می‌ کند تا بیشتر با او انس بگیرد.

اصطلاح «مادر به قدر کافی خوب» را دکتر و روانکاو اطفال، دی. دابلیو. وینیکات، ساخت، برای توصیف مادری که کودکش را در اوایل زندگی آنقدر تأمین می‌کند که زندگی‌اش خوب شروع شود. از نظر وینیکات وظیفه‌ی اصلی مادر به قدر کافی خوب سازگاری با کودک است. او توضیح می‌ دهد که چطور چنین مادری در ابتدا با نیازهای کودک زیر یک سال کاملاً سازگار شده و بعداً به مرور سازگاری‌اش را کمتر می‌کند تا کودک بتواند ناکامی‌های بیشتری را تحمل کند.

مادری که بعدها همچنان به برآورده کردن کامل و فوری نیازهای کودکش ادامه می‌ دهد نیاز به یادگیری رفتارهای جدید. پرورش مهارت‌های نو و توانایی مهار تأخیر و ناکامی را از فرزندش می‌ گیرد. عقیده‌ای وجود دارد مبنی بر اينکه لازم نیست مادر صد درصد با کودکش هم‌آهنگ باشد یا هميشه در اختیارش باشد تا به قدر کافی والد خوبی محسوب شود تحقیقات جدید نیز همین عقیده را تقویت می‌ کند. این تحقیقات اشاره می‌کند که فقط لازم است شما در سی درصد مواقع با کودک همگام باشید (به معنی سازگار و هم‌آهنگ بودن مادر با فرزند). آیا این درخواست زیادی است؟

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

جاسمین لی کوری نویسنده کتاب مادری که کم داشتم؛ روان درمانگر است و تخصصش در زمینه کمک به بزرگسالانی است که در کودکی نادیده گرفته شده اند و به این دلیل دچار مشکلات روحی هستند. من کتاب را با ترس از اینکه روانشناسی خنک و دم دستی داشته باشد دست گرفتم اما این گونه نبود و روان درمانگرانه نوشته شده بود. به یکبار خواندن و اندیشیدن در محتوایش می ارزد.

نقد کتاب مادری که کم داشتم

تمریناتی در این کتاب آمده که انجام دادنشان اختیاری است. به علاوه در طول کتاب وقفه هایی وجود دارد که از شما می خواهد مطالب را هضم کرده و درباره موقعیت خودتان بیندیشید. من شما را تشویق می کنم که لحظه ای به این تمرینات فکر کنید و حتی اگر نمی خواهید پاسخ این پرسش ها را مفصل بنویسید، حتما در حین خواندن آن ها به آنچه به ذهنتان می رسد خوب فکر کنید. خواندن کتاب مادری که کم داشتم را به همه مادرانی که دوست دارند برای فرزندان خود بهترین باشند توصیه می کنیم.

تعداد بازدید: 3,028 بار

Jasmin%20Lee%20Cori%20 %D8%AC%D8%A7%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%86%20%D9%84%DB%8C%20%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C

عنوان کتاب: مادری که کم داشتم

راهنمایی برای خودسازی و یافتن عشق گم شده

نویسنده: جاسمین لی کوری

مترجم: فهیمه سادات کمالی 

تعداد صفحات کتاب: 378 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 22 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

سریال مختارنامه را دو بار کامل دید. من را هم صدا می‌زد که با هم تماشا کنیم. بینش هم حرف می‌زد که آدم باید از این فیلم‌ها، از این اتفاق‌ها درس بگیرد. آفرین به این شیرزن که خودش شوهرش...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 165
«جنگ و صلح» نام رمان مشهور لئو تالستوی، نویسنده شهیر روس است. وی کتاب جنگ و صلح را در سال ۱۸۶۹ میلادی نوشت. این کتاب یکی از بزرگ‌ترین آثار ادبیات روسی و از مهم‌ترین رمان‌های ادبیات جهان به شمار...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 13647

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *