دختران زیرزمینی کابل

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
دختران زیرزمینی کابل (nbookcity.com)

دانلود کتاب دختران زیرزمینی کابل

گفتنی‌ها درباره کتاب دختران زیرزمینی کابل بسیار زیاد است! خبرنگاری حرفه‌ای کتابی پر از داستان‌های نو پدید آورده است.

موضوع این کتاب، خواننده را به یادِ کتاب زنانی که مرد می شوند خواهد انداخت. به احتمال زیاد مشابه این سنت های برآمده از دل تبعیض، خیلی جاهای دیگری هم باشد؛ سنت هایی که احتمالا قرار است در پاسخ به تبعیض‌ها، امکانات و سطح زندگی زنان را ارتقا بدهد اما خودش در عمل، ضایع کننده‌ی حقوق زنان خواهد بود! نویسنده در این کتاب ما را به خواندن روایتی شگفت از زندگی پنهان دختران افغانستان دعوت می کند.

جامعه افغانستان با توجه به نوع فرهنگ اجتماعی و کارکردهای مختلف جنسیت در آن سرزمین، برخورد متفاوتی را با زنان سرزمین خود در پیش گرفته است. این تفاوت هرچند با تغییر دولت ها متفاوت می شود اما همیشه پابرجاست. همین نگاه متعاصبانه باعث شده است تا در طول تاریخ شاهد پدیده های خاص اجتماعی از جمله پدیده «دختر پوشی» به مفهوم پنهان کردن هویت دخترانه و تبدیل ظاهرانه دختران به پسران، باشیم.

خلاصه کتاب

فرهنگ مردسالاری در تمام دنیا به شکل و شمایل گوناگون خودش را نشان می‌دهد، اما در برخی کشورها شدیدتر است و البته که قانونی هم برای مقابله با آن وجود ندارد. یکی از این کشورها افغانستان است که در آن تولد پسران، مایه‌ی افتخار است و تولد دختران مایه‌ی ننگ. بسیاری از دختران برای به دست آوردن حق و حقوق قانونی‌شان با لباس مردانه حاضر در مجامع مختلف حاضر می‌شوند و کتاب دختران زیرزمینی کابل روایتی از همین زندگی‌ها است.

جنی نوردبرگ در کتاب خود، روایتی خواندنی از زندگی پنهان دختران افغانستان در پوشش مردانه را نوشته است. سنتی که به اسم «بچه‌پوشی» شناخته می‌شود و به معنای پرورش در لباس پسرانه است. ماجرایی که از دل تاریخ بیرون آمده است و نگاهی به ریشه‌ی ظلم، تفکرات غلط و تعصبات جاهلی دارد.

در کتاب دختران زیرزمینی کابل که به شرح چالش‌های این سبک زندگی می‌پردازد، شخصیت‌های زنده و قابل توجهی دارد که به کتاب جان می‌دهند. به عنوان مثال، آزیتا که خود نماینده‌ی مجلس محسوب می‌شود به ناچار بر دختر چهارم خود، نام مهران را می‌گذارد و مانند پسرها بزرگش می‌کند. زهرا نیز نوجوانی است که با مشکلات بلوغ دست و پنجه نرم می‌کند و حاضر نیست مانند دختران زندگی کند. شکریه بیست سال مانند مردان زندگی کرده است و اکنون سه فرزند دارد و …

بخشی از متن کتاب

همکار او در بیمارستان که خانمی بود متأهل، قبلاً درباره این رفتار دردناک و خوارکننده به او هشدار داده بود و او با لکنت و تبق داشت همان را برایمان تعریف می‌کرد. او به شکریه گفته بود که در شب عروسی، نه تنها دردی مهلک بر عروس تحمیل می‌شود بلکه احتمال آسیب و جراحتی دائمی دور از انتظار نیست. شکریه که به زودی باید عروس می‌شد پرسیده بود «کجای بدن؟ کدام قسمت از بدنم قرار است آسیب ببیند؟»

دوستش لبها را غنچه کرده و چشم‌هایش را بسته بود «قسمت نگفتنی بدن؛ البته!» شکریه بیست ساله دستپاچه شده بود. یک هفته به ازدواجش مانده بود و می‌دانست بچه ها چگونه متولد می‌شوند اما جزئیات حامله شدن را خوب نمی‌دانست. درحقیقت، اگر سر از بیمارستان در نمی آورد، خیلی آدم خوش شانسی بود. دوستش در ادامه گفته بود که اگر اوضاع به هم بریزد حتی شوهرش هم نیازمند مراقبت‌های پزشکی خواهد بود.

شکریه به خاطر می آورد که «این موضوع خیلی نگرانم کرده بود. کلی وزن کم کرده بودم. چه کار باید می کردم؟ مدام به آن موضوع فکر می‌کردم. آن قدر چیزهای عجیب و غریب به من گفته بودند که از هیچ چیز سر در نمی آوردم.» اما هنگامی که سرانجام شب زفاف فرا رسید، شکریه از آن تجربه دردناک آسیبی ندید. البته کمی عجیب و وحشتناک بود اما به مراتب طبیعی تر از آن چیزی بود که می‌گفتند.

آنچه شکریه را نگران می‌کرد چیز دیگری بود، اینکه شاید کسی که باید آلت مردانه می‌داشت خودش بود. تا حدود یک ماه قبل از شب عروسی اش، شکریه طوری زندگی می‌کرد که انگار مرد است. دکتر فریبا شنیده بود که هم کلاسی قدیمی اش بعد از آنکه سالها بیشتر از دیگران مثل مردها زندگی کرده، سرانجام تن به ازدواج داده است. مدتها به این موضوع فکر می‌کردم که آیا زنان دیگری در کابل هستند که بتوانند آنچه را در انتظار زهراست، برایم شفاف و ساده توضیح دهند؟

یعنی برایم بگویند که در آن روی سکه ی ازدواجی اجباری برای یک بچه‌پوش نسبتاً بالغ چه اتفاقی خواهد افتاد؛ از این رو رفتم و دکتر نایاب و پرمشغله کابل را متقاعد کردم که مرا به دوستِ دوران مدرسه اش معرفی کند. مثل همیشه شماره تلفنی در کار نبود، اما به اتفاق او و پای پیاده، سرانجام توانستیم شکریه را در یکی از شلوغ ترین بیمارستان‌های کابل پیدا کنیم…

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

کتاب خواندنی و جذاب دختران زیرزمینی کابل در چهار بخش اصلی تدوین شده و روایتی دردناک از زندگی زنانی است که به عنوان موجوداتی شوم و ننگ‌ آلود به دنیا آمده‌اند و برای بقا در جامعه مانند مردان زندگی می‌کنند و در نهایت باز هم فرهنگ و جامعه آنها را وادار می‌کند که به پستوهای خانه بازگردند و فقط به ازدواج و زایمان فکر کنند.

جنی نوردبرگ اثری برجسته و متنوع نوشته است که وضعیت فعلی زنان افغان را از طریق یکی از خرده‌فرهنگ‌های آن‌ها بررسی می‌کند. اکتشافات صمیمی نوردبرگ باعث می‌شود تا سوژه‌های شجاع او را جست‌وجو کنیم.

نیم نگاهی به افتخارات کتاب

  • بهترین کتاب 2014 به انتخاب پابلیشرز ویکلی
  • نامزد بهترین کتاب ناداستان 2014 به انتخاب گودریدز
  • برنده جایزه کتاب آنتونی لوکاس در 2015
  • از بهترین کتاب‌های غیرداستانی بازفید در 2014
  • بهترین کتاب بیزینس اینسایدر در 2014
  • بهترین کتاب کلمبوس دیسپچ در 2014
  • بهترین کتاب هفته‌نامه‌ی ناشران در 2014
  • بهترین کتاب پاپ مترز در سال 2014

نقد کتاب دختران زیرزمینی کابل

اگر دوست دارید روایت‌های واقعی از زندگی زنان در افغانستان بخوانید، اگر به مطالعات جامعه‌شناسی و حقوق زنان علاقه‌مندید، کتاب دختران زیرزمینی کابل یک گزینه‌ی عالی برای شما است. در افغانستان، فرهنگی که تقریبا به طور کامل توسط مردان اداره می شود، تولد یک پسر دلیل شادی است و آمدن یک دختر غالبا به عنوان یک بدبختی تلقی می شود.

باچه پوش که در فارسی دری بعنوان “مانند پسر لباس پوشیده” ترجمه می شود، نوع سومی از کودکان است – دختری که به طور موقت به عنوان پسر بچه بزرگ شده و به همین ترتیب به دنیای بیرون راه یافته. جنی نوردبرگ ، خبرنگاری که داستان این دختر را برای نیویورک تایمز آشکار کرد، روایتی قدرتمند و زنده را از کسانی که به طور مخفیانه در یک جامعه عمیقا جدا از هم زندگی می کنند، شرح می دهد، جایی که زنان تقریبا هیچ حق و آزادی ندارند.

دختران زیرزمینی کابل توسط شخصیت های زنده ای که این داستان جالب توجه را پویا جلوه می دهند، تشکیل شده: آزیتا، یک نماینده زن پارلمان که چاره ای جز تبدیل دختر چهارم خود؛ مهران به پسر نمی بیند. زهرا، پسر بچه ای که اندکی است به نوجوانی پا گذاشته و با بلوغ دست و پنجه نرم می کند و از تلاش والدینش برای تبدیل او به یک دختر امتناع می ورزد. شکریه، که پس از بیست سال زندگی به عنوان یک مرد، اکنون مادر سه فرزند، و متاهل است و نادر؛ پلیس مخفی که در تلاش است هویت جنسی زنانه اش فاش نشود…

دربطن این روایت عاطفی چشم انداز جدیدی از فداکاری های شدید زنان و دختران افغانستان در پس زمینه خشونت آمیزترین جنگ آمریکا وجود دارد. این کتاب که به چهار قسمت تقسیم شده است، از انسان هایی که به عنوان جنس ناخواسته در افغانستان متولد شده اند، اما در طی کودکی و بلوغ به عنوان یک جنس مطلوب اجتماعی زندگی کرده اند تشکیل شده است. انسانهایی که بعدا مجبور به ازدواج و زایمان می شوند.

کتاب دختران زیرزمینی کابل، در خلال این زندگی های دراماتیک، تاریخچه خود ما را بررسی می کند و به موازات آن اقدامات براندازانه افرادی را که در همه جا تحت فشار زندگی می کنند، بیان می کند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 292 بار

Jenny%20Nordberg%20 %D8%AC%D9%86%DB%8C%20%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%A8%D8%B1%DA%AF

عنوان کتاب: دختران زیرزمینی کابل

زندگی پنهان دختران افغانستان در پوشش پسرانه

برنده جایزه آنتونی لوکاس سال 2015

نامزد جایزه گودریدز سال 2014

بهترین کتاب Publishers Weekly سال 2014

بهترین کتاب پاپ مترز سال 2014

نویسنده: جنی نوردبرگ

مترجم: آیسان شموسی

تعداد صفحات کتاب: 332 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 29.49 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

نویسنده در کتاب تاریخ بی خردی از تروا تا ویتنام با دستمایه قرار دادن برخی رخدادهای معروف تاریخ جهان، از عهد باستان تا امروز سعی کرده است، به نقد رفتار حاکمان در مواجهه با این رخدادها بپردازد.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3160
هر چند داستان های این مجموعه به گونه ای در گوشه های ذهن ما وجود دارند، ولی با خواندن آن ها پرونده بایگانی شده آن ها در ذهنمان باز شده و مجبورمان می کند خاک نشسته بر آن را با دستمال اندیشه برطرف کنیم. داستان های کوتاه...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 174

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *