در جستجوی آلاسکا

آخرین ویرایش: 11 ماه قبل
در جستجوی آلاسکا (nbookcity.com)

معرفی کتاب در جستجوی آلاسکا

کتاب در جستجوی آلاسکا، نخستین رمان نویسندۀ موفق و محبوب آمریکایی، جان گرین، است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد.

اگر رمان نوجوان را یک سرزمین وسیع در نظر بگیریم، می‌توانیم ادعا کنیم جان گرین یکی از فرمانروایان قدرتمند یکی از قبایل مهم و پرطرفدار این سرزمین است. گرین از آن دست نویسنده‌هایی است که کتاب‌هایش بعد از انتشار مدت‌ها در لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز باقی می‌مانند.

جان گرین یکی از 100 چهره ی تاثیرگذار در جهان و متاثر از یکی از بهترین نویسندگان جهان فیتز جرالد، در این کتاب ثابت کرد می تواند به بهترین شکل ممکن مرگ، غم فقدان یک انسان و احساسات تلخ و شیرین یک فرد ناامید را به تصویر بکشد. رمان حاضر، کتابی نیست که حال مخاطب را خوب کند. ولی اثری ست که بیشتر و بیشتر هر کسی را به دنیای آدم های غمگین نزدیک می کند. دنیای آدم هایی که در کودکی ضربه خوردند و با زخم های فراموش نشده شان رشد کردند و با لبخند روی لبشان همه را به اشتباه انداختند…

خلاصه کتاب

کتاب در جستجوی آلاسکا نزدیک به هفت سال یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های کودکان و نوجوانان بود. گرین، استادانه احساسات نوجوانان داستان را توصیف می‌کند و معجونی از عشق‌ها و غم‌های این شخصیت‌ها را به شما تقدیم می‌کند. این بار هم شخصیت اصلی داستان جان گرین نوجوانی به نام مایلز هالتر است. او زندگی یکنواختی دارد و از این موضوع خسته شده است و برای همین تصمیم می‌گیرد تغییری در زندگی خود ایجاد کند و به مدرسه‌ی شبانه روزی می‌رود.

در همین مدرسه با دختری به نام آلاسکا آشنا می‌شود. آلاسکا دختر عجیبی است و ذهن متفاوتی دارد. این آشنایی برای همیشه زندگی مایلز را تغییر می‌دهد. آلاسکا به این پسر کمک می‌کند تا در مسیر خواسته‌هایش قدم بردارد و مایلز هم به او دل می‌بندد. البته این کتاب صرفاً یک داستان عاشقانه‌ی ساده نیست و در ادامه اتفاق‌هایی رخ می‌دهد و همه‌چیز برای همیشه تغییر می‌کند.

آلاسکا دختری زیبا و باهوش است که بی شک ذهن پیچیده ای دارد. آلاسکا، مایلز را به دنیای بی پروایی های خودش می کشاند و قلبش را برای همیشه می رباید. برای مایلز دیگر هیچ چیز مثل قبل نخواهد شد. نویسنده در نخستین کتاب خود، توانسته است لذت و درد زنده بودن و عاشقی را به زیبایی به تصویر بکشد و به همین دلیل مورد تقدیر قرار گرفته است.

این رمان با داستان عمیق، طنز آمیز و حزن انگیزش همراه شما خواهد بود. یکی از جذابیت‌های اصلی کتاب در جستجوی آلاسکا شخصیت‌های نوجوان داستان هستند که با هم از زمین تا آسمان تفاوت دارند و همین تضاد موجود در شخصیت‌ها، موقعیت‌های عجیب و طنزآلودی در طول داستان به وجود می‌آورد.

بخشی از متن کتاب

روز جمعه بعد از اینکه در کمال تعجب امتحان جبرو مثلثات را با موفقیتی بزرگ پشت سر گذاشتم و اولین دوره امتحانات پایان ترم را در کلور کریک به پایان رساندم وسایلم را جمع کردم. کلنل برای انتخاب لباس توصیه کرده بود که به تیپ های نیویورکی فکر کن به لباسای سیاه و معقول و راحت ولی گرم. کیسه خوابم را هم توی کوله گذاشتم و رفتیم دنبال تاکومی دم در اتاقش و بعد سه تایی رفتیم خانه عقاب.  عقاب همان لباسهای همیشگی را پوشیده بود و داشتم پیش خودم فکر میکردم که یعنی سی تا پیراهن مردانه دکمه دار سفید و سی تا کراوات سیاه عین هم توی کمدش دارد؟

فکر میکردم که صبح از خواب بیدار میشود و به کمدش نگاه میکند و با خودش میگوید که اوممم… هومم… چطوره امروز لباس سفید و کراوات سیاه بپوشم؟ از آن مردهاست که واقعاً به همسر نیاز دارند. کلنل به او گفت من دارم مایلز و تاکومی رو برای آخر هفته با خودم میبرم نیوهوپ. عقاب با اشاره به من گفت: یعنی مایلز این قدر از نیوهوپ خوشش اومده بود؟ کلنل :گفت هی ی ی ی هااااه قراره توی پارک تریلرها برنامه رقص گروهی داشته باشیم! انگار میتوانست وقتی که لازم است لهجه واقعاً جنوبی داشته باشد ولی مثل اغلب بچه های کلور کریک معمولاً با لهجه صحبت نمی کرد.

عقاب به کلنل :گفت صبر کن باید اول زنگ بزنم به مادرت. تاکومی با وحشتی که اصلاً در پنهان کردنش موفق نبود به من نگاه کرد و من احساس کردم که ناهارم که مرغ سوخاری بود دارد می آید توی دهنم ولی کلنل لبخند زد و گفت: “باشه حتما” چیپ مایلز و تاکومی آخر هفته خونه شمان؟ … بله خانم… هاها…. باشه. خداحافظ. عقاب به کلنل نگاه کرد مادرت واقعاً زن فوق العاده ایه”! عقاب لبخند زد. کلنل گفت: بله خیلی خوب میدونم خدافظ تا یکشنبه.

راه افتادیم سمت پارکینگ سالن ورزش و کلنل :گفت دیروز بهش زنگ زدم و ازش خواستم که هوامون رو داشته باشه و حتی ازم نپرسید که دلیل این کارم .چیه فقط گفت پسرم من بهت اعتماد دارم و واقعاً هم داره وقتی که از دیدرس خانه عقاب خارج شدیم پیچیدیم به راست و وارد جنگل شدیم. جاده خاکی را جلو رفتیم از پل رد شدیم و رسیدیم به انبار کاه ته جاده که طویله ای ویرانه بود و ساختار متزلزلش کاملاً مستعد عبور دادن آب بود بیشتر شبیه یک کلبه چوبی متروکه و قدیمی بود تا انبار کاه هنوز هم علوفه و کاه در این انبار نگهداری میشد ولی مطمئن نیستم که اصلاً کاربردی داشت یا نه.

نقد کتاب در جستجوی آلاسکا

به ندرت پیش می‌آید که نویسنده‌ای با نوشتن اولین اثرش جوایز زیادی را کسب کند. اما جان گرین به این موفقیت دست یافت. گرین کتاب در جستجوی آلاسکا را با الهام از زمانی که در ایندیاناسپرینگز مدرسه می‌رفت نوشت. هرچند که داستان خیالی است اما شخصیت‌ها و طرح‌های کتاب ریشه در خود زندگی نویسنده دارد. گرین می‌گوید که دانش‌آموز خوبی نبوده اما بعد از انتقال به ایندیاناسپرینگز شرایطش فرق می‌کند و به قول خودش تبدیل به یک یادگیرنده می‌شود.

البته این داستان به نوبه خود به دلایلی به یکی از چالش‌برانگیزترین کتاب‌های دهه پیش تبدیل شد. این کتاب درباره معنای عشق، قدرت، اندوه، امید و رستگاری است. داستان در مورد نوجوانی به نام مایلز است که زندگی معمولی دارد اما شوق این نوجوان به زندگی ماجراجویانه زیاد است تا اینکه به مدرسه‌ای در آلاسکا منتقل می‌شود و با آشنا شدن با افرادی که هر کدام ماجراجویی‌هایی از جنس خودشان را دارند مسیر زندگی معمولی‌اش تغییر می‌کند و وارد محیط‌ها و گروه‌هایی می‌شود که با معمولی بودن سر و کار ندارند.

جان گرین در کتاب در جستجوی آلاسکا آنقدر خوب توصیفات را انجام داده که انگار همزمان که می خوانید، فیلمش را هم می بینید!

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,616 بار

John%20Green%20 %D8%AC%D8%A7%D9%86%20%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D9%86 1

عنوان کتاب: در جستجوی آلاسکا

برنده جایزه مایکل ال پرینتز

از پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز

جز برترین رمان های ادبیات نوجوان

جزو برترین رمان های قرن 21

نویسنده: جان گرین

مترجم: فاطمه جابیک

تعداد صفحات کتاب: 242 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 22.16 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

این پست صرفا جهت معرفی کتاب به خوانندگان می باشد.

نوشته‌های مشابه

کتابی است که شما را با ترکیبی از هیجان،‌ خشم،‌ غم و انتظار روبه‌رو می‌کند و تاکنون برنده جوایز زیادی از جمله جایزه ادگارد و آئودی در سال 2019 شده است. یک اثر زیبا و بی‌نظیر و روایتگر...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 550
یک ماجراجویی بزرگ با جهانی زنده و شخصیت‌هایی به یاد ماندنی است. داستانی بسیار خلاقانه و پر از اکشن که نویسنده با صراحت و جزئیات کامل فناپذیری مردم و شهرها را به تصویر می‌کشد...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 157

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *