دنیای شگفت انگیز مغز

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
دنياى شگفت انگيز مغز (nbookcity.com)

دانلود کتاب دنیای شگفت انگیز مغز

یک کتاب علمی که بیشتر شبیه به سفرنامه ای به درون مغز انسان است. برخلاف چیزی که ممکن است انتظار برود، کتاب دنیای شگفت انگیز مغز زبان بسیار آسان و روانی دارد. ماتیو مک دونالد تا حد امکان از اصطلاحات و کلمات پیچیده و تخصصی استفاده نکرده است.

داستان‌ها و نمونه‌های شیرین و ملموسی هم در هر مبحث آمده است که به درک عمیق‌تر مطالب کمک می‌ کند. نویسنده همچنین تمرین‌ های مختلفی هم برای تقویت عملکرد مغز معرفی کرده است. با انجام این تمرین‌های ساده خیلی زود می‌ توانید تاثیر آن‌ها را در زندگی خود ببینید.

خلاصه کتاب

اصول کتاب دنیای شگفت انگیز مغز بر علم اعصاب یا عصب پژوهی امروزی قرار گرفته است. این کتاب در فصل اول نگاهی گذرا به ساخت و کار مغز دارد. فصل دوم ما را با رژیم غذایی که مناسب مغز باشد آشنا خواهد کرد. فصل سوم درباره خواب است. در فصل چهارم با ادراک بیشتر آشنا می شویم و با شیطنت های مغز برای گمراه کردن ما روبرو می شویم. پنجمین فصل در مورد حافظه و قدرت اسرارآمیز مغز است. فصل ششم قصد دارد ما را با دنیای داغ احساسات آشنا کند و ببینیم چطور لذت می بریم یا می ترسیم.

فصل هفتم در مورد خرد است و نحوه استدلال هایمان و قضاوت های گاه شتابزده مان را بررسی می کنیم. هشتمین فصل می خواهد به ما بیاموزد اصلا شخصیت ما را چه چیزی می سازد. فصل نهم به بررسی رابطه هورمون ها بر مغز زن و مرد می پردازد و می خواهد ببینید اصلا آیا این مواد شیمیایی می توانند با نمی توانند تفاوت های بین دو جنس را توجیه کنند. و اصلا چه می شود که در مغز عشاق آتش بازی می شود. و اما آخرین فصل در مورد تاریخ مغز خود ماست. روند شکل گیری مغز از دوران جنینی و در رحم تا پایان. این فصل می کوشد با بررسی روند رشد مغز علت دمدمی بودن نوجوانان را شناسایی کند.

بخشی از متن کتاب

حال که دانستید مغز شما عاشق قند است، لابد تصمیم گرفته‌اید که با رژیمی از شکلات و شیرینی خامه‌ای و بستنی آن را فعال‌تر کنید. ولی عجله به خرج ندهیدو مشکل این است که مغز برخلاف عضلات، تنها می‌تواند مقدار خیلی ناچیزی از انرژی ذخیره کند. در عوض مغز، برای گرفتن قند به وسیله جریان خون به بدن وابسته است. از سویی، قندهای ساده نیز به مدت طولانی در جریان خون باقی نمی‌مانند.برای درک کامل موضوع، ببینید وقتی یک عدد نان خامه‌ای درشت را میل می‌کنید، چه اتفاقی می افتد:

  1. درحالی که معده شما شیرینی را هضم می‌کند، قند خون شما بالا می‌رود، درست به همان سرعتی که یک سرنگ قند به شما تزریق شده باشد.
  2. لوزالمعده‌ی شما متوجه موضوع می‌شود و انسولین را به داخل خونه پمپ می‌کند که در سراسر خون پخش می‌شودو.
  3. انسولین به سلول‌های سراسر بدن شما دستور می‌دهد که قند را از خون بیرون بکشند و برای بعدها ذخیره کنند –البته به جز سلول‌های مغز شما که توانایی ذخیره‌ی چندانی ندارند.
  4. قند خون شما دوباره به سطح عادی برمی‌گردد.
  5. حالا اگر بدن و مغز شما سخت به کار مشغول باشند، قند خون ممکن است باز هم پایین‌تر برود. در اینجا کبد باید قدری قند به جریان خون برگرداند. متاسفانه کبد عضو خیلی کندی است. عضلات هم راه‌های دیگری برای پایین آمدن قند در پیش می‌گیرند. در این حالت مغز شما چنین پشتیبانی ندارد. به زودی شما خود را حساس، بدون تمرکز و عصبی خواهید یافت و محتاج شیرینی خامه‌ای بعدی خواهید شد.

نقد کتاب دنیای شگفت انگیز مغز

چرا برای تصمیم‌ گیری‌های بزرگ دودل هستید و دچار اضطراب می‌ شوید. چرا وقتی عاشق می‌ شوید دنیا رنگ و بوی دیگری پیدا می‌ کند، یا چرا وقتی در حال خوردن کیک مورد علاقه‌ی خود هستید، تکه‌ی آخر کیک به اندازه‌ی تکه‌ی اولش خوشمزه نیست. همه‌ی این‌ها اتفاقات کوچکی هستند که می‌ توانند تاثیر زیادی در کیفیت زندگی و حس رضایت از خود در افراد ایجاد کنند. در کتاب دنیای شگفت انگیز مغز از حقایق عجیب و گاه جزییاتی ناخوشایند درباره‌ی مغز آگاه می‌شوید.

ترفندهای کاربردی زیادی هم در این کتاب معرفی شده‌اند. با استفاده از این ترفندها یاد می‌گیرید که چطور از مغز خود حمایت کنید. زمان آن رسیده که به جای سرزنش کردن و کلافه شدن از کارهای عجیب و غریبی که گاهی از مغزتان سر می‌ زند، سعی کنید با شناختی که از آن پیدا کرده‌اید، کنارش باشید و همراهی‌اش کنید. همچنین با شناخت سازوکارهای مختلف مغز در مواجهه با موارد گوناگون، بهتر می‌ توانید زمام زندگی خود را در دست بگیرید.

تعداد بازدید: 625 بار

Matthew%20MacDonald%20 %D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D9%88%20%D9%85%DA%A9%20%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%84%D8%AF

عنوان کتاب: دنیای شگفت انگیز مغز (مغز ما)

آنچه باید درباره مغز خود بدانید

نویسنده: ماتیو مک دونالد

مترجم: هدیه تقوی

تعداد صفحات کتاب: 238 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 89
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 20 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *