دیوان اشعار پروین اعتصامی

دیوان اشعار پروین اعتصامی (nbookcity.com)

دانلود دیوان اشعار پروین اعتصامی

دیوان اشعار پروین اعتصامی حاوی قصاید، مثنویات، تمثیلات و مقطعات این شاعر نامدار است.

رخشندهٔ اعتصامی معروف به پروین اعتصامی در ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ خورشیدی در شهر تبریز به دنیا آمد. پدرش یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام الملک) از رجال نامی و نویسندگان و مترجمان مشهور اواخر دورهٔ قاجار بود. در کودکی با خانواده به تهران آمد. پایان نامهٔ تحصیلی خود را از مدرسهٔ آمریکایی تهران گرفت و در همانجا شروع به تدریس کرد.

پیوند زناشویی وی با پسر عمویش بیش از دو و نیم ماه دوام نداشت. وی پس از جدایی از همسر، مدتی کتابدار کتابخانهٔ دانشسرای عالی بود. دیوان اشعار پروین اعتصامی بالغ بر ۲۵۰۰ بیت است. وی در فروردین ۱۳۲۰ شمسی به علت ابتلا به حصبه درگذشت و در قم به خاک سپرده شد.

خلاصه کتاب

در واقع دیوان اشعار پروین اعتصامی جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که زنان در آن کم‌ترین حق را دارند، مثل خانه داری بچه داری در حالی که زن هم به عنوان انسان خواستار دانش آموختگی، پختگی که زودتر از مردان اتفاق می‌افتاد. خانم اعتصامی ارزش والایی باید داشته باشند در حالی که در زمانی که زندگی می‌کردند زن کاملا بسته بود.

در تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده، دیده شده زنان از بار مسؤلیت شانه خالی نمی‌کنند، این نه دیدگاه فمنیستی و نه دیدگاه برابری است، ولی این مثال بارز حقیقت است. دیوان اشعار پروین اعتصامی حالت مناظره دارد و معانی پربار و فوق العاده‌ای نیز دارد. این دیوان ترکیبی است از دو سبک و شیوهٔ لفظی و معنوی آمیخته با سبکی مستقل.

آن دو یکی شیوه خراسان است خاصه استاد ناصر خسرو قبادیانی و دیگر شیوهٔ شعرای عراق و فارس است به ویژه شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی  و از حیث معانی نیز بین افکار و خیالات حکما و عرفاً است، و این جمله با سبک و اسلوب که مستقلی خاص عصر امروزی و بیشتر پیرو تجسم معانی و حقیقت جوئی است ترکیب یافته و شیوه‌ای بدیع و فاضلانه به وجود آورده‌ است.

مقدمه دیوان اشعار اعتصامی

آنچه سبب شده امروز پروین اعتصامی را با این نام و نشان بشناسیم، چاپ دیوان اوست که در سال ۱۳۱۴ به همت پدرش انجام شد. چاپ اول دیوان که آراسته به دیباچه شاعر و استاد سخن شناس، ملک الشعرای بهار است و تحقیق او در تعیین ارزش ادبی و ویژگی های سخن سخنگوی بزرگ، شامل یکصد و پنجاه قصیده و مثنوی در زمان شاعر و با قطعه ای در مقدمه از خود او تنظیم شده است.

دوره پروین اعتصامی زمانی است که برای جنس زن به علت حاکمیت نظام مردسالارانه، امکان تحصیل و پرورش چنانکه باید و شاید فراهم نبود و زنان نتوانستند آنچنان که درخور قابلیت های نهفته شان است، پیشرفت کنند. به همین دلیل تعداد علما و شعرا و ادبای زن ایرانی، در برابر خیل مردان که در این راه گام نهادند، ناچیز می‌نماید و پروین اعتصامی، در میان این خیل، از نوادر است.

ملک الشعرای بهار

ملک الشعرای بهار در این باره در مقدمه دیوان اشعار پروین اعتصامی می‌گوید: «در ایران که کان سخن و فرهنگ است اگر شاعرانی از جنس مرد پیدا شده اند که مایه حیرت اند، جای تعجب نیست اما تاکنون شاعری از جنس زن که دارای این قریحه و استعداد باشد و با این توانایی و طی مقدمات تتبع و تحقیق، اشعاری چنین نغز و نیکو بسراید، از نوادر محسوب می شود و جای بسی تعجب و شایسته هزاران تمجید و تحسین است.»

پروین اعتصامی شاعره گرانقدری است که جنس اشعارش از جنس درد اجتماع است و این نشانی از سطح درک بالای وی از جامعه پیرامونش می باشد؛ شعری از جنس شعور!

نقد کتاب دیوان اشعار پروین اعتصامی

سطر به سطر دیوان اشعار پروین اعتصامی سرشار ار آموزه‌های اخلاقی و اجتماعی است. برای خواننده پندهای ارزنده‌ای دارد. بانو پروین اعتصامی از نوادر و نوابغ عرصه‌ی هنر و ادب، بویژه سرودن شعر است. در حقیقت او را باید شاعر ادب، اخلاق، پند و اندرز و نصیحت پس از استاد سخن سعدی شیرازی دانست که با وسعت و فسحت زبان با اندیشه‌ای بلند، مردم را به زیبایی‌ها رهنمون کرده است!

خانم پروین اعتصامی یک شاعر به تمام معنای اجتماعی است که برای بیان مقصود و اندیشه‌ی خود، مفاهیم اجتماعی را به خدمت گرفته و از زبان گُل و گیاه، خاک و سنگ، سیر و پیاز عدس و لوبیا جماد و نبات و سخن گفته است!

او شاعر عشق و معاشقه‌ی عاشق و معشوق نیست که چشم و ابروی یار را بستاید به همین خاطر بیشتر از ۲ غزل در سرودهای او دیده نمی‌شود. او شاعر درد و رنج‌های مردم است به همین دلیل در سروده‌های او عشق به انسان و انسانیت موج میزند و قصاید و قطعات زیبای او تبلور احساسات انسانی است!

بدون تردید پروین شاعری نیک‌اندیش، آگاه و با بصیرت بوده است. هر قطعه از دیوان اشعار پروین اعتصامی آموزگاری می‌شوند تربیتی…

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 7,789 بار

Parvin Etesami پروین اعتصامی

نام کتاب: دیوان اشعار پروین اعتصامی

قصاید، مثنویات، تمثیلات و مقطعات

شاعر: پروین اعتصامی

براساس طبع ابوالفتح اعتصامی

تعداد صفحات کتاب: 484 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم کتاب: 49.3 مگابايت

نوع فايل: (ZIP) PDF

منبع: شهر کتاب

نوشته‌های مشابه

بابا طاهر در سرودن ترانه های شورانگیز خود هیچگاه پیرامون صنایع شعری نگشته و کلمات سنگین و غلنبه به کار نبرده و در فکر مضمون سازی و عبارت پردازی نبوده ...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 6593
کمدی الهی دانته یکی از شاهکار‌های ادبی دنیاست و همین جایگاه می‌تواند دلیلی باشد که این کتاب را بخوانید. اگر این دلیل شما را قانع نکرد می‌توانید سری به مقاله‌هایی که درباره‌ی این کتاب نوشته شده‌اند بزنید. شاهکار دانته در تمام سال‌های بعد از انتشار از زاویه‌ی ادیان، روانشناختی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 21037

5 پاسخ

  1. Hey just wanted to give you a quick heads up and let you
    know a few of the images aren’t loading correctly.
    I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different web browsers and both show the
    same outcome.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *