کمدی الهی دانته

آخرین ویرایش: 4 هفته قبل
کمدی الهی (nbookcity.com)

دانلود کتاب کمدی الهی دانته

دانته آلیگیری در کتاب کمدی الهی دانته از مراحل مختلف دوزخ ،برزخ و بهشت می‌گذرد و در این مراحل با شخصیت‌های مختلف تاریخی برخورد می‌کند، تا عاقبت در آخرین مرحله بهشت به دیدار خدا می‌رسد.

دانته در طبقه اول دوزخش اشخاصی مانند بوعلی سینا و صلاح‌الدین ایوبی را ملاقات می‌کند و هم‌چنین بزرگانی چون ارسطو و هومر که در نوع خود تجربه‌ای بی‌نظیر به حساب می‌آید. در سفر دانته آلیگیری به دنیای پس از مرگ، دو راهنما او را همراهی می‌کنند؛ در دوزخ و برزخ راهنمای او «ویرژیل»، شاعر رومی است که چند قرن پیش از دانته زندگی می‌کرده، و در بهشت راهنمای او بئاتریس پورتیناری است که دانته او را دوست می‌داشته و در کتاب «زندگانی نو» به شرح عشق خود به او پرداخته است.

همه‌ی ما تصویر مبهمی از زندگی پس از مرگ داریم. اگرچه در کتاب‌های آسمانی و دینی شرح‌های مفصلی درباره‌ی این زندگی نوشته شده است، اما در طول تاریخ نویسندگانی بوده‌اند که با استفاده از این متن‌ها و تخیل شاعرانه خودشان، کتاب‌هایی با این موضوع نوشته‌اند. کمدی الهی دانته از مهم‌ترین نمونه‌های این آثار در تاریخ ادبیات غرب هستند.

خلاصه کتاب

مجموعه کتاب های کمدی الهی دانته، که شامل عناوین دوزخ، برزخ و بهشت می شود، روایتی بلند در قالب شعر است که نگارش آن به قلم دانته آلیگری، در سال 1304 میلادی آغاز شد و تا یک سال قبل از مرگ دانته، یعنی در سال 1321 میلادی به طول انجامید. این کتاب، به شکل گسترده به عنوان برجسته ترین اثر در ادبیات ایتالیا شناخته می شود.

کمدی الهی، داستان سقوط دانته به دوزخ به همراهی راهنمایی به نام ویرجیل، عروج او به برزخ و ملاقاتش با معشوقه اش و در نهایت، رسیدن او به بهشت را روایت می کند.این شاهکار بزرگ تاریخ ادبیات به مسائلی چون ایمان، آرزو و روشن ضمیری می پردازد و با ارائه ی تصاویری خیره کننده و به یاد ماندنی از دنیای بعد از مرگ، قصه ی تمثیلی شگفت آور و تکان دهنده ای از مسیر سعادتمندی بشر است.

دانته این کتاب را به زبان ایتالیایی و در قالب شعر نوشت، کمدی الهی دانته شاهکار بزرگی در ادبیات ایتالیا محسوب می‌شود و شاید نزدیک‌ترین نمونه‌ در ادبیات فارسی به این کتاب «شاهنامه» حکیم ابوالقاسم فردوسی باشد. با این تفاوت که درون‌مایه‌ی شاهنامه، اسطوره است و درون مایه کمدی الهی دانته، دینی. دانته یک مسیحی متعصب بود و به همین دلیل در شاهکارش، کمدی الهی دیدگاه خودش را درباره‌ی زندگی پس از مرگ شرح می‌دهد.

بخشی از متن کتاب

دروازه دوزخ؛ داستان: با رسیدن به کنار دروازه دوزخ، دو شاعر نوشته‌ای را می‌خوانند که بر سنگ سردر ورودی نوشته شده است. آنها وارد می‌شوند و خود را در راهروی دوزخ مشاهده می‌کنند. جایی که سبکسران و هرزگان تا ابد، پیوسته به دنبال پرچم در حال پرواز هستند…. پس از گذشتن از آن مکان، آن ها به رود اکرون می‌رسند. ارواح تمام گناهکاران و مطرود شدگان، پس از مرگ به آن‌جا می‌رسند تا از آنجا، به وسیله‌ی کارُن، قایقران دوزخی رود، به داخل دوزخ برده شوند…

کارُن از بردن موجود زنده‌ای چون دانته خودداری می‌کند تا آن‌که ویرژیل با  سخنی جدی او را قانع می‌سازد. در مدتی که آن‌ها شاهد عزیمت تعدادی ارواح هستند که سوار بر قایق می‌شوند تا به دوزخ برسند. ريال کرانه‌های رود ناگهان شروع به لرزیدن می‌کنند.

زمین لرزه‌ای آن‌چنان شدید و مهیب آغاز می‌شود که دانته از هوش می‌رود.هرچند دانته و ویرژیل از دروازه دوزخ می‌گذرند، لیکن هنوز واقعا وارد سرای مطرودشدگان گناهکار نشده‌اند. آن‌ها هنگامی خواهند رسید که از رود آکرون عبور کنند. از طرفی، حتی پس از گذشتن از نخستین دایره که لیمبو (یا اعراف دوزخ) نام دارد، آنها هنوز کاملا با نفرین شدگان رویارو نمی‌شوند.

معرفی دانته آلیگیری

دانته آلیگیری شاعر، فیلسوف، و اندیشمند ایتالیایی، متولد 1265 میلادی در  فلورانس است. دانته آلیگیری از کودکی درگیر جنگ و آشفتگی‌های سیاسی بین دو حزب پاپ و حزب سلطنتی ایتالیا بود.  دانته در سال 1302 از سوی دادگاهی در فلورانس به سو‌استفاده از اموال دولتی محکوم شد، و برای دو سال از فلورانس تبعید شد، اما این حکم خیلی زود به حکمی دیگر تبدیل شد و آن هم دستور زنده سوزاندن دانته بود. این حکم باعث شد که دانته هرگز نتواند به شهرش فلورانس بازگردد. عده‌ای معتقدند که کمدی الهی دانته، در واقعا نمونه‌ی اغراق شده‌ای از زندگی خودش در تبعید است.

تاثیر این آشفتگی‌های سیاسی در کتاب دوزخ دانته مشخص است. دانته در سال1321 میلادی، در حالی که برای تعطیلات به ونیز رفته بود، درگیر بیماری سختی شد و همان‌جا درگذشت. دانته آلیگیری در جوانی‌اش عاشق دختری به نام بئاتریس شد و بیشتر اشعار و قصیده‌هایش را در وصف او سرود. بئاتریس عشق‌ همیش‍گی دانته در بیست و چهارسالگی و بر اثر یک بیماری درگذشت. دانته پس از مرگ بئاتریس متعهد شد که شاهکاری بنویسد تا بتواند خاطره‌ی عشق از دست رفته‌اش را جاودانه کند. دانته کتاب کمدی الهی دانته را به بئاتریس تقدیم کرده است.

نقد کتاب کمدی الهی دانته

کمدی الهی دانته یکی از شاهکار‌های ادبی دنیاست و همین جایگاه می‌تواند دلیلی باشد که این کتاب را بخوانید. اگر این دلیل شما را قانع نکرد می‌توانید سری به مقاله‌هایی که درباره‌ی این کتاب نوشته شده‌اند بزنید.

شاهکار دانته در تمام سال‌های بعد از انتشار از زاویه‌ی ادیان، روانشناختی، انسان‌شناختی و… بررسی شده است. در تاریخ هنر جهان هم می‌توان ردپای ماندگار و درخشانی از کمدی الهی در آثار نقاشی و تجسمی مشاهده کرد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. کتاب دوزخ
  2. زن سی ساله
  3. گزارش یک آدم ربایی
  4. خودت را به فنا نده

تعداد بازدید: 21,082 بار

Dante%20Alighieri%20 %D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%87%20%D8%A2%D9%84%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C

عنوان کتاب: کمدی الهی (دوزخ، برزخ، بهشت)

جزو برترین کتاب های تاریخ ادبیات به انتخاب انجمن کتاب نروژ

جز برترین کتاب های شعر

جزو برترین کتاب ها با شخصیت های شرور

شاعر: دانته آلیگیری

مترجم: شجاع الدین شفاء

تعداد صفحات کتاب: 486 و 484 و 665 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.7 و 30.7 و 12.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

از آنجا که ریشه بیشتر بیماری‌ها از بد خوردن‌های ماست، سیده محبوبه حسینی و آدینه کبرایی تصمیم گرفتند که سلسله کتاب‌هایی در راستای تغذیه بهتر و سالم‌تر بنویسند و طی این سلسله بتوانند به سلامت بیشتر جامعه کمک کنند. آشپزی خوشمزه انواع پلو یکی از این کتاب هاست...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1129
زن به ریسمان‌ها فکر می‌کند، به زنجیرها، دست بندها و دین و ایمان مرد. به محل عبادتش. ممکن است از او بخواهند تا از آنجا فاصله بگیرد و روسری سر بکند. در شیکاگو وقتی او به فکر دود بود، مرد...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 127

4 پاسخ

  1. درود وقتتون ب نیکی
    با تشکر از سایت خوبتون
    آیا pdf این کتاب بدون سانسوره؟!
    🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    1. درود بر شما
      متن چاپ شده ی کتاب کامل هستش اما در مورد حذف توسط مترجم یا ناشر، ما اطلاعی نداریم.

  2. بهترین سایتی که تو چند سال اخیر بدون حاشیه پردازی و عنوان بندی فوق العاده کتاب در اختیارمون گذاشته شما بودید بی نهایت سپاسگزارم

    1. ممنون از حضور و دلگرمی شما.
      امیدواریم لحظات خوبی را با کتاب های شهر کتاب تجربه کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *