زندگی و زمانه مایکل ک

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
زندگی و زمانه مایکل ک (nbookcity.com)

دانلود کتاب زندگی و زمانه مایکل ک

کتاب زندگی و زمانه مایکل ک داستان خواندنی مردِ سختکوشِ تنها در مبارزه با طبیعت است.

کتابهای جان ماکسول کوتسی حجیم نیستند، اما در عوض پرمایه اند. در کتاب حاضر و رمان در انتظار بربرها، از مردان و زنانی می نویسد که با تاریخ دست و پنجه نرم میکنند. او میگوید «تاریخ ما به گونه ای است که بناگاه مردم عادی باید تصمیمات حاد بگیرند. اما آنها به چنین موقعیتهایی عادت ندارند. من تصور میکنم در ۴۰ سال گذشته آفریقای جنوبی کشوری بوده که مردمش با دیون اخلاقی عظیمی روبرو بوده اند.»

کوتسیا در پیروی از سنت داستایفسکی و کافکا، قالب رمان را زیر سؤال برد که آیا میتواند طریقی مؤثر و کارآمد برای اظهارنظر درباره رخدادهای جاری و سیاسی باشد؟ او در یکی از مصاحبه هایی که داشت گفته: من باور ندارم که رمان مؤثرترین قالب برای مداخله در امور جاری و سیاسی باشد. نوشتن رمان زمان زیادی میطلبد و منتشر کردن آن خیلی طول میکشد. عده خوانندگان رمان اندک است. رمان آن درگیری مستقیم با واقعیت سیاسی را که روزنامه ها دارند ندارد.»

خلاصه کتاب

زندگی و زمانه مایکل ک رمانی پيچيده است كه با سبكی تحسين برانگيز و نثری موجز حقارت انسان را در سيطرۀ بوروكراسی آپارتايد نشان ‌می‌دهد و رويای كسی را تصوير می‌كند كه قصد دارد خارج از بافت همزيستی متعارف انسان‌ها و به ميل خودش زندگی كند و حرمت انسانی خود را محفوظ بدارد. مايكل ك انسانی اصيل است و با اينكه خشونت و تبعيض را تجربه می‌كند با شكيبايی به آزادگی نابی دست می‌يابد…

داستان در آفریقای جنوبی در جریان است، در سال‌ هایی که دستخوش جنگ داخلی بود و در این بین داستان مایکل روایت می‌شود، روایتی یکنواخت با ضرب آهنگی کند از دنیای درونی مایکل، از غریزه‌ی زندگی و البته بی‌عدالتی دنیا. کوتسیا در این کتاب علاوه‌ بر اعتراض به تبعیض نژادی حاکم بر کشورش، کوشیده است تا شرایط سیاسی ـ اجتماعی گروه‌های مختلف جامعه را فارغ از هر طبقه و نژادی که هستند، به تصویر بکشد.

شخصیت اصلی کتاب زندگی و زمانه مایکل ک هرجا که پا می‌گذارد، جنگ به دنبالش است و نهایتا به اتهام شورش زندانی می‌شود. اما حتی نمی داند که جنگی در جریان است. مایکل می‌تواند بدون کمک دیگران، بدون پول و غذا و زن زندگی کند، می‌تواند غذای خودش را از طریق باغبانی و خاک به دست آورد و در طبیعت با کمترین امکانات زندگی کند و علی‌رغم کم‌هوشی، درک عمیقی از آب، زمین، آزادی و مساوات دارد.

درباره نویسنده

کوتسیا که ۶۴ سال دارد، در حال حاضر استاد میهمان در دانشگاه شیکاگو است و پس از شنیدن خبر برنده شدنش گفت: «من کاملا غافلگیر شدم. ساعت ۶ صبح تلفنی این خبر را از استکهلم به من دادند. من حتى اطلاع نداشتم که قرار است چنین اعلامی بشود» اما او در چند سال اخیر بارها نامزد دریافت این جایزه شده بود. 

کوتسیا علاوه بر هشت رمان، رساله ها و مقالات بیشماری نوشته است و به موضوعات مختلفی از راگیی گرفته تا سانسور پرداخته است. او تنها نویسنده ای است که ۲ بار برنده جایزه معتبر بوکر» شده است. بار اول در سال ۱۹۸۳ برای رمان زندگی و زمانه مایکل ک و بار دوم در سال ۱۹۹۹ برای رمان رسوایی. 

کوتسیا مرد گوشه گیر و آرامی است. او در جایی نوشته است راه سومی میان حرف زدن و سکوت وجود دارد و آن ادبیات است. زبانی که من حرف میزنم مناسب نوشتن است و نه گفت و شنود. منتقدان سبک پاکیزه و جمع و جورش را نمایانگر نحوه زندگی پارسایانه او میدانند.

جان ماکسول کوتسی نویسنده کتاب زندگی و زمانه مایکل ک گیاه خوار است، عاشق دوچرخه سواری است و لب به الکل نمیزند. منتقدان همچنین کوتسیا را وارث برحق کافکا میخوانند و آثارش را شبیه به آثار نویسنده اگزیستانسیالیست قرن بیستم چک میدانند.

بخشی از متن کتاب

ک به طرف حصار پشتی اردوگاه رفت و به صحرا چشم دوخت. در یکی دو بخاری سنگی میان چادرها، آتش روشن کرده بودند؛ مردم در جنب و جوش و رفت و آمد بودند؛ اردوگاه جان میگرفت. استیشن آبی رنگ پلیس در گردبادی از خاک رسید و نزدیک دروازه ایستاد، به دنبال آن کامیون روبازی بود که در عقبش چند مرد تنگ هم، ایستاده بودند. همه بچه ها به سمت دروازه یورش بردند.

نگهبان اجازه داد استیشن پلیس وارد اردوگاه شود. استیشن با سرعت کم به چهارمین کلبه، همان که اجاق داشت رفت. دو زن از استیشن پیاده شدند و قفل در کلبه را باز کردند؛ راننده که پلیس بود با یک کارتن در دست پشت سرشان رفت. ک از حصار پشتی صدای خرخر رادیوی استیشن را میشنید. طولی نکشید که اولین طره دود سیاه از دودکش بیرون آمد. مردهایی که در کامیون بودند هیزمها را دسته دسته تخلیه میکردند و پشت دروازه روی هم می چیدند. 

مأمور پلیس به استیشن برگشت و در اتاقک راننده نشست. موهایش را شانه زد. یکی از زنها، آنکه درشت هیکل بود و شلوار گشاد داشت از کلبه بیرون آمد و یک مثلث را به صدا درآورد. پیش از خاموش شدن آخرین نت جمعیتی جلوی در کلبه از سر و کول یکدیگر بالا می رفت، بچه ها با لیوان بزرگ دسته دار یا بشقاب یا قوطی حلبی مادرها با بچه های شیرخواره زن متصدی کوچه ای باز کرد و بچه ها را دو به دو داخل کلبه فرستاد که هم نزدیک شد و عقب جمعیت ایستاد.

بچه ها که بیرون آمدند، دید سوپ و چند تکه نان در دست دارند. پسربچه ای بیرون آمد و سکندری رفت و سوپ روی پاهایش ریخت. با احتیاط، انگار که خودش را خیس کرده باشد، رفت و دوباره در صف ایستاد. عده ای از بچه ها روی زمین لختِ بیرون کلبه نشستند تا غذا بخورند. بقیه شامشان را به چادر بردند. ک به زن نزدیک شد.

«ببخشین میشه به منم یه چیزی بدین بخورم؟ بشقاب ندارم. بیمارستان بودم.» زن جواب داد: «غذا فقط مال بچه هاست» و نگاهش را برگرداند. ک به کلبه اش برگشت و شلوار سیاهش را که هنوز نم داشت پوشید. شلوار کوتاه ماشی رنگش را زیر یکی از تختها انداخت.

نقد کتاب زندگی و زمانه مایکل ک

یکی از درونمایه های اصلی رمان های جان ماکسول کوتسی ارزشها و رفتارهای حاصل از سیستم حکومتی آپارتهاید در آفریقاست که عقیده دارد در هر کجای جهان می تواند به وقوع پیوندد. رمان زندگی و زمانه مایکل ک کتاب آسان و رمان متعارفی نیست که بتوان آن را در یکی دو پاراگراف تفسیر و تحلیل کرد.

در سخنرانی اهدای جایزه نوبل به کوتسیا یکی از اعضای آکادمی سوئد که خود نویسنده است گفت: «نوشتن بیدار کردن نداهای معارض در ضمیر نویسنده است و شهامت برقراری دیالوگ با آنها» و «رسالت» نویسنده در متصور شدن آنچه غیرقابل تصور است خلاصه میشود و این دقیقاً همان کاری است که کوتسیا در کتاب حاضر میکند، آن هم با آن نثر موجز و سبک شفاف تحسین برانگیزش.

در این رمان که حرف ک یادآور شخصیت جوزف ک کافکاست، حقارت انسان در سیطره بوروکراسی رژیم آپارتهاید به نمایش گذاشته میشود. مایکل حتی لایق آن نیست که نامش به طور کامل به زبان بیاید اما رمان به رؤیای فردی که مایل است خارج از بافت همزیستی متعارف انسانها و به میل خودش زندگی کند و حرمت انسانی اش را محفوظ بدارد شکل میبخشد.

مایکل یک انسان بکر است که جهان را از دید خاص خودش میبیند با اینکه خشونت تبعیض نژادی را تجربه میکند ـ و کوتسیا در طول زمان حتی یکبار هم اشاره ای به رنگ پوست او نمی کند ـ از طریق شکیبایی به آزادگی ای دست می یابد که هم رژیم آپارتهاید و هم نیروهای چریکی را شگفت زده و مبهوت میکند.

شخصیت اصلی رمان زندگی و زمانه مایکل ک، در نهایت سادگی هیچ چیز نمیخواهد: نه جنگ و نه انقلاب، نه قدرت و نه پول. مایکل ک فقط کرامت انسانی را میخواهد!

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 195 بار

عنوان کتاب: زندگی و زمانه مایکل ک

برنده جایزه من بوکر سال 1983

برنده جایزه ادبی فمینا سال 1985

نویسنده: جان ماکسول کوتسی

برنده ی جایزه نوبل ادبیات سال 2003

مترجم: مینو مشیری

تعداد صفحات کتاب: 175 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 16.85 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

مردی که می‌خندد روایت زندگی بسیار غم‌انگیز کودکی به نام «جوئین پلین» است که از بدو تولد بی‌خانمان شده و هیچ‌گاه خانواده خود را ندیده‌ است. «کومپراچیکوها» (خریداران بچه) او را خریده بودند، ولی در ۱۰ سالگی...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 4054
در پیکری کوچک، زورق و دریا و باد را ماننده‌ای. چرا که چشمانت، که دریا توانمشان نامید، به جزر و مد اشک نشسته‌اند. پیکرت زورقی است در این دریای شور بادبان برافراشته و بادها آه‌های تُواَند که...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 234

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *