سرخ و سیاه

سرخ و سیاه (nbookcity.com)

دانلود کتاب سرخ و سیاه

در رمان سرخ و سیاه اوج واقع‌گرایی را می‌بینیم، واقعیت همان چیزی است که خود استاندال تلاش کرده بدان وفادار بماند و همواره سعی کرده آن را عینا در اثر هنری خود بیاورد، اما هر چه باشد این اثر ساخته و پرداخته ذهن انسانی است و نمی‌تواند عین واقعیت باشد پس به نوعی «جعل واقعیت» است. «مستند» بودن نیز یکی دیگر از خصوصیات این رمان است، داستانی که بر پایه رویدادهای واقعی و حوادثی روایت می‌شود که نقل‌شان عینا در روزنامه‌ها آمده است، هر چند خود استاندال اعتقاد داشته داستان کاملا مستند است، اما می‌توان آن را به خاطر تغییر نام شخصیت‌ها و دخل و تصرفات ذهن انسانی «نیمه مستند» دانست.

استاندال را در کنار فلوبر از رئالیست‌های بزرگ می‌دانند، کسی که روایت واقعی را وارد فضای ادبی‌ای کرد که در آن داستان‌های حماسی و تغزلی جایگاه بالایی داشتند. سرخ و سیاه در دو بخش روایت می‌شود. بخش اول زندگی ژولین، قهرمان داستان، را در روستا پیگیری می‌کند و بخش دوم با آمدن او به پاریس شکل می‌گیرد. ژولین در انتخاب بین حرفه نظامی‌گری و کشیش بودن مردد است.

چکیده رمان

استاندال رمان را به آینه ای تشبیه کرده که در جاده ای در حرکت است. گاهی آبی آسمان ها را منعکس می کند و گاهی گل و لای و چاله های جاده را… سرخ و سیاه، شاهکار او، به بهترین وجه نشان دهنده ی این نقش رمان است. آنچه در این اثر زیربنایی ادبیات غرب ترسیم می شود فقط سرگذشت جوانی از آغاز قرن نوزدهم فرانسه در گرماگرم توفان هایی سیاسی و اجتماعی نیست، بلکه انسانی غوطه ور در تاریخ است. سرخ و سیاه شاید اولین کتابی است که شخصیتی از توده ی مردم را در یک چشم انداز پهناور تاریخی، همراه با کاووش عمیق روانی مطرح می کند. از همین روست که ژولین سورل، قهرمان کتاب، از یک نوجوان جاه طلب روستازاده به یک شخصیت نمونه ادبیات جهانی بدل شده است. همچنان که اسلوب و خواست استاندال است. سرگذشت این جوان بر زمینه ای تاریخی ترسیم می شود که دقت و موشکافی نویسنده، و پایبندی اش به کمال واقعگرایی، آن را به وقایع نگاری نیمه مستند تاریخی شبیه می سازد.
کتاب سرخ و سیاه، رمانی نوشته ی استاندال است که نخستین بار در سال 1830 به انتشار رسید. داستان این رمان به زندگی مردی جوان به نام جولین سورل می پردازد. او دانشجوی علوم دینی است، اما ناپلئون را تحسین می کند و رویای پیروزی های نظامی را در سر می پروراند. زمانی که جولین به عنوان مُدرس فرزندان شهردار استخدام می شود، خیلی زود زن شهردار را اغوا می کند و بعد از آن به پاریس می رود و دخترِ مردی نجیب زاده را شیفته ی خود می سازد. به تدریج این باور در ذهن سورل شکل می گیرد که راز موفقیت، فریبکارتر و فرصت طلب تر بودن از فریبکاران و فرصت طلبانی است که در همه جا دیده می شوند. اما زمانی که ثروتمندان و قدرتمندانی که سورل بسیار تحسینشان می کند، علیه او متحد می شوند، این شخصیت بر لب پرتگاهی مرگبار قرار می گیرد.

بخش هایی از متن کتاب

زنگ درس تاریخ کلیساى کشیش کاستاند به صدا در آمد.آن روز کشیش کاستاند به آن جوانان روستایى،که از کار سخت و از فقر پدران شان مى ترسیدند،این درس را مى داد که موجودى که به نظر ایشان بسیار هولناک مى آمد،یعنى دولت،فقط در صورتى قدرت واقعى و مشروع دارد که قدرتش به نمایندگى از پاپ،یعنى کارگزار خداوند در این دنیا،باشد. مى گفت: – سعى کنید با قداست دادن به زندگى تان،با فرمانبردارى،لایق الطاف پاپ باشید،سعى کنید مثل چوبدستى باشید در دست ایشان،در این صورت به یک منصب عالى مى رسید و مى توانید بدور از هر نوع بازرسى ریاست و فرماندهى کنید؛یک منصب غیرقابل تغییر که یک سوم حقوقش را دولت مى پردازد و دو سوم دیگرش را مومنانى مى دهند که شما با وعظ هایتان به آنها شکل داده اید…

کمابیش در همین دوره بود که ژولین به فکر افتاد براى جلب احترام بقیه از کتاب پاپ دومستر استفاده کند.حقیقت این است که هم مدرسه اى هایش را شگفت زده کرد،اما باز به ضررش تمام شد.از او بدشان آمد چون او به این وسیله عقایدشان را بهتر از خودشان به بیان مى کشید.جناب شلان در مورد ژولین بى احتیاطى کرده بود همچنان که نسبت به خودش هم بى احتیاط بود.پس از آن که به او این عادت را داد که درست تعقل کند و گول گفته هاى واهى را نخورد،غفلت کرد و این را هم به او نگفت که نزد فردى که از چندان هوشى برخوردار نیست این عادت جرم تلقى مى شود؛چرا که تعقل درست مرادف توهین است.

نقد و بررسی کتاب سرخ و سیاه

سرخ و سیاه  وقایع سال 1830 در سرآغاز خود حامل این سخن دانتون است: «حقیقت، حقیقت تلخ». استاندال، بلافاصله، در خلال سه چهار سطر متقن و موجز، ابتدا محیط جغرافیایی را طرح می ­کند: «این قصبه قصبه وریردر کنار رود دو است»، اما مخصوصاً به توصیف محیط اجتماعی و سیاسی می‌­پردازد و تصویر بابا سورل چوب­بر، تصویر موسیو دو رنال شهردار، و تصویر راهب شلان ، این مرد امین و شریف را، که در معرض تهدید «انجمن کشیشان» است، به دست می ­دهد و به این ترتیب، جوی را که قهرمانش در آن پرورش یافته است برایمان وصف می­ کند.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 5,386 بار

Stendhal%20 %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%84

عنوان کتاب: سرخ و سیاه (دو جلد)

نویسنده: استاندال (ماری آنری بِیل)

مترجم: عبدالله توکل

تعداد صفحات کتاب: 383 و 320 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8 و 9.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 2 ساعت قبل
تعداد بازدید: 319
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 501

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *