طرز فکر پیشاهنگی

آخرین ویرایش: 11 ماه قبل
طرز فکر پیشاهنگی (nbookcity.com)

معرفی کتاب طرز فکر پیشاهنگی

بعد از خواندن کتاب طرز فکر پیشاهنگی به جای اینکه با همه چیز بجنگید، از بالا به پایین به خودتان نگاه می کنید، منشا مشکل را پیدا می کنید و حلش می کنید.

کتاب حاضر با عنوان فرعی: چرا برخی همه چیز را به وضوح می بینند و برخی دیگر نه، مناسب کسانی است که به دنبال راهی برای غلبه بر کاستی های منطق خودشان هستند و تمایل دارند با دیدی وسیع‌تر و بی طرفانه به امور نگاه کنند و تصمیم های بهتری بگیرند.

همچنین کسانی که به مبحث مدیریت علاقه دارند، برای تبدیل شدن به یک رهبر قدرتمند به این کتاب نیاز خواهند داشت. این کتاب به شما توانایی تصمیم گیری با ذهنی باز و دیدی شفاف را در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهد داد.

ذهن پیشاهنگ

جولیا گالف در پیشگفتار کتاب طرز فکر پیشاهنگی می گوید: وقتی به فردی با قدرت قضاوت فوق العاده فکر میکنید چه خصوصیاتی به ذهنتان میرسد؟ احتمالاً به خصوصیاتی مانند: هوش، زیرکی، شهامت یا صبر می اندیشید. همه این خصوصیات فضایلی تحسین برانگیز است اما خصوصیتی دیگر وجود دارد که در رأس این فهرست قرار میگیرد و آنقدر نادیده گرفته میشود که حتی برای آن نامی رسمی نیز در نظر نگرفته اند.

به همین دلیل نامی برای این خصوصیت انتخاب کرده ام. آن را طرز فکر پیشاهنگی مینامم؛ یعنی انگیزه دیدن رویدادها به ترتیبی که واقعاً هستند نه به شکلی که دوست داریم باشند. این طرز فکر همان چیزی است که اجازه میدهد ضعف هایتان شوید، نقاط ضعف خود را جست وجو کنید، فرضیات خود را بیازمایید و روش خود را تغییر دهید. این طرز فکر شما را وادار میکند از خود پرسش هایی از این دست کنید:

«آیا در آن بحث اشتباه میکردم؟» یا «آیا این ریسک ارزش اش را دارد؟ یا «اگر شخصی از حزب سیاسی مخالف دقیقاً همین کار را می کرد چطور واکنش نشان میدادم؟» همان طور که ریچارد فاینمن، فیزیکدان در این زمینه گفته است: «اصل اول این است که نباید خودتان را گول بزنید، خودتان خیلی راحت تر از هر شخص دیگری گول میخورید.» توانایی ما برای گول زدن خودمان یکی از موضوعات بسیار داغ در کل دهه ۲۰۰۰ و دهه ۲۰۱۰ بوده است.

برنامه های رسانه ای مشهور و برخی از کتابهای پرفروش مانند چگونه میدانیم این طور نیست؟ نابخردیهای پیش بینی پذیر؟ چرا مردم چیزهای عجیب و غریب را باور میکنند؟ کی بود کی بود؟ آنچه ثابت میکند شما باهوش نیستید، انکارگرایی، چرا همه به جز من ریاکاراند؟ و کتاب تفکر سریع و آهسته به این موضوع پرداخته و تصویری ناخوشایند از رفتار استاندارد مغز انسان برای فریب خود ارائه کرده بودند.

ما برای خطاها و اشتباهات خود توجیه منطقی می آوریم، گرفتار خیالات واهی میشویم، شواهدی را دست چین میکنیم که پیش داوری های مان را تأیید و از طیف سیاسی ما پشتیبانی میکنند. این تصویر ارائه شده اشتباه نیست اما چیزی کم دارد. درست است که اغلب برای اشتباهاتی که مرتکب میشویم توجیه منطقی می آوریم اما گاهی هم آنها را میپذیریم… کتاب طرز فکر پیشاهنگی همه چیز را روشن‌تر می‌بیند و قضاوت بهتری نسبت ‎به شرایط دارد.

خلاصه کتاب

کتاب پیش رو، روشی بهتر برای مقابله با تعصبات و تصمیمات دقیق‌تر را پیش روی مخاطب می‌گذارد. بیشتر ما به طور طبیعی ذهنیت «سربازی» داریم و با تعصب از عقاید خود دفاع می‌کنیم و هرگونه شواهدی مبنی بر اشتباه بودن نظراتمان را نادیده می‌گیریم؛ اما ذهنیت پیشاهنگی متفاوت است و برای دستیابی به یک تصویر کامل‌تر، از نظر دقت و درک، زمین را اسکن می‌کند تا تمام اطلاعات موجود چه خوب و چه بد را پیدا کند.

انسان‌ها ذاتاً چیزهایی را باور می‌کنند که دوست دارند باور کنند. به قول جولیا گالف این طرز فکر سربازهاست. سرباز دوست دارد رؤیاهای خود را بپذیرد و هرچه را می‌بیند به نفع خود تفسیر کند. اغلب ما همین‌ طوریم. دوست داریم از چیزهایی که می‌خواهیم باور کنیم، دفاع کنیم و همین تمایل سبب می‌شود نشانه‌های اشتباه ‎بودن باور خود را نبینیم. نویسنده کتاب طرز فکر پیشاهنگی اعتقاد دارد اگر می‌خواهیم کارها به‎‌ درستی انجام شوند باید به خودمان یاد دهیم دنیا را مانند پیشاهنگ‌ها ببینیم.

گاهی کل سرنوشت یک جنگ بسته به این است که پیشاهنگ نقشه را به‌‎درستی و بر اساس واقعیت پیش ببرد نه بر اساس چیزی‎ که دلش می‌خواهد وجود داشته باشد. در طرز فکر پیشاهنگی داستان‌ آدم‌ هایی را می‌خوانیم که با طرز فکر مذکور بازی را به‎‌کلی تغییر داده‌اند. همچنین درمی‌یابیم چرا و چگونه ذهن‎ مان ما را فریب می‌دهد و چطور می‌توانیم طرز فکر خود را تغییر داده و دنیا را بهتر و منطقی‌تر ببینیم.

گالف درصدد رفع کاستی‌های منطق انسان برآماده و موفق شده است. دیدگاه‌هایش بسیار هوشمندانه و کاربردی است… خواندن کتاب طرز فکر پیشاهنگی کمک می‌کند بتوانید بهتر استدلال کرده، خودتان را بشناسید و کم‎تر اشتباه کنید. بیشتر کتاب ها به شما می گویند که به چه فکر کنید. این چیزی نادرتر و ارزشمندتر است: کتابی در مورد چگونگی فکر کردن، و چگونگی یادگیری، بدون ترس یا لطفی که اغلب ما را از نزدیک شدن به حقیقت باز می دارد.

بخشی از متن کتاب

یک لحظه زمان بگذارید و به عکس صفحهٔ قبل نگاه کنید. نگاه کنید؛ من منتظر میمانم. حال که بازگشته اید، پرسشی دارم. آیا این صحنه به نظر شما منطقی بود؟ اگر نمی دانید چرا این سؤال را مطرح می کنم باید برگردید و دوباره با دقت بیشتری نگاه کنید. شاید شما هم تجربه ای یکسان با من و سایر افرادی داشتید که برای اولین بار این تصویر را دیدند. بسیارخب، دو راکون در سراشیبی تپه اند و آسمان بالای سر آنهاست.

این فکری است که در ابتدا میکنید اما بعد ناگهان چیزی چشم شما را میگیرد. در سمت راست تصویر چیزی میبینید. آیا این… یک تخته سنگ است؟ در آسمان؟ با خود فکر میکنید شاید کسی به سمت آنها سنگ پرتاب کرده و آن سنگ هنوز به زمین نخورده است. اما در پس زمینه ذهنتان خیلی از این توضیح احساس رضایت نمی کنید. این توضیح کاملاً قابل قبول نیست. چه چیز دیگری میتواند باشد؟

یک دقیقه بعد متوجه جزئیاتی دیگر میشوید که ظریف تر است. آن خط سفید نازک در کنار تخته سنگ چیست؟ بعد ناگهان همه چیز در جای خود قرار میگیرد. آن فضا آسمان نیست، آب است که تصویر آسمان در آن افتاده است. تخته سنگ هم بین هوا و زمین معلق نشده بلکه سرش از درون آب بیرون زده است و از پایین به بالای یک تپه که راکونها روی آن هستند نگاه نمی کنیم بلکه داریم از بالا به راکونها نگاه میکنیم.

توانایی ما برای تغییر دادن نظرمان وابسته به نوع واکنش ما در زمانی است که دنیا انتظارات مان را به هم میریزد. گاهی اوقات مانند همین تصویر راکون، کنجکاو میشویم و دوباره دیدگاه خود را مورد بررسی قرار میدهیم تا ببینیم چه خبر است. اما بیشتر اوقات به مشاهداتی واکنش نشان میدهیم که با دیدگاه ما به دنیا تفاوت دارند و سعی میکنیم با توضیح دادن آنها را کنار بگذاریم.

کسی که اعتقاد دارد هیچ کس مرا دوست ندارد. ممکن است دعوت های اجتماعی همکاران خود را با این توضیح رد کند که «فقط از روی دلسوزی مرا دعوت میکنند.» کسی که اعتقاد دارد من معلمی عالی ام، میتواند نمرات پایین ارزیابی خود را با گفتن این جمله توضیح دهد که «دانش آموزانم فقط از من عصبانی اند چون در نمره دادن خیلی سخت گیرم.»

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

ما موجوداتی پیچیده ایم که گاهی حقیقت را از خود پنهان میکنیم و گاه با آن روبه رو میشویم. کتاب طرز فکر پیشاهنگی به روی کمتر کشف شده این سکه می پردازد؛ یعنی دفعاتی که موفق شده ایم خودمان را گول نزنیم و درس هایی که میتوانیم از این موفقیت ها بیاموزیم. نویسنده می گوید: مسیر من به سمت نوشتن این کتاب در سال ۲۰۰۹ آغاز شد. بعد از فارغ التحصیلی، از روی علاقه پروژه ای را آغاز کردم که برایم به حرفهای جدید تبدیل شد:

کمک کردن به افراد تا بتوانند به پرسش های سخت در زندگی شخصی و حرفه ای خود پاسخ دهند. در آغاز راه فکر میکردم این حرفه شامل آموزش مسائلی مانند احتمال منطق و سوگیری شناختی به افراد میشود و باید به آنها روش استفاده از این موضوعات را در زندگی روزمره نشان دهم اما پس از چند سال سابقه در برگزاری این کارگاهها، مطالعه مقاله ها، مشاوره دادن و مصاحبه با افراد در نهایت پذیرفتم برخلاف نظرم، اینکه بدانیم چطور باید استدلال کنیم راه حلی برای تمام مشکلات نیست.

اینکه بدانید باید فرضیات خود را بیازمایید نمی تواند به شکل خودکار سبب بهبود قضاوتتان شود؛ درست مثل این که چون میدانید باید ورزش کنید، به طور خودکار وضعیت سلامتتان بهبود پیدا نخواهد کرد. توانایی حفظ کردن فهرستی از تعصبها و مغالطه ها به شما کمکی نمیکند، مگر اینکه بخواهید در تفکر خود این تعصبها و مغالطه ها را شناسایی کنید.

بزرگترین درسی که گرفته ام و سپس محققان هم آن را تأیید کرده اند و در ادامه کتاب طرز فکر پیشاهنگی نیز خواهید دید، این است که قضاوت ما بیش از آنکه محدود به دانش ما باشد، محدود به نگرش مان است. البته هیچ کدام از مواردی که در بالا گفتم به این معنی نیست که خود من نمونه ای عالی از تفکر پیشاهنگی ام. برای اشتباهاتم دلیل منطقی می آورم، از فکر کردن به مشکلات امتناع می کنم و در برابر انتقادها حالت دفاعی میگیرم.

چندین بار، زمانی که برای نوشتن این کتاب تحقیق میکردم متوجه شدم اساساً مصاحبه ای را به این دلیل خراب کرده ام که تمام مدت سعی کرده ام فرد مقابل را قانع کنم نظریه ام درست است و سعی نکرده ام دیدگاه او را درک کنم. متوجه ام چقدر جالب طی مصاحبه ای در خصوص داشتن ذهنیت باز، خودم کوته بین بوده ام!

نقد کتاب طرز فکر پیشاهنگی

کتاب طرز فکر پیشاهنگی چگونگی پرورش مهارت‌ هایی را شرح می‌دهد که به ما کمک می‌کنند درک روشن‌تری از زندگی پیدا کنیم. ما در مورد ناقص بودن استدلال انسان چیزهای زیادی می‌دانیم، اما در مورد اینکه چگونه باید این نواقص را در زندگی روزمره خود اصلاح کنیم، اطلاعات بسیار کمی داریم. خوشبختانه جولیا گالف با بینشی دقیق و قابل اجرا راه‌های اصلاح این نقص را به ما ارائه داده است.

کتاب پیش‌رو یک مرجع معتبر در جهت سامان‌ دهی و هدایت شما برای رسیدن به طرز فکر پیشاهنگی است. نویسنده همچون یک مشاور در کنارتان حضور دارد تا به هر سوالی حول روابط، برخوردها، ریسک‌های رفتاری و منطقی پاسخ دهد. علاوه بر این به خواننده یاد می‌دهد که چطور تمام داده‌ها و اطلاعاتی را که دریافت می‌کند را با نگاهی انتقادی، بسنجد و در با در نظر گرفتن همه جوانب کار سنجیده‌ترین تصمیم را اتخاذ نماید.

به عنوان سخن آخر؛ اگر دوست دارید بهتر زندگی کنید، بهتر با موضوعات و مشکلات روبرو شوید و موفق شوید، حتما کتاب طرز فکر پیشاهنگی را بخوانید!

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 337 بار

Julia%20Galef%20 %D8%AC%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%A7%20%DA%AF%D8%A7%D9%84%D9%81

عنوان کتاب: طرز فکر پیشاهنگی

چرا برخی همه چیز را به وضوح می بینند و برخی دیگر نه

نویسنده: جولیا گالف

مترجم: مائده نصیری شریفی

تعداد صفحات کتاب: 287 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 22.44 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

این پست صرفا جهت معرفی کتاب به خوانندگان می باشد.

نوشته‌های مشابه

انسانها معمولا اسامی خاص را زود فراموش می کنند. فردی که اسمی را فراموش کرده و در تلاش است که آن را به یاد آورد، در ذهن خود نام های دیگری می یابد که نام‌ های جانشین هستند و فرد متوجه می شود...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 850
هر اندازه که شما قدر زندگی را بیشتر بدانید، زندگی هم به همان اندازه قدر شما را می‌داند. هرقدر هم بیشتر به دنبال ایراد گرفتن و شکایت کردن باشید، اشتباهات بیشتری سرراهتان سبز خواهد شد. با خواندن کتاب یاد می‌گیرید...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 453

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *