ما هیچوقت مدرن نبوده ایم

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
ما هیچ وقت مدرن نبوده ایم (nbookcity.com)

دانلود کتاب ما هیچوقت مدرن نبوده ایم

مسلماً از اهمیت برونو لاتور سخن راندن امری اجتناب ناپذیر است و کتاب ما هیچوقت مدرن نبوده ایم یکی از مهم‌ترین کتاب‌های این نویسنده است.

لاتور جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی معاصر است که در سال ۱۹۴۷ متولد شد و در حال حاضر نیز در قید حیات است. از برونو لاتور به‌عنوان نظریه پرداز فرانسوی در زمینه علم، فناوری و سیاست یاد می‌کنند که نتیجه فعالیت های وی به توسعه و بسط نظریه شبکه کنش و ظهور مطالعات علم و فناوری در اروپا منتج شد.

زندگی روشنفکرانه‌ی ما تا زمانی بازشناختنی است که شناخت شناسان، جامعه شناسان و شالوده شکنان ما در کنار هم باقی بمانند و نقد هر گروه خوراکش را از ناتوانی های آن دوتای دیگر فراهم کند. ممکن است از علوم، بازی‌های قدرت تجلیل یا باور به واقعیت را مسخره کنیم، اما نباید این سه اسید سوزآور را درهم‌آمیزیم.

خلاصه کتاب

در کتاب حاضر بیان می شود که با پیدایش علم، مدرن ها به این باور رسیدند که دنیا به شکل برگشت ناپذیری تغییر کرده و برای همیشه از نیاکان ابتدایی و پیش مدرنشان جداشده اند. کتاب ما هیچوقت مدرن نبوده ایم که مردم شناسی علم است به ما نشان می دهد تا چه اندازه مدرنیته درواقع به ایمان بستگی دارد. بنا بر توضیح نویسنده این تفاوت در تمایز گذاری های دقیق ما میان طبیعت و جامعه، عینیت و ذهنیت نهفته است.

اما در کنار این آداب پالوده کننده مدرنیته، آداب دیگری است؛ ساختن سیستم هایی است که سیاست، علم، تکنولوژی و طبیعت را در هم می آمیزد. به پیشنهاد نویسنده ما باید دوباره به تمایزات بیندیشیم و پیوندهای میان طبیعت و فرهنگ، فرهنگ مدرنیسم و فرهنگ های دیگر و گذشته و حال را بازشناسیم.

برونو لاتور در کتاب ما هیچوقت مدرن نبوده‌ایم که در سال 1991 منتشر شد نظریه‌ای با همین عنوان را مطرح کرده و حول این نظریه بحث‌های فرهنگی پیرامون مدرنیته مطرح می‌کند. لاتور در این کتاب به تمایزگذاری میان انسان و طبیعت در نظریه‌های مدرن و نتایج آن اشاره می‌کند. به‌عنوان مثال نتیجه مدرن شدن انسان‌ها باعث نابودی جنگل‌ها، گرم شدن کره زمین و مسائلی از این دست شده است.

بخشی از متن کتاب

اگر می توانستیم توده های مردمی و محیط نامردمی را که در پس ما سرکوب شده، بیشتر نگاه داریم شاید میتوانستیم به این باور ادامه دهیم که روزگاران مدرن در واقع در حال گذشتن بوده و همه چیز را در عین حال در مسیرش نابود کرده است، اما سرکوب شده بازگشته است. توده های مردمی باز اینجا هستند، در خاور و در جنوب و گوناگونی بی پایان توده های نامردمی از همه جا از راه رسیده اند.

دیگر نمی توانند استثمار شوند، دیگر نمی توانند پشت سر گذاشته شوند، زیرا دیگر چیزی آنها را پشت سر نمیگذارد. چیزی بزرگتر از طبیعتی که ما را فراگرفته وجود ندارد؛ مردمان خاورزمین دیگر نمی توانند به آوانگاردهای پرولتاریایی خود کاهش یابند؛ و توده های جهان سوم را، چیزی مرزبندی نمی کند. چگونه می توانیم آنها را جذب کنیم؟ مدرنها این پرسش را با دلهره پیش کشند. چگونه همه آنها میتوانند مدرن شوند؟

ممکن است این کار را کرده باشیم؛ گمان می بردیم میتوانیم چنین کاری کنیم؛ اما دیگر نمی توانیم بر این باور باشیم که شدنی است. مانند مسافربر بزرگ اقیانوس که در دریایی سارگاسو آهسته میکند و سپس بی حرکت میشود، زمانِ مدرن ها سرانجام معلق شده است اما زمان هیچ ربطی به آن ندارد. پیوندهای میان موجودات به تنهایی زمان را میسازد. پیوند سیستماتیک کلیتها در کلی منسجم بود که جریان زمان مدرن را ساخت.

اینک که این جریان هموار پرتلاطم شده است، میتوانیم تحلیل چارچوبهای خالی زودگذری را رها کنیم و به زمان در حال گذر بازگردیم، یعنی به موجودات و روابطشان، به شکبه هایی که به شکل بازگشت ناپذیر و بازگشت پذیری ساخت و ساز می کنند. اما چگونه اصل طبقه بندی کلیتها میتواند تغییر کند؟ چگونه به توده های نامشروع میتوان نماینده تبار جایگاه مدنی بخشید؟ چگونه میتوانیم از دنیای عینها یا ذهنها به چیزی برویم که من عينيت نماها یا ذهنیت نماها نامیده ام؟

چگونه میتوان از طبیعت فرازجویانه/ با ماندگاری درونزادی به سراغ طبیعتی رفت که هنوز به همان اندازه واقعی است، اما از آزمایشگاه علمی گرفته و سپس به واقعیت بیرونی دگرگون گشته است؟ چگونه میتوانیم از جامعه با ماندگاری درونزادی/ فراز جویانه به سوی جمهای مردمان و نامردمان حرکت کنیم؟ چگونه میتوانیم از خداوند خط خورده فرازجو/ با ماندگاری درونزادی به سراغ خدای سرآغازها رفت که شاید باید خدای پائین نامیده شود؟

نقد کتاب ما هیچوقت مدرن نبوده ایم

برونو لاتور معتقد است توجه دقیق متفکران مدرنیته به جهان هستی و تمایز گذاری بین طبیعت و جامعه، ذهنیت و عینیت، مردم و چیزها در سایه سیاست، علم و تکنولوژی در هم می آمیزد و مفهومی ناواضح از مدرن شدن را ارائه می دهد. برونو لاتور در کتاب ما هیچ وقت مدرن نبوده‌ایم، انسان‌ها را به تفکر در رابطه با پیوندهای میان طبیعت و فرهنگ و تمایزاتشان ترغیب می‌کند.

نویسنده معتقد است فرهنگ انسانی از جهان غیر انسانی جدا نیست و لازم است تا مجدد در زمینه پیوندهای میان طبیعت، فرهنگ و انسان مدرن تفکر شود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 174 بار

Bruno%20Latour%20(%D8%A8%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%88%20%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1)

عنوان کتاب: ما هیچوقت مدرن نبوده ایم

نویسنده: برونو لاتور

مترجم: رویا منجم

تعداد صفحات کتاب: 242 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 21.28 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

لباس کاملاً قالب تنش بود. انگار برای او دوخته بودند. هیجان زده شد، مثل کسی که جریان ضعیف برق از داخل اعصابش گذشته باشد؛ احساس کرد همه‌ی بدنش مورمور می‌شود. نوعی شور و...
بروزرسانی: 6 ماه قبل
تعداد بازدید: 154
ترنا دچار بیماری روحی می شود. او را به بیمارستان می برند. سینا تلاش می کند تا دوباره خانواده را دور هم جمع کند. او به دیدار پدر می رود. در آنجا متوجه می شود که پدر با یک خانم کانادایی زندگی می کند. حال ترنا...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 235

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *