ساختن برای ماندن

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
ساختن برای ماندن (nbookcity.com)

دانلود کتاب ساختن برای ماندن

با بسیاری از معیارها، امروزه کتاب ساختن برای ماندن را می توان یک کتاب کلاسیک مدیریتی دانست.

این کتاب به ما یاد می‌دهد که چگونه یک شرکت ماندگار و جاودانه بنا کنیم و چگونه نهادی بسازیم که چندین قرن، بدون هیچ مشکلی به کار خودش ادامه دهد. این کتاب حاصل شش سال تحقیق مداوم دو پژوهشگر برجسته روی 18 شرکت موفق است و به همین خاطر یک کتاب مرجع و کامل محسوب می‌شود.

در این کتاب یاد می‌گیرد که حتی اگر یک کسب و کار کوچک داریم و می‌خواهیم آن را رشد و توسعه دهیم و به یکی از شرکت های بزرگ و مهم صنعت خودمان تبدیل کنیم، باید به اهداف و ارزش‌های سازمان وفادار بمانیم و هسته و ایدئولوژی سازمان خود را فراموش نکنیم.

سخن نویسندگان

شما می‌توانید بسیاری از یافته‌های کتاب ساختن برای ماندن را در محیط کاری خود به‌کار ببرید، حتی در محیط‌های کاری بسیار کوچک. شما در هر سطحی می‌توانید سازندۀ ساعت باشید؛ زیرا این بیشتر حالتی ذهنی است تا روشی عملکردی. ازسوی‌دیگر، در جایگاه مدیر به‌جای اینکه برای حل مشکلات قهرمانانه عمل کنید، بیاندیشید که از چه فرایندهایی می‌توانید برای حل آنها استفاده کنید.

می‌توانید در هر سطحی در ارتباط با ایدئولوژی اصلی فرهنگی فرقه‌مانند (آیین‌محور) ایجاد کنید. البته، ایدئولوژی اصلی تا حدی فرهنگ آیین‌محور را محدود می‌کند، اما در هر صورت قابل اجراست. اگر شرکت ایدئولوژی اصلی و آشکاری نداشته باشد، آزادی عمل و نوعی بی‌نظمی‌ ایجاد خواهد شد. درواقع، ریشۀ این بی‌نظمی‌ در فقدان اهرمی‌ به نام ایدئولوژی اصلی نهفته است، این فقدان سبب می‌شود شرکت نتواند گروه و اقداماتش را در چهارچوب باید‌ها و نباید‌های ویژه کنترل کند.

خلاصه کتاب

کتاب ساختن برای ماندن یک طرح جامع برای سازمانهای سازنده فراهم می کند که تا قرن بیست و یکم و بعد از آن پیشرفت خواهند کرد. جیمز کالینز و جری پوراس با استفاده از یک پروژه تحقیقاتی شش ساله در دانشکده تجارت دانشگاه استنفورد، هجده شرکت واقعا استثنایی که مدت طولانی ای بود پا برجا بودند (بطور متوسط یک سده) را انتخاب کردند و هرکدام از آنها را در مقایسه مستقیم با یکی از رقبای برترشان مطالعه کردند.

آنها شرکت ها را از ابتدا تا به امروز – به عنوان شرکت های نوپا، شرکت های متوسط و شرکت های بزرگ – بررسی کردند. در مدت این مطالعه، نویسندگان پرسیدند: “چه چیزی شرکت های استثنایی را از سایر شرکت های رقیب متفاوت می کند و این شرکت های ماندگار و بزرگ که در طول تاریخ خود چه راهکار هایی را دنبال کرده اند؟” چه چیزی جنرال الکتریک، 3M، مرک، وال مارت، هیولت پاکارد، والت دیزنی و فیلیپ موریس را از رقبای خود جدا می کند؟

به عنوان مثال، چگونه Procter & Gamble که زندگی را به طور قابل ملاحظه ای در پشت رقیب Colgate آغاز کرد، سرانجام به عنوان نهاد برتر در صنعت خود پیروز شد؟ چگونه موتورولا توانست از تجارت متوسط باتری به یک شرکت یکپارچه تبدیل شود؟ در حالی که زنیت هرگز بر چیز دیگری غیر از تلویزیون مسلط نبود؟

چگونه بوئینگ مک دونل داگلاس را از عنوان بهترین شرکت هواپیمای تجاری جهان سرنگون کرد؟ بوئینگ چه داشت که مک دونل داگلاس فاقد آن بود؟ کتاب ساختن برای ماندن مملو است از صدها نمونه خاص و سازمان یافته در یک چارچوب منسجم از مفاهیم عملی که می تواند توسط مدیران و کارآفرینان در همه سطوح اعمال شود.

بخشی از متن کتاب

دریافتیم که شرکت های آرمانی بیشتر از سایر شرکت ها از کارکنان خود توقع دارند؛ هم از نظر عملکرد و هم از نظر مطابقت با ایدئولوژی. در نتیجه متوجه شدیم که آرمانی بودن به معنای ملایم و بی نظم بودن نیست؛ بلکه درست برعکس این است. از آنجا که شرکت های آرمانی دربارۀ هویت خود، هدفشان و آنچه سعی میکنند به آن دست یابند شفاف سازی میکنند، برای افرادی که نتوانند با استانداردهای طاقت فرسای آنها انطباق داشته باشند، جایی ندارند.

در یکی از جلسه های تیم تحقیقاتی مان، یکی از دستیاران تحقیق به نکته ای ویژه اشاره کرد و گفت: «پیوستن به این شرکتها، عضویت در گروه ها و جوامع كاملاً بسته را در ذهن تداعی میکند؛ بنابراین اگر کسی با شرایط آن گروه ها سازگار نباشد نباید عضوی از آنها شود. در واقع، اگر متناسب نیستید بهتر است به آن نپیوندید. اگر میخواهید واقعاً وارد شوید و خود را وقف اهداف شرکت کنید، راضی و بهره ور خواهید بود و بی گمان نمی توانید از این خوشحالتر باشید.

اگر این طور نباشد احتمالاً در تقلا خواهید بود، احساس بدبختی و نداشتن جایگاه مناسب خواهید داشت و در نهایت آن را ترک میکنید در واقع مانند یک ویروس حذف می شوید؛ بنابراین، دو حالت وجود دارد یا می مانید یا می روید. به نظر میرسد هیچ حد وسطی وجود نداشته باشد؛ کمابیش فرقه مانند است.»

ین مشاهده به قدری درست از آب درآمد که تصمیم گرفتیم نوشته های مربوط به فرهنگ فرقه ها را بررسی کنیم و ببینیم آیا شرکت های آرمانی در مقایسه با شرکت های مقایسه ای نقاط مشترک بیشتری با این فرهنگ دارند یا نه. ما در نوشته ها هیچ تعریف جهان شمولی از فرقه پیدا نکردیم که در سرتاسر جهان پذیرفته شده باشد. رایج ترین تعریف این بود که فرقه متشکل از افرادی است که تعهدی بیش از حد به کسی، گروهی یا چیزی دارند…

نقد کتاب ساختن برای ماندن

کتاب ساختن برای ماندن نوشته جیم کالینز و جری پوراس کتابی در زمینه کسب و کار و درباره شرکت های آرمانی است که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد و پس از آن به سرعت بیش از چهل بار تجدید چاپ و به سیزده زبان دنیا ترجمه شد.

شرکت آرمانی شرکتی است که در صنعت خودش همیشه مورد ستایش و تحصین همتایانش قرار می‌گیرد و همیشه بر اطرافیانش تاثیر چشمگیری دارد. نکته مهم در شرکت آرمانی این است که وابسته به فرد و ایده نیست چون همه رهبران روزی می‌روند و ایده‌ها منسوخ می‌شوند اما شرکت های آرمانی در بلندمدت و با چرخه‌های عمر مختلف محصول و چندین نسل رهبران پویا موفق می‌شوند.

کتاب ساختن برای ماندن، پرفروش‌ترین کتاب در امریکای شمالی، ژاپن، امریکای جنوبی و بخش‌هایی از اروپا بوده است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 516 بار

Jim%20Collins%20(%D8%AC%DB%8C%D9%85%20%DA%A9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%86%D8%B2)

عنوان کتاب: ساختن برای ماندن

سیر تکامل شرکت های موفق

جز برترین کتاب های امیدبخش

جزو برترین کتاب های مدیریت

نویسندگان: جیم کالینز و جری پوراس

مترجمان: ریحانه توکلی و سمیرا فرهادی

تعداد صفحات کتاب: 540 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 47.01 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب ادعا می‌کند انتخابات و به‌طور مشخص انتخابات ریاست‌جمهوری یک بازی چند لایه و پیچیده است. یک بازی که در آن بازیگران مختلف و با منافع و درخواست‌های متفاوت حضور دارند. این کتاب از هفده زاویه به بررسی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 217
داستاني برگرفته از ذهن نويسنده، همراه با اتفاقاتي كه دقيقا در تاريخ رخ داده اند و شخصيت هايي حقيقي كه مسير افتخار، وفاداري و وظيفه شناسي را در پيش گرفته اند. روايتی از پارميون شخصيتی فراموش شده در دل تاريخ...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 161

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *